Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
GizmoTheSunwind

Finnmaster 6400 - Vad tycker ni?

Rekommendera Poster

Hej, ser lite på en Finnmaster 6400 med VP D3 från 2007.

 

Någon med erfarenhet av denna modell? För och nackdelar?


Alla kommentarer och tankar är välkommet, även om annan båtmodell i samma storleksklass kan rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig hytt båt och generellt gör Finnmaster bra båtar. Finns säkert någon i forumet som kan just denna modell eller har erfarenhet av VP D3 driftsäkerhet/servicekostnader osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Propellerlelle:

Läs på lite om Volvos D3...

Läs på om du hur du uppträder på internet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Läs på om du hur du uppträder på internet

Du menar att det är oförskämt att kolla vad folk skriver om D3:an...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-27 vid 22:45 skrev Propellerlelle:

Du menar att det är oförskämt att kolla vad folk skriver om D3:an...

Ja, eftersom du inte vet hur motorn har blivit behandlad. Både på underhållsnivå samt användarnivå. 

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gizmo,

Jag har haft en 6400 OC (Open Cabin), 6400 finns också i modell MC.

Hade lite problem med att det är en variabel turbo, som behöver smörjas (själva staget för turbon alltså). Löstes med lite kopparpasta och konditionering av staget.

En märklig sak var att den D3:an vi hade (från 2005), inte hade något sjövattenfilter alls...

 

Anledning till att vi bytte till nuvarande båt, Finnmaster 7050, var att vi ville ha en riktig kabin, riktig toa och riktig plats för mig att sova 🙂 (funkar inte att vara 191cm lång i en 6400).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/29/2021 at 5:43 PM, Kaj_Bjorkhagen said:

Ja, eftersom du inte vet hur motorn har blivit behandlad. Både på underhållsnivå samt användarnivå. 

Jag tycker det var ett bra förslag. Finns det många historier i forum om en problematisk motormodell så finns det även normalt lite grund för det. Samma sak om många lyfter en motor som mycket problemfri så finns det säkert viss sanning där med. Ska man enbart lyssna på de som kan verifiera underhållsnivå och användarnivå så blir underlaget ganska begränsat. Ditt förslag är i princip att stänga ner detta forum.

Redigerad av Alanningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 12:45 skrev Alanningen:

Jag tycker det var ett bra förslag. Finns det många historier i forum om en problematisk motormodell så finns det även normalt lite grund för det. Samma sak om många lyfter en motor som mycket problemfri så finns det säkert viss sanning där med. Ska man enbart lyssna på de som kan verifiera underhållsnivå och användarnivå så blir underlaget ganska begränsat. Ditt förslag är i princip att stänga ner detta forum.

Jag har aldrig sagt att man ska stänga ner detta forum, det där är förtal! Även om nivån på användarnas tekniska kunskaper är i många fall skrämmande låg, men undantag finns. @Alanningen Vi vet inte de ekonomiska faktorerna bakom ägarna. Det är därför väldigt hög risk för BIAS-fel. Vilket du även belyser i ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/7/2021 at 8:41 PM, Kaj_Bjorkhagen said:

Jag har aldrig sagt att man ska stänga ner detta forum, det där är förtal! Även om nivån på användarnas tekniska kunskaper är i många fall skrämmande låg, men undantag finns. @Alanningen Vi vet inte de ekonomiska faktorerna bakom ägarna. Det är därför väldigt hög risk för BIAS-fel. Vilket du även belyser i ditt inlägg.

Nej det är inte förtal, bara min tolkning av ditt inlägg. Kanske fel slutsats av mig? På frågan om du anser att det "är oförskämt att kolla vad folk tycker om D3'an" så svarade du "Ja". Det är i stort sett just det som det mesta handlar om här: dela med sig av erfarenheter. Man vet aldrig hur en person behandlar sina båtar och motorer om man inte känner dom. Man får göra en egen tolkning av vad personen delar med sig av och sen bedöma hur man ska vikta informationen. De flesta som har åsikter i digitala forum är antingen väldigt positiva eller väldigt negativa. Generellt så är de som är "hyfsat" nöjda ganska tysta av sig. Läser man på ordentligt kan man få en bild av hur en motor uppskattas av ägarna, och det kan vara avgörande för ett köp. I alla fall bättre än ingen info alls. Om detta tillvägagångssätt anses oförskämt så tolkar jag det som att detta forum tappat stor del av sitt värde. Om jag dragit fel slutsats av ditt svar så ber jag om ursäkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...