Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Turbotryck?

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Båt och motor är från 2003.

Turbon är en .6497 med 8cm2 avagshus. Det är en KAD43 och den såldes även med 10cm2 avgashus.

Jag är väl egentligen inte intresserad av att åka snabbare, klart om båten kunde marcha 20 knop hade det väl varit bra, men det kanske kan bli så med en ny eller renoverad originalturbo. Jag har kunna köra 17 knop vid 3100-3200 rpm, tyckte väl då att det borde gått snabbare. Nu det sista innan torrsättningen var det som 10 knop vid 3100 rpm, men då även gått om havstulpaner.

 

Att köpa från Kina känns inte aktuellt, det är ju rätt dyra prylar och jag känner att risken att försändelsen kommer bort är för stor, och svårt att reklamera om det skulle behövas.

 

ok, jag får väl be om hjälp med pumpen när det beger sig. Skall man justera under gång?

 

Dyrt iså fall för en monteringssats.

 

Det är ju klart att du skall lägga dig i, annars hade jag inte skapat denna diskussionen!

 

Som sagts från 2003. Jag tror turbon började tröttna redan säsongen 2020 då motorn hade sotat en del. Ungefär 17 år…

Tja, jag är väl närmare 80 år gammal när den nya turbon blir lika gammal som den nuvarande är. Jag hade väl egentligen inte tänkt att köpa någon annan båt, då denna känns rätt så optimal om eller förhoppningsvis när man blir äldre.

Frågan är väl om VP håller reservdelar om 20 år, men mycket är ju gemensamt med övriga i 40-serien, en spridd serie som tillverkats i många ex.

Om det finns någon form av diesel då, känns som Hasse&Tages visa ”Ett glas öl” tror jag den heter.

 

Vad kommer man fram till då? 
Renovering av icke rostfri originalturbo?

Men köp en ny turbo är ju ingen prisskillnad på nytt och beggat, varför köpa beggat när det nya blir gammalt fort nog ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Båt och motor är från 2003.

Turbon är en .6497 med 8cm2 avagshus. Det är en KAD43 och den såldes även med 10cm2 avgashus.

Jag är väl egentligen inte intresserad av att åka snabbare, klart om båten kunde marcha 20 knop hade det väl varit bra, men det kanske kan bli så med en ny eller renoverad originalturbo. Jag har kunna köra 17 knop vid 3100-3200 rpm, tyckte väl då att det borde gått snabbare. Nu det sista innan torrsättningen var det som 10 knop vid 3100 rpm, men då även gått om havstulpaner.

 

Att köpa från Kina känns inte aktuellt, det är ju rätt dyra prylar och jag känner att risken att försändelsen kommer bort är för stor, och svårt att reklamera om det skulle behövas.

 

ok, jag får väl be om hjälp med pumpen när det beger sig. Skall man justera under gång?

 

Dyrt iså fall för en monteringssats.

 

Det är ju klart att du skall lägga dig i, annars hade jag inte skapat denna diskussionen!

 

Som sagts från 2003. Jag tror turbon började tröttna redan säsongen 2020 då motorn hade sotat en del. Ungefär 17 år…

Tja, jag är väl närmare 80 år gammal när den nya turbon blir lika gammal som den nuvarande är. Jag hade väl egentligen inte tänkt att köpa någon annan båt, då denna känns rätt så optimal om eller förhoppningsvis när man blir äldre.

Frågan är väl om VP håller reservdelar om 20 år, men mycket är ju gemensamt med övriga i 40-serien, en spridd serie som tillverkats i många ex.

Om det finns någon form av diesel då, känns som Hasse&Tages visa ”Ett glas öl” tror jag den heter.

 

Vad kommer man fram till då? 
Renovering av icke rostfri originalturbo?

Du ska köpa lika turbo som sitter på motorn, inget annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Du ska köpa lika turbo som sitter på motorn, inget annat.

Vad bra, då är valet enklare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra, då är valet enklare!

Sedan när du ska justera pumpens mängd bränsle så finns det ett par olika inställningar man kan justera på. På den justeringen de flesta använder som sitter i pumpens bakdel mellan tryckrören, höjer du maxvarvet när du ökar på bränslemängden. Men sedan finns en justering till där du höjer flödet pumpens mängd bränsle. Detta kan vi återkomma till när du är i läge att justera din motor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Sedan när du ska justera pumpens mängd bränsle så finns det ett par olika inställningar man kan justera på. På den justeringen de flesta använder som sitter i pumpens bakdel mellan tryckrören, höjer du maxvarvet när du ökar på bränslemängden. Men sedan finns en justering till där du höjer flödet pumpens mängd bränsle. Detta kan vi återkomma till när du är i läge att justera din motor.

Ja tack!

Det är väl antagligen så att det är bästa att justera under gång då båten ligger i sjön... 

En person justerar medan en annan kör/navigerar båten...  🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja tack!

Det är väl antagligen så att det är bästa att justera under gång då båten ligger i sjön... 

En person justerar medan en annan kör/navigerar båten...  🤗

Nja under gång funkar inte, man slår ifrån motorn justerar ett kvarts till ett halvt varv sedan ut och testa och läsa av turbo trycket vid fullvarv, hem igen osv tills du penetrerar det fastställda trycket från tillverkaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är bara att höra av sig om du behöver hjälp med justeringen av pumpen. @Georg_Ohm och så får @kossor förklara var volymjusteringen sitter, om den behöver justeras?
Jag har bara skruvat på justeringen på "baksidan" pumpen eftersom jag kör med uppgraderings-turbo från Svensk Turboservice och då gjorde jag det på egen hand, det vill säga justerade och sen drog en provrepa och jag lyckades vid ett tillfälle att ladda på 2kg på fullt spett på min ena stackars AD31 😮

Då han jag tänka att "nu säger det snart tjoff" innan jag fick dragit av på gasen :D

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

 

Ja det är bara att höra av sig om du behöver hjälp med justeringen av pumpen. @Georg_Ohm och så får @kossor förklara var volymjusteringen sitter, om den behöver justeras?
Jag har bara skruvat på justeringen på "baksidan" pumpen eftersom jag kör med uppgraderings-turbo från Svensk Turboservice och då gjorde jag det på egen hand, det vill säga justerade och sen drog en provrepa och jag lyckades vid ett tillfälle att ladda på 2kg på fullt spett på min ena stackars AD31 😮

Då han jag tänka att "nu säger det snart tjoff" innan jag fick dragit av på gasen :D

 

Ja vi kollar till våren.


Jag får väl läsa på i verkstadshandboken ordentligt, det finns några kapitel om just bränslepumpen.

 

Idag är jag ungefär 10kkr fattigare, men med en skinande grön och fin utbytesturbo. 
Killen på Turboservice undrade om det gått att köra med den gamla turbon öht, den var rätt så slut vid avgasinloppet. Detta slitage, korrosion, har kommit successivt, ”ekonomianvarige” ombord har under alla år fört bok på hur mycket bränsle vi förbrukat, och det har varit mer och mer år, så egentligen skulle nog turbon bytts ut redan 2016 när den fastnade efter sjösättningen, men jag kunde snurra igång den igen.

 

@kossor jag funderar så här, pumpen är ju justerad för en frisk turbo, nu blir det åter en välfungerande turbo, så pumpens justering borde ju stämma någorlunda iallafall, eller tänker jag fel?
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja vi kollar till våren.


Jag får väl läsa på i verkstadshandboken ordentligt, det finns några kapitel om just bränslepumpen.

 

Idag är jag ungefär 10kkr fattigare, men med en skinande grön och fin utbytesturbo. 
Killen på Turboservice undrade om det gått att köra med den gamla turbon öht, den var rätt så slut vid avgasinloppet. Detta slitage, korrosion, har kommit successivt, ”ekonomianvarige” ombord har under alla år fört bok på hur mycket bränsle vi förbrukat, och det har varit mer och mer år, så egentligen skulle nog turbon bytts ut redan 2016 när den fastnade efter sjösättningen, men jag kunde snurra igång den igen.

 

@kossor jag funderar så här, pumpen är ju justerad för en frisk turbo, nu blir det åter en välfungerande turbo, så pumpens justering borde ju stämma någorlunda iallafall, eller tänker jag fel?
 

Du tänker helt rätt 👍

Men ..... Sedan din turbo och motor var ny så har ju bränslet inte lika kvalitet idag som då. Och det kan tänkas att turbon inte laddar fullt ut, och då kanske pumpen behöver en liten justering. Men det får du se till våren, hur den laddar. Till dess ser  vi fram mot båtmässan och tittar i hjertmans katalog, och drömmer oss bort fram till nästa sommar. Pumpjustering får vi återkomma till när de ljumma vindarna smeker våra skrov och anleten😇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Till dess ser  vi fram mot båtmässan och tittar i hjertmans katalog,

Vi får väl hoppas att farsoterna inte ställer till det för mässorna till våren.

 

Vad gäller Hjertmans katalog så är väl den någorlunda smittsäker vad gäller Covid, men den och dess kusiner brukar ställa till det rätt rejält vad gäller andra kända och okända åkommor...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Du tänker helt rätt 👍

Men ..... Sedan din turbo och motor var ny så har ju bränslet inte lika kvalitet idag som då. Och det kan tänkas att turbon inte laddar fullt ut, och då kanske pumpen behöver en liten justering. Men det får du se till våren, hur den laddar. Till dess ser  vi fram mot båtmässan och tittar i hjertmans katalog, och drömmer oss bort fram till nästa sommar. Pumpjustering får vi återkomma till när de ljumma vindarna smeker våra skrov och anleten😇

Ok, det nya bränslet är alltför miljövänligt, mindre avgaser, sämre tryck i turbon.
 

Tro det eller ej, men hela stan är täckt med sådan där ”vitt”, dock är båten ännu inte täckt, det är otäckt att gå på däck. Jag får ta fram den lilla snöskyffeln och skotta bort snön. Och inte ä det väl heller skottår? Trots att det skjuts en del ute på Hisingen igen.

 

Nåväl, jag har en del småjobb att göra på båten, så när jag fått upp presenningarna på ställningen och tagit fram värmefläkten monterar jag väl den nya turbon, sedan återstår det att se till våren hur det fungerar, innan jag ger mig på pumpen.

11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vi får väl hoppas att farsoterna inte ställer till det för mässorna till våren.

 

Vad gäller Hjertmans katalog så är väl den någorlunda smittsäker vad gäller Covid, men den och dess kusiner brukar ställa till det rätt rejält vad gäller andra kända och okända åkommor...

När det gäller corona och covid med alla dess undervarianter får vi nog leva länge med det under lång tid. Det gäller att vara försiktig och vaccinera sig fortlöpande. Jag gissar att man kanske får vaccinera sig en eller två gånger om året under flera år framåt. Sedan är det ju inte fel att be om vaccinationen för den vanliga säsongsinfluensan på samma gång.

 

Det var ett tag sedan jag plockade på mig en massa kataloger, en och annan hamnar ju i brevlådan ändå. Jag tänker på brevbäraren, Portofix, han i den lilla galliska byn, i den lilla men icke ockuperade delen av antikens Gallien, han delade ut postorderkataloger som bestod av stentavlor…. ett tungt jobb.

Det är bekvämare att ha alla katalogerna på nätet, inte så tungt att bära med sig.

 

Det kan tänkas att täckställningen kommer upp får fredag, och presenningarna på lördag.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är bekvämare att ha alla katalogerna på nätet, inte så tungt att bära med sig.

 

Det kan tänkas att täckställningen kommer upp får fredag, och presenningarna på lördag.

Kataloger är trevligt att bläddra i tycker jag men det är väl inte miljöriktigt idag?

Då får du väl skotta rent innan du täcker över men tanke på snöfallet?


Min båt är inte heller täckt med presenning däremot är den nog också täckt av snö nu. 🙄
Jag funderar på att ha den inomhus istället även om det kostar en slant så slipper man ställningar och tunga presenningar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Kataloger är trevligt att bläddra i tycker jag men det är väl inte miljöriktigt idag?

Då får du väl skotta rent innan du täcker över men tanke på snöfallet?


Min båt är inte heller täckt med presenning däremot är den nog också täckt av snö nu. 🙄
Jag funderar på att ha den inomhus istället även om det kostar en slant så slipper man ställningar och tunga presenningar.

Vi får väl se hur länge denna vita vinter håller i sig, det är väl bara barna som gillar snöfanskapet.

Nästa vecka slaskar det nog till sig, som vanligt, och värre slask brukar det bli hemma hos Makro där en av golfströmmens utlöpare kommer till och värmer upp både land och hav.

 

Varför får inte min katt ligga när Hjertmans katta låg?:P

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi får väl se hur länge denna vita vinter håller i sig, det är väl bara barna som gillar snöfanskapet.

Nästa vecka slaskar det nog till sig, som vanligt, och värre slask brukar det bli hemma hos Makro där en av golfströmmens utlöpare kommer till och värmer upp både land och hav.

 

Varför får inte min katt ligga när Hjertmans katta låg?:P

Barn, bilbärgare och bilplåtslagare älskar snö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar stökigt på västkusten....😀

image.png.a75441030bc6a86b5d6ebc06f693aaf1.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Verkar stökigt på västkusten....😀

image.png.a75441030bc6a86b5d6ebc06f693aaf1.png

Och mer skall det bli efter klockan 12 idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Kane:

Verkar stökigt på västkusten....😀

image.png.a75441030bc6a86b5d6ebc06f693aaf1.png

Snökaos? Bilden känns inte helt relevant med tanke på rubriken...

 

Tillägg: Fast det var kanske det du menade. Hav överseende, huvudet är lite trögare än normalt i dag. 😀

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Snökaos? Bilden känns inte helt relevant med tanke på rubriken...

 

Tillägg: Fast det var kanske det du menade. Hav överseende, huvudet är lite trögare än normalt i dag. 😀

Det tycka komma som en överraskning varje vinter. 
Jag var dock inte överraskad, men har motvilligt tvingats prioritera andra saker före båtäckning. Så nu blir det uppsättning av täckställning och förhoppningsvis påläggning av presseningar på lördag, om det nu inte blåser för mycket. Min båt tål både regn och snö, men det kan bli tungt för uppallningen om det blir för mycket blötsnö.
 

GP rapporterade om att dom hade fullt upp på kirurg/ortopedakuten, vilket heller inte känns förvånande. Jag har varit ute och slirat runt med tjänstebilen idag på oplogade stadsgator, och svurit illa över alla dessa ”suicidala cyklister” som på bästa kamikazevis kastar sig ut i trafiken framför bilar, och ännu värre framför framrusande spårvagnar.

 

Ringlinien är ute med 100 år gamla spårvagnar för att hålla spåren någorlunda snö- och isfria, det är nämligen de enda vagnarna som har skenskrapor, och total avsaknad av styrelektronik som ballar ur när det blir rimfrost på kontaktledningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ringlinien är ute med 100 år gamla spårvagnar för att hålla spåren någorlunda snö- och isfria, det är nämligen de enda vagnarna som har skenskrapor, och total avsaknad av styrelektronik som ballar ur när det blir rimfrost på kontaktledningen.

Det var bättre förr.

 

Nja, kanske inte eftersom det långt tillbaka inte fanns någon turbo att byta om vintrarna, än mindre att kolla laddtrycket på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Det var bättre förr.

 

Nja, kanske inte eftersom det långt tillbaka inte fanns någon turbo att byta om vintrarna, än mindre att kolla laddtrycket på.

Ju förr desto bättre!

Det är lika bra att börja skruva på saker och byta ut eller lämna in för reparation etc redan på hösten, direkt efter båtens torrsättning. En ny turbo kanske man kan få tag på med kort varsel sent om våren, då sådan komponent är gemensam på olika sorters landsvägsfordon. Men kapell, propellrar och andra specifika båtgrejer liksom specifik båtservice kan det ju vara direkt knepigt att få till på våren, då prylarna kan vara slutsålda och mekaniker liksom kapellsömmare kan ha oderböckerna fulla.

 

Sedan tycker ju jag att själva jobbet med båten liksom är halva nöjet, och det är ju bra att grejerna dunkar ordentligt när man använder båten, då kan det vara skönt att kunna hålla verktygslådan stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan tycker ju jag att själva jobbet med båten liksom är halva nöjet,

Vinternöjet.

 

25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

och det är ju bra att grejerna dunkar ordentligt när man använder båten,

Sommarnöjet.

 

Som Du ser är båten ett nöje året om. Det är inte mycket annat som uppnår den benämningen. (Familjen undantaget) Förresten, musik, bygga tävlingsbilar och jo det finns nog säkert fler helårsnöjen i garderoben...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vinternöjet.

 

Sommarnöjet.

 

Som Du ser är båten ett nöje året om. Det är inte mycket annat som uppnår den benämningen. (Familjen undantaget) Förresten, musik, bygga tävlingsbilar och jo det finns nog säkert fler helårsnöjen i garderoben...

Det var nog musiken som fick gå före båten i höstas. 

Sedan följer båtjobbet sitt eget partitur, i både dur och moll. Inte sällan i en udda taktart, (7/4 eller 5/8 med sving) dessutom med tonartsbyten i refrängerna.

 

Jag har hittat en liten snöskyffel som är nästan lika bred som gångbordet på styrbordssidan, på babordssidan är det smalare, så jag har en vild idé om att försöka blåsa bort snön med tryckluft, men det fungerar nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Det var bättre förr.

 

Nja, kanske inte eftersom det långt tillbaka inte fanns någon turbo att byta om vintrarna, än mindre att kolla laddtrycket på.

Allt var inte bättre förr, men det är sämre nu…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har hittat en liten snöskyffel som är nästan lika bred som gångbordet på styrbordssidan, på babordssidan är det smalare, så jag har en vild idé om att försöka blåsa bort snön med tryckluft, men det fungerar nog inte.

Lövblås ingår i mina metoder om jag inte hinner in i under tak innan lappmöglet dansar ner..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Lövblås ingår i mina metoder om jag inte hinner in i under tak innan lappmöglet dansar ner..

Det var ett bra förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...