Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Oolsson

Motorrenovering pollux 24

Rekommendera Poster

Hej. Har blivit med en pollux 24 i behov av renovering. I vinter tänkte jag ta itu med motorn. En Perkins 4.108 från 1986 som läcker rejält med olja. Tänkte lyfta ur motorn och köra m den till en traktorfirma. Vad ska jag be dem byta/fixa innan jag sätter tillbaka motorn i båten. Byta sumppackning vet jag, packningar i främre/bakre del också gissar jag. Är det värt att kolla över/byta inre delar också, kolvringar mm? Önskar helt enkelt en lista på bra saker att be firman fixa/se över, så att jag inte behöver montera ur motorn de närmsta åren. Har också förstått att delarna är billiga på denna motor då den är vanligt förekommande i andra fordon. Så jag gör hellre en ordentlig översyn/renovering av motorn än ett hastverk.  Tacksam för alla tips, Oskar, ny på forumet.

Screenshot_20210519-184730_Samsung Internet.jpg

Redigerad av Oolsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Oolsson:

Hej. Har blivit med en pollux 24 i behov av renovering. I vinter tänkte jag ta itu med motorn. En Perkins 4.108 från 1986 som läcker rejält med olja. Tänkte lyfta ur motorn och köra m den till en traktorfirma. Vad ska jag be dem byta/fixa innan jag sätter tillbaka motorn i båten. Byta sumppackning vet jag, packningar i främre/bakre del också gissar jag. Är det värt att kolla över/byta inre delar också, kolvringar mm? Önskar helt enkelt en lista på bra saker att be firman fixa/se över, så att jag inte behöver montera ur motorn de närmsta åren. Har också förstått att delarna är billiga på denna motor då den är vanligt förekommande i andra fordon. Så jag gör hellre en ordentlig översyn/renovering av motorn än ett hastverk.  Tacksam för alla tips, Oskar, ny på forumet.

Jag får börja med att hälsa välkommen till forumet.

 

Du ska självklart be dem byta packboxar o tätningar där du redan sett att det läcker.

 

Om det är som jag misstänker så är herrar som meckar med äldre motorer på en traktorverkstad lite äldre herrar i ltt oljiga overaller och som själva inte är rädda för lite skit under naglarna. Det brukar inte vara så mycket digitala analysverktyg och välpolerade golv på sådana verkstäder.

Dessa mekare brukar ha rätt bra koll på vad det är för slitdelar som brukar behöva bytas i en äldre motor. Direkta brister syns knappast förrän motorn demonterats.

 

Du ska nog lyssna på firman, be dem skruva sig in i motorn och göra en besiktning av skicket. Därefter är det dags att ta beslut om vad som behöver bytas ut. Om det är billiga halvslitna delar som kräver mycket arbetstid för att komma åt så kan det vare en god idé att byta dem även om de bara är i halvslitet skick.

 

Gummislangar åldras och är rekommendabelt att byta allt. Spridare ska självklart provtryckas. Ventiler slipas in så de är täta. Topplockspackning får nog betraktas som självklart att byta vid stor motorgenomgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Nu vet jag lite vad jag ska fråga dom om och ev. prisuppgifter på det. Ja serviceverkstaden du beskriver stämmer bra. http://www.maskinkompanietibastad.se/

 

Har beställt och fått levererar en packingssats till motorn då jag först tänkte greja det själv m hjälp av en båtmekanikern. Är det värt att be dem byta alla packningar i förebyggande syfte? 

 

https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-bottom-gasket-set/

 

https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-top-gasket-set/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Oolsson:

Tack för bra svar. Nu vet jag lite vad jag ska fråga dom om och ev. prisuppgifter på det. Ja serviceverkstaden du beskriver stämmer bra. http://www.maskinkompanietibastad.se/

 

Har beställt och fått levererar en packingssats till motorn då jag först tänkte greja det själv m hjälp av en båtmekanikern. Är det värt att be dem byta alla packningar i förebyggande syfte? 

 

https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-bottom-gasket-set/

 

https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-top-gasket-set/

 

Byt allt som är slitet, så går den motorn lika länge till. Perkins är riktiga oljedrypande slitvargar, billiga att renovera och inte svåra att åtgärda. Vore jag dig bytte jag ringar och lager, packningar tätningar, slangar och såg över som tidigare nämnts bränslesidan. Passa på att rengöra maskinrummet, tvätta rent och lägg ny top coat så blir det fint och rent när den nymålade motorn återmonteras. Var rädd om dessa gamla flinta maskiner, dagens motorer innehåller bara en massa elektronik som längre fram kommer kosta mycket att reparera. Den motorn kör du på ren rapsolja om det nu skulle bli brist på diesel. Och vem som helst kan skruva med dem, finns bränsle olja luft och kylmedel så går dom hur slut de än är. Att den skvalar ur sig olja är inget unikt för harry perkins, de gör de flesta av dem. Titta på en gammal massey fergusson traktor oljan drippar och droppar och pyser ut överallt men går de gör de i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Byt allt som är slitet, så går den motorn lika länge till. Perkins är riktiga oljedrypande slitvargar, billiga att renovera och inte svåra att åtgärda. Vore jag dig bytte jag ringar och lager, packningar tätningar, slangar och såg över som tidigare nämnts bränslesidan. Passa på att rengöra maskinrummet, tvätta rent och lägg ny top coat så blir det fint och rent när den nymålade motorn återmonteras. Var rädd om dessa gamla flinta maskiner, dagens motorer innehåller bara en massa elektronik som längre fram kommer kosta mycket att reparera. Den motorn kör du på ren rapsolja om det nu skulle bli brist på diesel. Och vem som helst kan skruva med dem, finns bränsle olja luft och kylmedel så går dom hur slut de än är. Att den skvalar ur sig olja är inget unikt för harry perkins, de gör de flesta av dem. Titta på en gammal massey fergusson traktor oljan drippar och droppar och pyser ut överallt men går de gör de i alla väder.

Om Perkinsmotorer inte läcker olja, då är oljan slut.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra svar. Verkar ju som att jag kan lita på traktorfirmans verkmästare i blå overall. Men så bra att få dessa tips som jag kan resonera med dom om huruvida det behöver kollas/åtgärdas. Tänker att kolvringarna kan vara bra att kolla upp, kan dem vara anledningen till  olja/diesel som kommer med avgasvattnet?

 

Tycker också att glykolnivån minskat något, vad gör jag åt det? 

Motorrummet ska se skinande blankt ut när motorn återmonteras. Har förstått att Perkins läcker olja men inte så kul att ha den doften i hela båten, eller olja kastades runt av drivremmen så att hela motorrummet blir svart. 

Slangar och slitdelar ska också självklart bytas, bra syssla för mig . Men vad menar ni med att kolla bränslesidan, utöver att byta slangar /filter/bränsletank? Ska jag byta bränslepump el dyl? Den läcker lite diesel har jag sett men konstigt nog inte på "bränslesidan". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Oolsson:

Tack alla för bra svar. Verkar ju som att jag kan lita på traktorfirmans verkmästare i blå overall. Men så bra att få dessa tips som jag kan resonera med dom om huruvida det behöver kollas/åtgärdas. Tänker att kolvringarna kan vara bra att kolla upp, kan dem vara anledningen till  olja/diesel som kommer med avgasvattnet?

 

Tycker också att glykolnivån minskat något, vad gör jag åt det? 

Motorrummet ska se skinande blankt ut när motorn återmonteras. Har förstått att Perkins läcker olja men inte så kul att ha den doften i hela båten, eller olja kastades runt av drivremmen så att hela motorrummet blir svart. 

Slangar och slitdelar ska också självklart bytas, bra syssla för mig . Men vad menar ni med att kolla bränslesidan, utöver att byta slangar /filter/bränsletank? Ska jag byta bränslepump el dyl? Den läcker lite diesel har jag sett men konstigt nog inte på "bränslesidan". 

Dieselpumpen som sitter i sidan på motorn, som alla tryckrör kommer ifrån behöver nog ha en översyn. Sedan innan man lyfter av topplocket, så brukar man se över spridarna, de rycker man ur och kollar över hur de ser ut,  spridarna är de som ser till att diesel sprutas in i cylindrarna. Du kan likställa dem med bensinmotorns tändstift. De ska öppna vid ett visst tryck och duscha in en dimma i förbränningsrummet. Vet inte service intervallet på just din motor, men det sitter fjäder inne i dem som med tiden försvagas och då får man ingen dimma utan mer en stråle, och motorn går då inte rent/förbränner ej all diesel. Bränsle pumpen kan du jämföra med bilens fördelare, den fördelar ut bränslet till spridaren med ett visst tryck, så motorn får bränsle. Kan skriva en hel sida om detta men väljer att inte bli för långrandig. Spridarna sitter ovanför varje cylinder, om du tittar på din bild så har du ett blått spridarrör som går emellan spridarna på motorns ovansida. Deras uppgift är att duscha in diesel vid ett bestämt tryck och vid bestämd tidpunkt och bestämd mängd. Dessa provtrycker man och på en del spridarmodeller stoppar man in shims brickor för att få rätt tryck/öppnings värde, fjädrarna som bestämmer öppningstrycket  kroknar av ålder och körtid. Sen finns andra modeller av spridare med men de går jag inte in på. Pumpen som du nämner läcker diesel detta är inget ovanligt, då oringar och packningar med tid torkar ut. Pumpen plockar man isär gör rent och byter ut slitdelar i, sedan sätter man upp den i en provbänk och fiktivt kör den och ställer in de värden den hade från början då den var ny, spridarna får nu rätt tryck och öppnar vid sitt inställda värde och duschar in diesel. Vad som behöver göras med just din motor de vet de som skruvar isär den. Men ett råd snåla inte in på slitdelar, då får du bara börja om och ur med motorn igen, gör ni detta grundligt kan du njuta av sommaren i många år. Ett tips är göra noga rent diesel tanken, byt diesel filtren varje år, tanka inte på landmack så du får rapsolja/tallolja med i dieseln. Pumpens fiende är vatten i bränsle, skitig tank, samt den tallolja som blandas i diesel för fordonstrafik. // Lycka till P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Oolsson:

- - -

Tänker att kolvringarna kan vara bra att kolla upp, kan dem vara anledningen till  olja/diesel som kommer med avgasvattnet?

- - -

Tycker också att glykolnivån minskat något, vad gör jag åt det? 

- - -

Men vad menar ni med att kolla bränslesidan, utöver att byta slangar /filter/bränsletank? Ska jag byta bränslepump el dyl? Den läcker lite diesel har jag sett men konstigt nog inte på "bränslesidan". 

Eller att spridarna ger för mycket bränsle som oförbränd åker ut med avgaserna.

- - -

Kollar tätning på kylvattenpumpen, läckage vid slanganslutningar, mm

- - -

Kollar efter dieselbakterier o vatten i bränsletanken, gärna tömma tanken och göra helt rent.

Kollar hela filterkedjan (en koll på bränslefilterna innan du kastar dem kan ge en uppfattning om hur rent det är i tanken) efter dieselbakterier, vatten o annat som inte ska vara där. Läckage vid bränslepump kan bero på otäta kopplingar. Glödga eller byt kopparbrickorna och återmontera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Oolsson:

Tack alla för bra svar. Verkar ju som att jag kan lita på traktorfirmans verkmästare i blå overall. Men så bra att få dessa tips som jag kan resonera med dom om huruvida det behöver kollas/åtgärdas. Tänker att kolvringarna kan vara bra att kolla upp, kan dem vara anledningen till  olja/diesel som kommer med avgasvattnet?

 

Tycker också att glykolnivån minskat något, vad gör jag åt det? 

Motorrummet ska se skinande blankt ut när motorn återmonteras. Har förstått att Perkins läcker olja men inte så kul att ha den doften i hela båten, eller olja kastades runt av drivremmen så att hela motorrummet blir svart. 

Slangar och slitdelar ska också självklart bytas, bra syssla för mig . Men vad menar ni med att kolla bränslesidan, utöver att byta slangar /filter/bränsletank? Ska jag byta bränslepump el dyl? Den läcker lite diesel har jag sett men konstigt nog inte på "bränslesidan". 

Var in och kollade på båtmodellen, snygg snipa, ser bastant och rymlig ut, fin modell, högrest båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för fina svar. Foleys, not your fathers engine ser fin ut.  Angående tätning av vevaxel så var det med i packningssatsen såg jag, likaså kopparbrickor. Har haft dieselbakterier i båten jag hade innan, landskronasnipa, så det ska verkligen göras grundligt, tanken tömmas, tack för påminnelsen. Dieselpumpen ska jag be traktorfirman renovera.

 

Kylvattenpumpen ska också av och kontrolleras, men ser inte ut att läcka när jag kollat under gång. Också i med ny impeller. Men gissar att jag låter pumpen sitta på tills motorn är fixad på traktorfirman. Så att man kan starta den och kyla motorn, köra och kolla efter oljespill. Tänker jag rätt?

 

Tack för fina kommentaren om båten. Jag har fiskevarianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det jag menade med bakre vevaxeltätningen var att det skall finnas en bättre konstruktion av denna. Original konstruktionen läcker från dag ett som någon skrev.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja det var denna jag menade. Jag har haft en Perkins 4.108 och bytte den bakre vevaxeltätningen mot en original och det läckte ändå.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ove. Har du några andra tips om motorn, du som har erfarenjet av den? Läste Foleys engine artikel om en uppgraderad Perkins 4.108. Är det någon som provat några av åtgärderna som nytt bränslefilter för lättare luftning av bränslesystemet och nytt luftfilter för att minska ljudnivån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag satte dit en stor luftrenare, inte för att man behöver rena luften på en båtmotor men det gjorde mycket vid insugningsljudet som är högt på en sugmotor. Jag satte också dit ett Racor 500 filter så man slipper lufta. Original CAV filter behöver man sällan byta, i varje fall inte på sjön för att det blir tätt. Jag satte också dit ett expansionstank för kylsystemet då jag hade både varmvattenberedare och gångvärme. Bifogar lite bilder.

 

IMG_0621.JPG

IMG_0624.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försök hitta rör som smalnar av mot Rörets inlopp ger än bättre dämpning .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ove för fina bilder och tips.

 

Bemek, vad menar du med avsmalande rör och dämpning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn renoverad hos erfaren traktormekaniker.

 

Blev byte av en hel del. Bland annat alla slitdelar i motorn som kolvringar, ramlager, spridare, kalibrerar och packad bränslepump, slipad topp, nya ventiler mm.

Själv fixade jag ny startmotor och kylsystemet med renspolad värmeväxlare , ny rostfri avgaskrök och nya slangar. Totalt 60 K gick det på. Så hoppas nu att den håller många år framöver. Tack för alla tips. 

20220320_151844_resized.jpg

20220523_180951.jpg

20220529_104045.jpg

20220529_104121.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...