Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
json64

Köpa Mercury 50 hk 2 takt?

Rekommendera Poster

Hej. Funderar på att köpa en Mercury 50 hk 2 takt ca 1980 med delad kåpa. Ska provköra om några dagar. Är det något särskilt jag ska tänka på? Är det en trygg motor att äga när jag inte är van att meka med motorer? 
mvh Karin 

11087C7B-78A3-428B-A3A6-FF6C9780D707.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tänker jag att en motor som är 40 år gammal inte är det första som kommer upp när det gäller trygghet, och särskilt när du säger att du inte är van att meka.

 

En fördel är ju såklart att du troligtvis inte behöver ligga sömnlös pga. rädsla för att den ska bli stulen. :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hihi. Alltid nått. Men lite allvarligt så är det ju plånboken som styr. Den sitter på en ca 5 m ht båt å priset känns ok. Bara haft en Suzuki 50 hk för hundra år sen så har ingen erfarenhet av Mercury. 
Finns det något märke som är ”lättare” att äga om man nu tänker motorer i samma prisklass? Lär väl hamna på 80-talare gissar jag. Har kikat på en Evinrude 35 hk men vet inte för den har stått i saltvatten utan kärlek ganska länge. 
Mvh Karin 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog iallafall du ska vara försiktig när det gäller så pass gammal motor, och om du ändå är sugen på båten/motorn se till att ha med någon som kan dessa motorer är du tittar på den.

 

Motorn kan såklart fungera alldeles utmärkt, men den är fortfarande 40 år gammal, och vad händer om något går sönder, finns det reservdelar att tillgå, och vad kostar det att reparera om du inte kan göra det själv och måste lämna den till verkstad?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har tänkt dig för pris, och jag är inte en expert, men en Yamaha från -90 talet torde vara några snäpp upp i trygghet jmf med den Mercuryn, och ännu fler snäpp upp från den Evinrude du funderar på. Om det nu är så klokt att generalisera så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart ljud i dom, vi hade en från 1980 - när den var ny. Toppenmaskin som vi sålde 1985.

Kompisen har en likadan 65 hkr från 1968 - funkar fint.

Kolla impellern, den måste nog bytas - eller kolla kvitto från sist de bytts.

Byta olja i växelhuset bör också göras var 5 år typ.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just de där modellerna har ett problem, speciellt om de har gått i saltvatten: drivaxelns splines i riggen rostar fast, vilket innebär att det inte går att byta impellern utan att kapa drivaxeln genom ett hål i riggen och sedan lyfta upp motorpaketet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev K_Haddock:

Just de där modellerna har ett problem, speciellt om de har gått i saltvatten: drivaxelns splines i riggen rostar fast, vilket innebär att det inte går att byta impellern utan att kapa drivaxeln genom ett hål i riggen och sedan lyfta upp motorpaketet.

Ok. 🤔 Vet att den gick i saltvatten förra året men i sötvatten i år. Gissar att detta inte går att kolla utan att plocka isär den? Splines är det som kugghjul?? Finns det ett sätt att förebygga i framtiden om dom är ok nu?? Kör nu på devisen att det finns inga dumma frågor. 😂

Redigerad av json64

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Underbart ljud i dom, vi hade en från 1980 - när den var ny. Toppenmaskin som vi sålde 1985.

Kompisen har en likadan 65 hkr från 1968 - funkar fint.

Kolla impellern, den måste nog bytas - eller kolla kvitto från sist de bytts.

Byta olja i växelhuset bör också göras var 5 år typ.

Lycka till.

Tack. 🙂 Olja bytt för ett år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, json64 said:

Ok. 🤔 Vet att den gick i saltvatten förra året men i sötvatten i år. Gissar att detta inte går att kolla utan att plocka isär den? Splines är det som kugghjul?? Finns det ett sätt att förebygga i framtiden om dom är ok nu?? Kör nu på devisen att det finns inga dumma frågor. 😂

En förebyggande åtgärd skulle kanske kunna vara att släppa ner drevet och drivaxeln och fetta in splines-inkopplingen till motorpaketet varje eller vartannat år. Då blir ju även impellern kontrollerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev K_Haddock:

En förebyggande åtgärd skulle kanske kunna vara att släppa ner drevet och drivaxeln och fetta in splines-inkopplingen till motorpaketet varje eller vartannat år. Då blir ju även impellern kontrollerad.

Ok. Räcker det att se att kylningen fungerar när jag provkör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev json64:

Ok. Räcker det att se att kylningen fungerar när jag provkör? 

Det säger ju ingenting om ifall drivaxeln är fastrostad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev No_jah:

Det säger ju ingenting om ifall drivaxeln är fastrostad.

🤔 Så sant. Har kikat på videos om ta bort nederdelen på motorn. Mest impell mm. Det vi pratar om är alltså överdelen på den axel som går upp i motorn? Då kommer en knäpp😉 fråga till. Om nu drivaxeln är fastrostad så fungerar väl inte motorn att köra ? Eller om det kärvar så borde det väl höras/kännas vid körning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev json64:

🤔 Så sant. Har kikat på videos om ta bort nederdelen på motorn. Mest impell mm. Det vi pratar om är alltså överdelen på den axel som går upp i motorn? Då kommer en knäpp😉 fråga till. Om nu drivaxeln är fastrostad så fungerar väl inte motorn att köra ? Eller om det kärvar så borde det väl höras/kännas vid körning??

Det lär inte märkas vid körning om axeln är fastrostad, problemet upptäcks däremot den dagen du vill ta loss växelhuset för att tex. byta impeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev K_Haddock:

Just de där modellerna har ett problem, speciellt om de har gått i saltvatten: drivaxelns splines i riggen rostar fast, vilket innebär att det inte går att byta impellern utan att kapa drivaxeln genom ett hål i riggen och sedan lyfta upp motorpaketet.

Håller med (eller om det var modeller som är lite äldre än den TS frågar om?)

3 timmar sedan skrev json64:

Splines är det som kugghjul??

Japp. Kopplingen mellan den vertikala axeln från "motorn" till den horisontella på växelhuset. Enkelt uttryckt.

Den förebyggande åtgärden är

2 timmar sedan skrev K_Haddock:

En förebyggande åtgärd skulle kanske kunna vara att släppa ner drevet och drivaxeln och fetta in splines-inkopplingen till motorpaketet varje eller vartannat år. Då blir ju även impellern kontrollerad.

 

14 minuter sedan skrev json64:

Om nu drivaxeln är fastrostad så fungerar väl inte motorn att köra ? Eller om det kärvar så borde det väl höras/kännas vid körning?

Inte rätt. Om växelhuset är fastrostat kan motorn gå bra att köra men det går inte att ta ner växelhuset. 

Vi hade i min ungdom en 20 hk Mercury (Thunderbolt Ignition) som vi bara körde och körde. Gick kanon men drog en hel del soppa. Någon påpekade att det efter 10-15 år var dags att byta impeller ("Vad är det?" tänkte jag) så motorn lämnades in till firma. Denna hade stora problem att få ner växelhuset och var tvungna att spraya rostlösningsmedel och sätta kilar i skarven mellan växelhus och rigg och till slut, efter ett par veckor, fick de ner växelhuset dock med en del skador på riggen efter kilarna.

Efter ytterligare ett antal år utan vidare service gick drivaxeln av (brorsan körde och fattade ingenting) och eftersom motorn då inte gick att dela för byte av axeln var det bara skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all information men ojojoj😀. Börjar förstå hur allt hänger ihop. 🙂

Efter letat runt ang årsmodell så har jag hamnat på 1986-1989 Mercury 50 hk. 3 cylindrig. Delad kåpa. Hamnar jag då på den modell som har detta rost problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig om ekonomin är begränsad.

Men som du förstår av svaren du redan fått kan det bli väldigt dyrt att köpa en billig och gammal motor.

Sedan rent miljömässigt, gamla tvåtaktare låter många procent av bensinen passera rakt ut i avgaserna och i havet. Ett förbud mot äldre tvåtaktare har diskuterats. Med andra ord är dom rätt så törstiga. Mercury lär enligt sägen vara de törstigaste, om nu det stämmer.

 

Personligen hade jag bara köpt en sådan gammal motor om jag hade en samtida veteranbåt. En gammal motor att hänga på vid veteranbåtsmöten etc, och sedan ha en modern fyrtaktare till vardags.

 

-Så tråkig är jag…

 

Jo, Hondas utombordare är också bra, inte bara Yamaha alltså.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev json64:

Stort tack för all information men ojojoj😀. Börjar förstå hur allt hänger ihop. 🙂

Efter letat runt ang årsmodell så har jag hamnat på 1986-1989 Mercury 50 hk. 3 cylindrig. Delad kåpa. Hamnar jag då på den modell som har detta rost problem?

Som flera andra skrivit så är de motorer du tittar på gamla. Jämför gärna med känslan av att vara spekulant på en bil från mitten/slutet av åttiotalet. På en sådan, precis som på en båtmotor, är det hur de skötts som spelar roll. Rätt skötta kan de gå länge till men fel/inte skötta är de bara skrot.

Sen är det ju miljöaspekten. En svensk bil av ett visst märke (som börjar på S) från 60-talet hade ju också tvåtaktsmotorer och dessa ryker rejält och är inte de miljövänligaste - men flera av dem som är välskötta rullar än idag.

Huruvida modeller av Mercury från mitten/slutet av 80-talet hade problem med rostande drivaxlar överlåter jag till de som vet mer att svara på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet vid sidan av, men någonstans här på forumet finns det en omfattande tråd av en mercuryentusiast som av nostalgiska skäl renoverar en gammal ”murkla” 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Litet vid sidan av, men någonstans här på forumet finns det en omfattande tråd av en mercuryentusiast som av nostalgiska skäl renoverar en gammal ”murkla” 

@kossor?

Nej, fel av mig (tror jag)

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

@kossor?

Nej, fel av mig (tror jag)

Jaaaaa fel, mopeder slutade jag med vid 17 års ålder, sedan blev det dieselkärlek 😇😂

Redigerad av kossor
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Jaaaaa fel, mopeder slutade jag med vid 17 års ålder, sedan blev det dieselkärlek 😇😂

Sorry, tänkte på någon annan som jag nu, trots idogt letande på MG, inte hittar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

@kossor?

Nej, fel av mig (tror jag)

 

10 timmar sedan skrev kossor:

Jaaaaa fel, mopeder slutade jag med vid 17 års ålder, sedan blev det dieselkärlek 😇😂

 

10 timmar sedan skrev ChristerN:

Sorry, tänkte på någon annan som jag nu, trots idogt letande på MG, inte hittar.

Det var en kille som bara syntes i sin egen tråd (vad jag minns) som åkte land och rike runt och köpte upp några gamla motorer som han rev och byggde upp en fungerande motor av. Det var en stor ambition där ett originalskick eftersträvades. Jag letade också, men fann inget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev farn:

@Georg_Ohm tänker du på den här?

 

Tack! Där var den!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en svensk FB grupp "Mercury utombordare" med mycket expertis.

Om man går över atlanten finns "Inline 6 Mercury Outboard Motor Fans". Det går bra att fråga om 4:or där också. Konstruktionen är densamma. 

 

Vill man fördjupa sig lite själv finns Youtube kanalen MerCSon L6 med en hel del matnyttigt kring dessa raka (inline) motorer,

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Trots allt båt inköpt. 🤔 

Min plan är att få ihop en kombo med trailer/båt/motor som passar oss. Men med små medel är det ett litet pussel. Är väl medveten om miljö aspekten på 2-takt   
så när tillfälle ges kommer den att bytas till en 4-takt. 
mvh Kari. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev No_jah:

Vad blev det för båt då?

En Crescent 495 HT. 🙂 Ska användas till dagsturer och fiske. Har turen att bo nära Vänern. En Brenderup 80 trailer kom i ett annat köp 😮🙂 så har nu börjat lägga pusslet. Passa ihop båt å trailer för lätt i å upp. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...