Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Kärra för att dra för hand gummibåt?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en gummibåt med motor till barnen. För att rulla den från huset ner till vattnet så skulle jag behöva någon liten kärra att dra för hand.

Båten är väl typ 250cm. Vad för enkel anordning kan man ha för att dra båten för hand typ 200m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Rolle85:

Jag har köpt en gummibåt med motor till barnen. För att rulla den från huset ner till vattnet så skulle jag behöva någon liten kärra att dra för hand.

Båten är väl typ 250cm. Vad för enkel anordning kan man ha för att dra båten för hand typ 200m.

Annars finns det en anordning med nedfällbara hjul som man skruvar fast på båtens akterspegel.

 

6F258502-3ADA-419B-A6A0-0493A39CDB58.jpeg.ed049e09e2c249c8bcb8a1e2236c8934.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant men om man vill undvika åverkan på akterspegel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rolle85:

Hmm intressant men om man vill undvika åverkan på akterspegel?

Njae, då är det nog en kärra som gäller.

Bildgoogla på ”hjul till gummibåt” så hittar du fler varianter.

Det finns ju sjösättningsvagnar till optimistjollar, en sådan kanska kan fungera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får den kosta ?

Här är en som visserligen kallas "Sjösättningskärra", men som (av recensionerna att döma) mer nog är just en transportvagn för gummibåt: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/transport-och-forvaring/batkarror/sjosattningskarra-650385/

 

999.- är nog svårslaget om du inte bygger något själv. För med ett par träreglar och hjul från Biltema eller nå't borde en vagn för att dra en gummibåt 200m vara enkelt ihopsnickrat. Kanske ett projekt tillsammans med barnen ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en vanlig säckakärra för 350 kr till min Suzumar 32 AL med Johnson 30hk. Det fungerade bra, även när jag drog den efter cykeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Jag använde en vanlig säckakärra för 350 kr till min Suzumar 32 AL med Johnson 30hk. Det fungerade bra, även när jag drog den efter cykeln.

Det skulle vara kul att se en bild på det ekipaget. 😄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur ställer man den på säckkärra? Fören neråt mot marken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast hade jag en säckkärra från Jula som var lite rundad, den passade verkligen bra mot kölen. Bilden visar en tidigare rak säckkärra.

En sjösättningstrailer vore bättre, men tar upp plats där hemma och kan inte användas till annat - det kan säckkärran. Det fungerade utmärkt.

0864.thumb.JPG.e6fc7cc62c60e34174c1473fd5dd3ee6.JPG

IMG_5891.JPG

IMG_0382.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 23:45 skrev ThomasVikhog:

Senast hade jag en säckkärra från Jula som var lite rundad, den passade verkligen bra mot kölen. Bilden visar en tidigare rak säckkärra.

En sjösättningstrailer vore bättre, men tar upp plats där hemma och kan inte användas till annat - det kan säckkärran. Det fungerade utmärkt.

0864.thumb.JPG.e6fc7cc62c60e34174c1473fd5dd3ee6.JPG

IMG_5891.JPG

IMG_0382.JPG

Men vilken typ av säckkärra från jula är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...