Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gausafeten

hur liten solcell kan man ha?

Rekommendera Poster

Efter ett lite missöde i helgen när motorn inte ville starta för att länspumpen dragit ut för mycket ut batteriet började jag fundera på en liten solcellspanel för underhållsladdning.

 

Men även om det är ett ganska vanligt ämne här på forumet så tänke jag tvärt om:  Hur liten panel klarar man sig med?

(nu skriver jag hur liten, men tänker då inte på den fysiska storleken, utan på mängden tillförd energi såklart).

 

Förutsättningarna är att ett mindre startbatteri ska hållas nära fulladdat även under hösten när länspumpen går regelbundet och solen inte lyser lika ofta och länge, och båten inte längre används lika ofta. Under sommaren tänker jag att båten används så ofta att motorn håller batteriet fulladdat, men nu under hösten blir det lite färre och kortare utfärder.

 

Utöver länspump räknar jag in en mindre förbrukning typ gpslarm och naturligtvis självurladdningen från ett halvgammalt blybatteri ;) (ok egentligen är det ett halvgammalt kalcium marinbatteri från biltema men det är väl i princip detsamma förutom att det ska tåla lutningar och inte läcka).

Sen tillkommer naturligtvis också egenförbrukningen från laddregulatorn.

 

Sista delen av resonemanget är om det ens är ekonomiskt försvarbart att göra en sån här investering :). Det blir ju rimligtvis en bit över 2k om prylarna ska handlas lokalt och av bättre kvalitet. Väljer man att gå på till exempel biltemas absolut billigaste lösning är det 799 + 209 för vikbar cell och gammaldags laddregulator. Ett nytt batteri kostar lika mycket.

 

Problemet för mig är att alla förbrukningar är okända så _lite_ klurigt att räkna :).

Jag vet att det finns många här på forumet som räknat både fram och baklänges på elförbrukning och solceller så hoppas på lite bra input :).

 

Jag vet också att med de flesta förbrukningar okända blir det mer av ett filosofiskt resonemang än ett tekniskt korrekt sådant, men det är helt ok. Batteriet står på laddning nu så jag klarar mig resten av säsongen utan problem :).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog börja med att uppskatta länspumpens förbrukning och sedan addera larmets förbrukning (borde finnas i specen). Inga funderingar på 2 skilda batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i början en 25 W böjlig solpanel som satt på luckgaraget på min segelbåt. Den jobbade på bra på somrarna och batteriet var alltid fulladdat då man kom till båten. Däremot märkte jag snart att det behövdes mer laddning om man skulle kunna segla en vecka med kylskåp och instrument (ekolod etc), så nu har jag lagt till en 80W solpanel som sitter på akterspegeln. Behöver väldigt sällan köra motorn för att ladda förbrukningsbatterierna numera.

Men jag skulle säga att du kan klara dig med en 25W solpanel om du bara vill underhållsladda batteriet under de tider då inte motorn laddar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Pumpen är en Rule 500 som ska dra 1,6 A enligt specen och pumpar 500 GPH, dvs ca 1890 liter per timme.

Enligt SMHI är normalvärderna för höstmånaderna en månadsnederbörd på ca 70mm.
Båten har en upptagningsyta på ca 7,5 kvadratmeter.
Det innebär 70L * 7,5 kvm = 525 liter i månaden.

 

Vi bryr oss inte om vind, men när jag letade efter nederbördsdatan så läste jag på SMHI's sida "Som ännu märkligare måste dock vindförhållandena på nyårsaftonen 1978 anses vara. Då lamslogs Blekinge av en snöstorm från ostnordost med medelvindhastigheter på upp till 35 m/s vid Hanö innan vindmätaren blåste sönder". :) De ni!

 

525 liter ska ta pumpen ca 15 minuter att pumpa ut. Jag räknar med att i praktiken är den väldigt mycket ineffektivare då en hel del vatten kommer att pumpas flera gånger så räknar med att den går minst 30 minuter i månaden.

Det skulle bli 1 Ah avrundat uppåt.

 

Trackern är en noname från en granne öster ut så har ingen pålitlig data för den, men räkna med att 0,02 Ah är rimligt. Vi utgår från att det är dålig gsm mottagning inuti aluminiumskrovet. (skulle det stämma med 24h * 30 dygn * 0,02A = 14,4 Ah förbrukning per månad)

 

Hittade ingen riktig pålitlig data för soltimmar, men räknar med ett snitt på 5 soltimmar per dag under september - oktober - november. Sen står solen lågt så det ger ju inte full effekt, men med en solpanel hängande på styrpulpeten borde vinkeln bli rätt bra under förutsättning att båten ligger på rätt håll.

 

Data per månad skulle då bli:
Pump            1 Ah
Tracker            15 Ah
Egen urladdning ??
Regulator        ??

 

Angående fler batterier så är det såklart en möjlighet, men jag byter nog hellre till ett större än två mindre. Dessutom har generatorn inte någon högre effekt, tror den ger 80w eller nått sånt bara, så det är ju begränsat hur mycket batteri jag kan hålla laddat.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 Ah är ju inte mkt, hur stort batteri har du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gausafeten:

Dessutom har generatorn inte någon högre effekt, tror den ger 80w eller nått sånt bara, så det är ju begränsat hur mycket batteri jag kan hålla laddat

Nej, batteristorleken man kan ha är i princip obegränsad, det tar bara lite längre tid att att ladda fullt med en liten generator (eller solpanel). Att en liten laddare inte klarar att ladda fullt ett stort batteri är en myt, men det kan som sagt just ta lång tid. Det är därför snarast aspekten "rimlig tid" som sätter gränsen när en max batteristorlek anges för olika laddare

 

Det är när man laddar i mindre än vad man drar ur som det blir obalans. Med ett stort batteri tar det dock längre tid innan det blir kris....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Kane:

16 Ah är ju inte mkt, hur stort batteri har du nu?

inte helt säker, det är antingen detta, https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/smf-marinbatteri-12-v-73-ah-2000045909 på 73Ah, eller det större på 86. Men hur många av de Ah som är kvar i batteriet är jag inte helt säker på :).

 

Har tyckt att det hållt laddningen bra under sommar och tidig höst men sen har det regnat en hel del och det har blivit färre utfärder. Batteriet ingick i båtaffären tidigare i somras så jag har ingen historik och inte jättebra uppfattning om skick ännu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, batteristorleken man kan ha är i princip obegränsad, det tar bara lite längre tid att att ladda fullt med en liten generator (eller solpanel). Att en liten laddare inte klarar att ladda fullt ett stort batteri är en myt, men det kan som sagt just ta lång tid. Det är därför snarast aspekten "rimlig tid" som sätter gränsen när en max batteristorlek anges för olika laddare

 

Det är när man laddar i mindre än vad man drar ur som det blir obalans. Med ett stort batteri tar det dock längre tid innan det blir kris....

Jag menar inte att generatorn inte kan ladda upp batteriet, utan att som du skriver - att de inte kommer att hinna laddas. Det blir ju inte så många körtimmar med en styrpulpetare som med en båt man semestrar i. Med nya fräscha batterier är det inte så stort problem, men ju sämre batterierna blir desto mer behöver de fyllas på och sämre blir de ju efter hand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gausafeten:

Jag menar inte att generatorn inte kan ladda upp batteriet, utan att som du skriver - att de inte kommer att hinna laddas. 

Jo, men du skrev att den lilla generatorstorleken var anledningen till att "det är ju begränsat hur mycket batteri jag kan hålla laddat". Kanske missuppfattade det som batteristorleken, snarare än batterienergin. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, men du skrev att den lilla generatorstorleken var anledningen till att "det är ju begränsat hur mycket batteri jag kan hålla laddat". Kanske missuppfattade det som batteristorleken, snarare än batterienergin. 😉

Ja det var väl lite slarvigt formulerat av mig. Jag syftade på att liten generator i kombination med förväntad körtid inte räcker till så mycket laddning så poängen med störe batteribank riskerar att bli begränsad. Räknar väl inte med mer körtid än några timmar i veckan. Även om man skulle vara ute en hel dag på sjön är ju inte motorn igång hela tiden.

 

Det är inte alltid lätt att få rätt enheter på ström och spänning även om man försökar tänka sig för :) .

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Gausafeten:

inte helt säker, det är antingen detta, https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/smf-marinbatteri-12-v-73-ah-2000045909 på 73Ah, eller det större på 86. Men hur många av de Ah som är kvar i batteriet är jag inte helt säker på :).

 

Har tyckt att det hållt laddningen bra under sommar och tidig höst men sen har det regnat en hel del och det har blivit färre utfärder. Batteriet ingick i båtaffären tidigare i somras så jag har ingen historik och inte jättebra uppfattning om skick ännu.

 

Om du köper en panel med angiven effekt på 25 watt så kan den en fin sommardag ge dig 2 Ampere.

Så räknar du med att den ger 1 A under 3-4 kanske 5 timmar på en höstdag så räcker det ju för att kompensera för förbrukning och egenförluster.

En sådan panel, monokristalin ska inte kosta många hundralappar. Sedan klarar du dig med en enkel PWM-regulator, kostnad en eller ett par hundringar. Och så lite kabel till det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att batteriet var halvdåligt redan i somras när du köpte båten. Kanske ska börja med att ladda upp det ordentligt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Kan ju vara så att batteriet var halvdåligt redan i somras när du köpte båten. Kanske ska börja med att ladda upp det ordentligt?

Nog laddade jag det innan jag la båten i sjön, men statusen på batteriet är okänd. Visst räknar jag det som mer eller mindre utslitet (som man bör göra med begagnade batterier :) ).

Men med ett nytt batteri hade jag ändå hamnat i samma situation, det hade bara tagit lite längre tid. (och för varje år efter det lite kortare tid).

 

Så resonemanget handlar i grunden om att lista ut vilket alternativ som är det bättre. Byta batteri oftare och stödladda, eller att montera solpanel och (förhoppningsvis) byta batteri mera sällan.

 

Jag har funderat på hur det skulle funka att montera fast panel, och jag ska lägga lite mer tid på det under vintern. Kan jag hitta en lagom liten panel som passar på targabågen hade det varit najs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Kane said:

16 Ah är ju inte mkt, hur stort batteri har du nu?

16Ah och 12 V ger då 16x12 = 192 Wh

Med en 25 W solpanel skulle du behöva ladda i 192 / 25 = 8 h om den har full solbelysning

På sommaren skulle det alltså inte vara något problem alls med en liten 25 W solpanel

På senhösten och vintern hjälper den dock inte till med någon nämnvärd laddning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Gundj:

Om du köper en panel med angiven effekt på 25 watt så kan den en fin sommardag ge dig 2 Ampere.

Så räknar du med att den ger 1 A under 3-4 kanske 5 timmar på en höstdag så räcker det ju för att kompensera för förbrukning och egenförluster.

En sådan panel, monokristalin ska inte kosta många hundralappar. Sedan klarar du dig med en enkel PWM-regulator, kostnad en eller ett par hundringar. Och så lite kabel till det.

 

en panel på 25w bör ju kunna få plats *nånstans* kan jag tycka. Det finns en del ihopvikbara som verkar ok i ungefär den storleken.

 

Men hur mycket förluster blir det av regulatorn de 20 timmar solen inte lyser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Gausafeten:

en panel på 25w bör ju kunna få plats *nånstans* kan jag tycka. Det finns en del ihopvikbara som verkar ok i ungefär den storleken.

 

Men hur mycket förluster blir det av regulatorn de 20 timmar solen inte lyser?

Räkna med 10mA förbrukning på regulatorn.

Du skriver att du har targabåge, då borde det väl vara enkelt att ha en fast monterad solcell på 25-50W?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Carl_XII:

På senhösten och vintern hjälper den dock inte till med någon nämnvärd laddning

Eftersom angiven förbrukning var per månad och inte per dygn, så ordnar det sig nog - åtta timmar sol per månad är det t o m under hösten för det mesta 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis siffrorna var redovisade per månad (jo jag vet att det är ett udda sätt att räkna, men nu råkade det bli så den här gången :) ).

 

Lägger in regulatorns utgifter också. Enligt Kane så bör den ligga i nivå med vad trackern förbrukar så tar samma siffra där också. Data per månad skulle då bli:
Pump            1 Ah
Tracker            15 Ah
Egen urladdning ??
Regulator        15Ah

 

Så lite drygt 30 Ah, Med en 25W panel så ska det alltså räcka med ca 16 bra soltimmar, eller snarare runt 30 höstsoltimmar. 

 

25W är alltså på gränsen om det räcker eller inte att ensamt hålla batteriet laddat om jag räknat någorlunda rätt nu.

 

Säg en intressant uppställning på tudors hemsida på hur länge ett batteri klarar sig utan laddning. Enligt den klarar sig ett bra vått batteri utan laddning i ca sju månader innan det blir kritiskt om det inte är inkopplat nånstans alls, men kopplar man på typ en tracker så håller det bara i fem veckor. Det blir en enorm skillnad trots litet urtag av energi. Ska nog sätta batteriladdaren på traktorn också i morgon :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har ju targabåge. Skulle lagt in en bild men i albumet fanns inga bilder där inte targan skyms av en lönnfet gubbe :) så det får bli en annan gång.

 

(lånar en bild från annan plats på forumet så länge https://www.maringuiden.se/images/sjobod/minbat/org_4711.jpg )

Inte min båt men samma modell.

 

Måttade lite och den är ungefär en meter gånger ca 20 centimeter, men där sitter topplanterna och ett par antenner så en solpanel kan bli lite klurigt att knö in. Inte omöjligt på nått vis - men lite utmanande. Det går ju att flytta ut både lanterna och antenner på stag bakom targan.

 

De enda paneler jag hittade som var i närheten tillräckligt smala var två på erlandssons. De har en på 33w som är 70 x 28cm och en 55w som är 107 x 28cm

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/SOLCELL_SOLARMARE_FLEX__FLUSH_55W_AVLANG?id=06097

 

De är tunna flexibla och verkar väl iofs rätt vettiga, men lite onödigt dyra. Det borde finnas smala paneler av "vanlig" modell till lägre pris även om jag inte hittat några ännu. 

Redigerad av Gausafeten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Gausafeten:

Det borde finnas smala paneler av "vanlig" modell till lägre pris även om jag inte hittat några ännu. 

Titta på amazon.se. Där fanns många olika modeller när jag letade paneler.

 

Jag hade nog valt vanliga med ram om de skall sitta på en targabåge. De är dessutom lite billigare.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här då, 25W 36 cm djup ?

Gör det något om den sticker ut lite bakom targan?

 

Edit: Seasea har en lite grundare variant, 25W 28 cm djup

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev McLasse:

Titta på amazon.se. Där fanns många olika modeller när jag letade paneler.

 

Jag hade nog valt vanliga med ram om de skall sitta på en targabåge. De är dessutom lite billigare.

exakt, det är enorm prisskillnad. Dessutom mindre jobb om ramen redan sitter på plats så slipper man göra en egen

 

32 minuter sedan skrev Kane:

Den här då, 25W 36 cm djup ?

Gör det något om den sticker ut lite bakom targan?

 

Edit: Seasea har en lite grundare variant, 25W 28 cm djup

Jo jag tror det blir rätt fult med ett stort "soltak" så jag hade helst velat ha något ganska smalt. Targan är bara 20cm så vill gärna ha något som är smalare än 28.

Men det är ju mitt önskemål, finns det inte såna så har jag ju inget val :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gausafeten:

- - -

Måttade lite och den är ungefär en meter gånger ca 20 centimeter, men där sitter topplanterna och ett par antenner så en solpanel kan bli lite klurigt att knö in. Inte omöjligt på nått vis - men lite utmanande. Det går ju att flytta ut både lanterna och antenner på stag bakom targan.

- - -

Lanternan måste inte sitta centrerad på mitten av targabågen. Det går lika bra att ha den ute på ena kanten. Det viktiga är att lysvinklarna är korrekta i långskeppsriktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Lintott:

Lanternan måste inte sitta centrerad på mitten av targabågen. Det går lika bra att ha den ute på ena kanten. Det viktiga är att lysvinklarna är korrekta i långskeppsriktningen.

Så är det ju, och antennen kan sitta på utsidan så det ska nog få plats på någe vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Lintott:

Det går lika bra att ha den ute på ena kanten. Det viktiga är att lysvinklarna är korrekta i långskeppsriktningen.

360 grader är nog 360 grader även vid en ocentrerad placering......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lintott:

Om båten kan gå över sju knop så måste man intressera sig för lysvinklar, även om man kör långsammare.

https://www.benns.se/battillbehor-1/el-ombord/lanternor/regler-for-lanternor

Från din länk, motorbåt under 12 meter:

”Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Från din länk, motorbåt under 12 meter:

”Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil”

Du missade den första meningen i regelverket som gäller för båtar som kan gå i mer än sju knop.

 

Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil).

 

Nu lämnar jag diskussionen om lanternföringen. Tråden handlar om hur man kan placera en solcell på en mindre båt med targabåge. Ett sätt är att t.ex. flytta befintlig lanterna sidledes ......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl för enkelhetens skull utgå ifrån att jag råkar veta vilka lanternregler som gäller för mitt flytetyg, och att jag också har koll på att de flesta uppfylls (jag klarar inte höjdledskravet på en meter mellan färgat och vitt ljus vilket ju är det vanliga för de flesta småbåtar).

 

Jag saknar också just nu möjlighet att föra ankarlanterna separat, men sannolikheten att jag kommer att behöva det är ganska låg, men jag har faktiskt tänkt sätta en separat brytare till den om det ryms en kabel till i befintligt rör, annars får det helt enkelt vara.

 

Jag letar vidare efter lagom smal solcell. Har nån bra tips så bara mata på. Gäller även om nån hittar en prisvärd regulator (gärna med lastutgång eller motsvarande så att förbrukare kan kopplas ifrån om/när spänningen sjunker för mycket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...