json64 0 Postad 3 November , 2021 28 minuter sedan skrev No_jah: Då får man väl säga grattis då! Tack. 🙂 Längtar redan till våren men har ju nu gott om tid att rengöra och ”meka” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
json64 0 Postad 4 November , 2021 2021-10-29 vid 07:46 skrev K_Haddock: Just de där modellerna har ett problem, speciellt om de har gått i saltvatten: drivaxelns splines i riggen rostar fast, vilket innebär att det inte går att byta impellern utan att kapa drivaxeln genom ett hål i riggen och sedan lyfta upp motorpaketet. Efter lite detektivarbete så har motorn nu daterats till 1978 gjord i Belgien med hjälp av S/N. Gäller fortfarande splines problem?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 381 Postad 4 November , 2021 20 minuter sedan skrev json64: Efter lite detektivarbete så har motorn nu daterats till 1978 gjord i Belgien med hjälp av S/N. Gäller fortfarande splines problem?? Hur det ligger till med din motor är nog enklast att ta reda på genom att försöka lossa växelhuset, vilket ändå är att rekommendera om du inte är säker på att förra ägaren har bytt impellern nyligen. När/om du får isär motorn så se då till att fetta in splines ordentligt med vattentätt fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
json64 0 Postad 5 November , 2021 15 timmar sedan skrev No_jah: Hur det ligger till med din motor är nog enklast att ta reda på genom att försöka lossa växelhuset, vilket ändå är att rekommendera om du inte är säker på att förra ägaren har bytt impellern nyligen. När/om du får isär motorn så se då till att fetta in splines ordentligt med vattentätt fett. Det ska jag göra. 🙂 Blir spännande. Min kära granne som är bil mek har lovat hjälpa till. Så tålamod å gummiklubba så… 🤞 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser