Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sharkstate

"Bygga ut" skrovet

Rekommendera Poster

Se bifogad båt. Vad kallas "näbben" i fören? Väldigt praktiskt såklart, men har en vild idé om att "bygga ut" undertill den, så att skrovet mer förlängs hela vägen. Dels för stabilitet, men framförallt för att det skulle se mer gediget ut. Vet inte hur svårt/lämpligt det skulle vara, om ens möjligt, men går det att göra? Tänker då inte göra det själv, utan att proffs utför det. Tacksam för åsikter.

IMG_0553 2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev sharkstate:

Vad kallas "näbben" i fören?

Vad jag vet kallas även dessa utbyggnader för peke.
 

 

55 minuter sedan skrev sharkstate:

har en vild idé om att "bygga ut" undertill den, så att skrovet mer förlängs hela vägen. Dels för stabilitet, men framförallt för att det skulle se mer gediget ut.

Det finns anledning till att många moderna båtar har en indragen för. Dock är det många av de allra nyaste konstruktionerna (och några väldigt gamla) försedda med en rak stäv.

Hur det kommer bli med din båt om du gör om den till rak stäv har jag ingen aning om men jag gissar att båten kommer få en del oönskade gångegenskaper och tex inte klara att plana och kunnas köras stänkfritt samtidigt. Men, som sagt, det är bara en gissning.

Själv skulle jag inte riskera att förstöra en båt på det sättet men om du ger dig på det är jag nyfiken på resultatet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peket ser ju ut som det gör för att man ska kunna komma nära nog för att ta sig i land utan att skrovet ska behöva ta i botten.

Jag har sett en och annan båt som är förlängd i aktern, med blandade resultat men aldrig någon som byggt om fören, så bara tanken är ju intressant, men om inte ombyggnationen blir hydrodynamiskt korrekt eller tillräckligt estetik så är ju också risken att båten kommer bli osäljbar i framtiden.

Det kostar ju en slant att bygga om också, så då kanske det är bättre att lägga den slanten som mellanskillnad på en större båt om det är utrymmet du saknar?

Redigerad av Makro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag har sett en och annan båt som är förlängd i aktern, med blandade resultat men aldrig någon som byggt om fören, så bara tanken är ju intressant, men om inte ombyggnationen blir hydrodynamiskt korrekt eller tillräckligt estetik så är ju också risken att båten kommer bli osäljbar i framtiden.

Min gissning är att 99 skrovombyggnader av 100 blir mindre lyckade och att båten blir sämre än orginalet, fulare eller mindre sjövärdig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver en vild idé men jag skulle rekommendera att du skaffar en ny båt istället om du behöver en större🙂. Som redan skivits ovan kommer detta inte bli bra, det kommer också bli dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara hade handlat om stabiliteten hade kanske en ”snedsträva” under hjälpt?


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den finske artisten, komikern, uppfinnaren och visionären Spede Pasanen hade en variant på att förlänga båten genom att sätta en skida framför fören. Han var också en slagfärdig orator och kunde prata för sina uppfinningar. Trots det slog stävskidan aldrig igenom.

spede.jpg.38a0f4756dbaa1736661040a03f83f1f.jpg

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest rationella borde vara att köpa en lite längre båt och såga bort peken? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Det mest rationella borde vara att köpa en lite längre båt och såga bort peken? 

Nej. En längre båt utan peke så man slipper sågningen är rationellare......

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombyggnad av stäven på segelbåten Wobegone Daze från sid 89 i länken nedan.

Helt annan typ av båt och skrov förstås.

Med detta inte sagt att det är en särdeles god eller ekonomisk idé att bygga om stäven på en båt. Men varför inte? Det finns gott om nya båtar ifall man klantar till det.

 

https://www.ericwsponberg.com/wp-content/uploads/case-studies-in-redesign.pdf

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju några olika varianter på detta tema:

 

10ED0212-EB17-4AC6-8765-CFE1A018AC2C.jpeg.6e70de6a573600ef96d920e1a356965e.jpeg

 

Man kan ju förse förskeppet med en bulb, kanske inte så lyckat på en planande båt förstås.


 

 

CE291E01-B95D-4D01-9F69-DED617DF903F.jpeg.e5fd48631d0e720f0015619e4357bbb8.jpeg

 

Sedan kan man nu tänka sig en ramm. Dessa var ju vanliga på de romerska galärerna, förekom väl även på första världskrigets pansarskepp(?)

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju några olika varianter på detta tema:

 

10ED0212-EB17-4AC6-8765-CFE1A018AC2C.jpeg.6e70de6a573600ef96d920e1a356965e.jpeg

 

Man kan ju förse förskeppet med en bulb, kanske inte så lyckat på en planande båt förstås.

Båten på bilden ser ut att vara en Hellesnipa så den är nog ombyggd annars är nog Viksund den enda serieproducerade fritidsbåten jag känner till som haft någon form av bulb eller utlagd stäv under vattnet.

Men vad jag förstår så kräver en bulb noggrann uträkning om den ska göra någon nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en bulb eller ramm även på de gamla hällristningarna av båtar från bronsåldern? Undrar hur noga de räknade.

 

image.jpeg.1b262f3de824014c962cc39fddc7d724.jpeg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...