Jump to content
Saturday 27 November 2021
Torsson

Byta ut mekanisk bränslepump till elektrisk

Recommended Posts

Har en Carver 28 Voyager med 2st Crusader 350 V8 från 1988 (om inte motorerna blev utbytta mot nyare/äldre då orginal manual är mercruser). Problemet jag har är att dessa är väldigt tröga igång kalla, 10-15 pump med reglage och ett gäng startförsök innan dom hoppar igång. Jag har sett något på förgasarna som skulle kunna vara choke men är öppnade/stängda med buntband (Var dessa motorer/förgasare utbytta och någon löst ett "problem"?). Därav min riktiga fråga, vad är fördelarna/nackdelarna mellan mekaniska bränslepumpar och elektriska? att kunna vrida på tändingen och prima låter ju som en fördel men vad är nackdelarna?. En konvertering kostar 192$ per motor + någon timme eller 2 för montage vs felsöka mekaniska pumpen choke osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nackdelen är ju att (tro det eller ej) att de elektriska pumparna drar en del ström...

Sedan brukar dom ju som du skrivit, vara rätt så dyra.

 

Se istället till att fixa choken. 

Med chokespjället stängt får förgasaren mindre luft/syre och därmed mer bränsle, fetare blandning.

 

Jag är alltså inte övertygad om att en el-pump är hela lösningen på ditt problem.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bränslepumpen löser bara att det kommer fram bränsle. Choken styr kallgången då en kallare motor kräver fetare blandning för att gå som den skall och startas snällt kall. Byte av bränslepump kommer inte att lösa det - choken och pumpen har egentligen inte mycket med vartannat att göra.

 

Om flottör och annat fungerar som de ska kommer enda skillnaden mellan elektrisk och mekanisk vid start vara när den stått så länge att bensinen dunstat bort. Då måste du mala med motorn lite längre innan flottörhuset fyllts upp, medan du med en elektrisk kan stå med tändningen på en stund istället. Men då talar vi om dagar till veckor, inte en vanlig kallstart. Problem där beror nog snarare på choken.

 

Eftersom båda är "tröga" torde inte bränslepumparna vara kassa, då skulle ju båda ha gått sönder. Annars kan det givetvis vara en källa till problem, men går ju byta. Jag tror däremot du skall se till att förgasarna är riktiga och lösa "problemen" som någon försökt åtgärda med buntband.

 

Sedan är det inte alla elektriska bränslepumpar som fungerar. Den måste ha väldigt lågt tryck (och rätt tryck) för att fungera mot förgasare, en "vanlig" från en bil (med insprutning) fungerar sällan bra. Den skjuter nålventilen, eller i vart fall får den att inte hålla tätt.

 

OT:

Hade liknande problem förra våren när ena entusiastbilen (Fiat X1/9) skulle startas efter vintervilan. Efter mycket strul, ett batteri och en hel flaska startgas fick vi igång den. På förra motorn (ett grymt ihopplock som jag tyvärr sköt blocket på efter en sommar) satt elektrisk och jag mindes hur man "primade" den i 10-15s med tändningen på och sedan bara vred om. Funderade på att byta till elektrisk under förra sommaren. Det som gnagde var att frugans Bertone X1/9 med likadan mekanisk aldrig haft ett startstrul.

Bestämde mig för att börja med att byta ut originalpumpen mot en ny likadan (billigast). Upptäckte då ett "knä" på sugslangen från tanken, på undersidan av pumpen där man inte såg slangen så bra uppifrån......🥴.

Ny slang och sedan var problemet borta.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Nackdelen är ju att (tro det eller ej) att de elektriska pumparna drar en del ström...

Sedan brukar dom ju som du skrivit, vara rätt så dyra.

 

Se istället till att fixa choken. 

Med chokespjället stängt får förgasaren mindre luft/syre och därmed mer bränsle, fetare blandning.

 

Jag är alltså inte övertygad om att en el-pump är hela lösningen på ditt problem.

Får ta med mig en kunnigare version utav mig i helgen och se ifall vi kan förstå varför och hur saker fungerar  som det ska och varför buntbanden sitter där dom gör innan jag trycker på beställ på elektriskt. Något du inte sagt och som jag vet men förnekar är att mekaniskt är i flesta fall mer felsäkert och lättare att lösa i panik än elektriskt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev Torsson:

Får ta med mig en kunnigare version utav mig i helgen och se ifall vi kan förstå varför och hur saker fungerar  som det ska och varför buntbanden sitter där dom gör innan jag trycker på beställ på elektriskt. Något du inte sagt och som jag vet men förnekar är att mekaniskt är i flesta fall mer felsäkert och lättare att lösa i panik än elektriskt.

Just det! 
Sannolikt skulle jag tro att buntbanden håller chokespjällen öppna på vid gavel, för det är så det skall vara när motorn är varm och liksom kommit igång.

Lika sannolikt skulle det kunna vara att du har en elektrisk choke som förre ägaren av båten inte förstod sig på den och pga okunnighet ansåg att alla elektriska chokar bara är skit och krånglar, som den allmänna uppfattningen ibland är. Klart alla förgasare och choke modeller är inte bra alls, men de flesta fungerar bra om man förstår sig på dem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående talare att en elpump löser inte dina problem.

Anledningen att man troligtvis ställt upp chokespjället är att slippa massa sot vid kallstart.
Och då blir det att pumpa med reglaget istället, men man slipper sotig akterspegel.
Men om du nu byter i alla fall så tänk på att en elpump måste kopplas så den stänger av om motorn tjuvstannar.

Lite obra om en slang går och motorn stannar men pumpen fortsätter att ösa ut bränsle via den trasiga slangen. Säger lätt poff då.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

se efter först om accpumpen ger sprut  annars kan förgasarn. vara tom på bränsle, ger lång starttid även med choke. bensinlukt (doft?) vid stillastående motor kan tyda på otätt flottörhus .borde starta för att tjyvstoppa om bara choken felar.   tänk på att elpump  fyller på så länge den har spänning, risk  B

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Gelis:

Håller med föregående talare att en elpump löser inte dina problem.

Anledningen att man troligtvis ställt upp chokespjället är att slippa massa sot vid kallstart.
Och då blir det att pumpa med reglaget istället, men man slipper sotig akterspegel.
Men om du nu byter i alla fall så tänk på att en elpump måste kopplas så den stänger av om motorn tjuvstannar.

Lite obra om en slang går och motorn stannar men pumpen fortsätter att ösa ut bränsle via den trasiga slangen. Säger lätt poff då.

Njae, elektriska bränslepumpar skall ju vara konstruerade så att de känner av trycket, och när förgasarens flottörkammare är full, då skall dom sluta att pumpa, men det kan ju bli fel i denna elektromekaniska automatik. sedan är det ju riktigt att pumpen skall stängas av vid motorstopp, det finns diverse enkel automatik som kan fixa det.

Men som sagts x flera nu, det är inte där problemet finns.

13 timmar sedan skrev bemek:

se efter först om accpumpen ger sprut  annars kan förgasarn. vara tom på bränsle, ger lång starttid även med choke. bensinlukt (doft?) vid stillastående motor kan tyda på otätt flottörhus .borde starta för att tjyvstoppa om bara choken felar.   tänk på att elpump  fyller på så länge den har spänning, risk  B

Man kan ju i allmänhet lämna in förgasare för renovering och kontroll. Sedan finns det diverse GDS-videor på Youtube om, man nu vågar sig på sådant själv. Till de flesta förgasarna jag känner till finns det även renoveringssatser med att packningar, membran och andra slitdelar att köpa i kompletta satser.

 

Dessutom måste man vara ytterst noga och försiktig när man mekar med bränslesystemet, särskilt i en båt med bensinmotor, ett "poff" låter som en underdrift, oftast en "BANG" som hörs (och syns) inom ett helt riktnummerområde, ja eller i alla fall i ett helt postnummerområde.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Njae, elektriska bränslepumpar skall ju vara konstruerade så att de känner av trycket, och när förgasarens flottörkammare är full, då skall dom sluta att pumpa, men det kan ju bli fel i denna elektromekaniska automatik. sedan är det ju riktigt att pumpen skall stängas av vid motorstopp, det finns diverse enkel automatik som kan fixa det

Nej, den typiska förgasaranpassade elektriska pumpen är istället gjord för att ge upp vid väldigt lågt mottryck (typiskt tiondelar av bar)  - precis som den mekaniska. Dvs den går hela tiden, men genererar inte mer tryck än att nålventilen på flottören orkar stoppa detta när flottörhuset är fullt.

 

Exempel: https://www.misab.se/artikel.php?id=2255

 

Tryckreglerade elektriska pumpar finns däremot på mer avancerade insprutningssystem. Men som sagt mig veterligen inte när det är frågan om förgasarkompatibla lågtryckspumpar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy