Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johannes1018

Aluminium eller rostfri bränsletank

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

 

I mina aluminiumbåtar (Buster och Linder) har jag satt en fast tank i plast, dessa är dock inte så bra utan läcker från genomföringar osv.

 

Jag vill därför byta mot en tank i aluminium eller rostfritt och gärna på runt 60liter.

 

Min fundering är just kring rostfritt i en aluminiumbåt, är det ok om den inte nuddar aluminiumet eller är det inte så det fungerar?

I annat fall, om jag ska leta efter en aluminiumtank, är det någon som vet var dessa kan finnas eller om någon kan göra en tank efter beställning?

 

seasea har en rostfri https://www.seasea.se/motortillbehör/bränslesystem/tankar-dunkar/bränsletank-rostfri och den är storleksmässigt ok.

//J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri tank, skulle jag ha valt.

Om du ser till att inte ha kontakt mellan tank och skrov blir det ingen galvanisk korrosion. Det kanske går att montera en zinkanod på skrovet för säkerhets skull; på akterspegeln under vattenlinjen?

Aluminium och etanol (som finns i bensin) är ingen bra kombination, det bildas hydroxider vilket är en grönaktig gegga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plasttank av bra kvalitet hade jag nog valt. Scepter eller diablo har lite olika storlekar och de brukar få bra omdömen både här på forumet och av folk jag trättat på i verkligheten också.

 

Men om det inte något är allvarligt fel med den du har borde det gå att få anslutningarna täta.

Sen är väl många lite äldre installationer inte riktigt anpassade till att ha så mycket sprit i bensinen som vi har nu så packningar och slangar kan behöva bytas då de inte lever så länge som de borde.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diablos tankar är bra!

Det står angivet att man kan använda dem som bränsletank, men undrar om dom är godkända för bensin?????

 

Rostfritt är alltid det bästa materialet till alla slags tankar ombord. Men I en aluminiumbåt, kan ju ställa till det som nu redan nämnts. 

 

Om du vore jag, hade jag mailat till både Buster och Linder och frågat vad dom anser och vad för slags tankar dom själva installerar.

 

Annars kan man kanske tanka sig en rostfri tank som är galvaniskt isolerat från skrovet med hjälp av klotsar av plast, gummi eller trä (ek är bra!).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev K_Haddock:

Rostfri tank, skulle jag ha valt.

Om du ser till att inte ha kontakt mellan tank och skrov blir det ingen galvanisk korrosion. Det kanske går att montera en zinkanod på skrovet för säkerhets skull; på akterspegeln under vattenlinjen?

Aluminium och etanol (som finns i bensin) är ingen bra kombination, det bildas hydroxider vilket är en grönaktig gegga.

Om jag går på rostfritt sätter jag en vägg av trä emellan så inte tanken kan nudda sidorna. Golvet/durken är redan i trä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Diablos tankar är bra!

Det står angivet att man kan använda dem som bränsletank, men undrar om dom är godkända för bensin?????

 

Rostfritt är alltid det bästa materialet till alla slags tankar ombord. Men I en aluminiumbåt, kan ju ställa till det som nu redan nämnts. 

 

Om du vore jag, hade jag mailat till både Buster och Linder och frågat vad dom anser och vad för slags tankar dom själva installerar.

 

Annars kan man kanske tanka sig en rostfri tank som är galvaniskt isolerat från skrovet med hjälp av klotsar av plast, gummi eller trä (ek är bra!).

Jag ska fråga tillverkarna om råd, bra idé!

men det lutar åt rostfritt med en ordentlig skiljevägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt aluminium.

Då har du inga problem med galvaniska strömmar.

Då kan du bulta fast tanken direkt i skrovet.

Glöm inte "mantågslucka" för framtida rengörning.

I min brors fiskebåtar hade vi alu-tankar.

Fungerade perfekt.

I min motorbåt valde jag plasttankar som står "fastremmade" , de är > 15 år gamla och funkar perfekt.

http://lasselundell.se/fiske.html

http://lasselundell.se/rolfstank.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser om galvaniska strömmar verkar det som att det inte gör någon skillnad på om den rostfria tanken har kontakt med skrivet eller inte, det kan uppstå i alla fall, stämmer det?

 

i så fall måste aluminiumtank vara bästa alternativet men då kan andra saker hända som K_Haddock skriver:

”Aluminium och etanol (som finns i bensin) är ingen bra kombination, det bildas hydroxider vilket är en grönaktig gegga”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skall en tank vara jordad för att det inte skall kunna bli gnistbildning vid tankning. Det vill man inte göra fel…kolla upp det iaf.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Johannes1018 said:

När jag läser om galvaniska strömmar verkar det som att det inte gör någon skillnad på om den rostfria tanken har kontakt med skrivet eller inte, det kan uppstå i alla fall, stämmer det?

 

i så fall måste aluminiumtank vara bästa alternativet men då kan andra saker hända som K_Haddock skriver:

”Aluminium och etanol (som finns i bensin) är ingen bra kombination, det bildas hydroxider vilket är en grönaktig gegga”

Galvaniska strömmar och saltvatten; därav mitt förslag att montera en zinkanod på skrovet, vilken alltid har kontakt med vattnet. 


Numer, efter att 95-oktan E10 (10% etanol) infördes, tankar jag endast 98-oktan (5% etanol) till mina utombordare, vilka har aluminiumförgasare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev K_Haddock:

Galvaniska strömmar och saltvatten; därav mitt förslag att montera en zinkanod på skrovet, vilken alltid har kontakt med vattnet. 

Har inte Buster och Linder anoder monterade redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Har inte Buster och Linder anoder monterade redan?

Jo det stämmer, både på skriv och motor, hjälper det även för tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, Johannes1018 said:

Jo det stämmer, både på skriv och motor, hjälper det även för tanken?

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev K_Haddock:

Ja.

Om tanken sitter monterad med någon form av mjuk icke ledande dämpning mellan skrov och tank kan det inte spela någon roll.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lp75:

Visst skall en tank vara jordad för att det inte skall kunna bli gnistbildning vid tankning. Det vill man inte göra fel…kolla upp det iaf.

Ja, tank skall vara i galvanisk kontakt med tanklock, avluftningsventil och bränslerör. Men det är en egen "enhet" som  inte skall vara i kontakt med aluminiumskrovet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anod utanpå skrovet kommer inte att hjälpa den lokala korrosion som kommer att uppkomma. Tanken måste skiljas galvaniskt från skrovet med hjälp av ett isolerande material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Kane:

Ja, tank skall vara i galvanisk kontakt med tanklock, avluftningsventil och bränslerör. Men det är en egen "enhet" som  inte skall vara i kontakt med aluminiumskrovet.

Inte risk att tanklock/avluftning är i kontakt med skrovet på en aluminiumbåt via skruvar? 
Men det är kanske sånt dom tänkt på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev lp75:

Inte risk att tanklock/avluftning är i kontakt med skrovet på en aluminiumbåt via skruvar? 
Men det är kanske sånt dom tänkt på :)

Bra att undvika det eftersom det normalt är rostfritt i de delarna. På samma sätt görs det med t.ex. avgasgenomföring för dieselvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-27 vid 19:46 skrev Georg_Ohm:

Diablos tankar är bra!

Det står angivet att man kan använda dem som bränsletank, men undrar om dom är godkända för bensin?????

Blev lite fundersam eftersom det inte står något vettigt på de flesta sidor som säljer dem här i landet, men som tur var så fanns det mer info på deras egen hemsida

 

Citat

DIABLO line of fixed tanks is made of recyclable HDPE material, consisting of a full range of 10 models complying with international standards. DIABLO can be used for fuels such as gasoline, diesel, ethanol, alternative fuels and organic vegetable oils. The advantage of this line of tanks is the ‘EASY SWITCH’ hatch, which can be purchased separately based on the use of the tank, and is manually interchangeable. The hatch used for gasoline is in red colour.

https://www.nuovarade.com/product.php?productId=5565&categoryId=221 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gausafeten:

Blev lite fundersam eftersom det inte står något vettigt på de flesta sidor som säljer dem här i landet, men som tur var så fanns det mer info på deras egen hemsida

 

https://www.nuovarade.com/product.php?productId=5565&categoryId=221 

 

Nej, just det, jag fann heller ingen uppgift om det, men jag kollade bara på Seaseas webbplats.

Men då vet vi att dom funkar som bensintank.

(Jag har två 108 liters en som septiktank och en för färskvatten, och nej, det finns ingen risk att dom blandas ihop)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag använt denna tank

https://www.marineonline.se/bransletank-38-49-73-liter.html?pa-partnerid=22130&pacid=617c658113f214.49640313&utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=22130

problemet med den är att det bara finns en liten skruv på tanklockets ovansida för avluftning, där åker det ut mycket bensin under körning. Problem nummer två är att det inte är tätt runt tanklocket dvs den packningen som sitter i locket räcker inte. Den finns också ett lock till för nivågivare och även där sluter den inte tätt.

på det hela taget luktar det sjukt mycket soppa i båtarna.

 

jag har testat den rostfria från seasea och den är mycket mer tät, det finns också en separat avluftning jag dragit ut ur båten.

 

i Buster finns det ett trägolv som den står på utan att nudda aluminium, vet dock inte om det räcker med att den inte nuddar? Den är ca 5cm från aluminium/skrov 

 

på Lindern har jag inte testat den men där behöver jag i så fall lägga något i botten först då den är helt i aluminium.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma tillverkare som Diablo så då förstår jag om du inte är intresserad :)

 

Men det låter ju helt åt skogen om nått som säljs som bränsletank inte håller tätt -för bränsle!

Italiernarna brukar var duktiga på det där annars så det låter inte bra alls tycker jag.

Hoppas du hittar något du blir nöjd med för det är inte kul med bensinångor, och ännu mindre med att det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Johannes1018:

 

i Buster finns det ett trägolv som den står på utan att nudda aluminium, vet dock inte om det räcker med att den inte nuddar? Den är ca 5cm från aluminium/skrov 

 

 

Huvudsaken är att den inte nuddar, 1-2mm i mellanrum räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...