Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

efterfrågan gammal radar

Rekommendera Poster

Är det här nåt att ha? Den satt i båten jag köpte och jag har lyckats använda den en gång. Kändes som den betedde sig konstigt men jag får väl läsa manualen. Om jag nu inte skulle vilja behålla den, finns det en marknad eller är det bara att skrota?

IMG_20211024_174733.jpg

IMG_20211024_174502.jpg

IMG_20211024_174454.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-24 vid 21:44 skrev coderbob:

Är det här nåt att ha?

Om du får den att fungera är den bra att ha när det blir radarläge.

Huruvida det blir radarläge eller ej beror mycket på hur du använder båten. Men överraskas du av dimma eller om du blir lite sen hem så det hinner bli mörkt är det skönt att ha den. Fast att använda radarn som navigeringshjälp i mörker tillför iofs inte lika mycket hjälp nu i satelittider som den gjorde när endast analog navigering fanns att tillgå. Du ser i alla fall de flesta andra båtar. Dock kan radar tillföra en falsk trygghet.

 

Har du radar har du även ett ansvar att använda den. Saxat ur kommentarerna till Regel 5 - Utkik i Sjötrafikföreskrifter mm utgiven av Sjöfartsverket (visserligen från en gammal upplaga men jag har svårt att tro att kravet ändrats):

 

"Det bör observeras att det inte endast skall finnas utkiksman för att se och lyssna, utan även alla

andra under rådande förhållanden aktuella och till buds stående hjälpmedel är man skyldig att

använda, t.ex. radar. Således ställs större krav på ett fartyg utrustat med radar än på ett utan radar."

 

Om jag hade varit du hade jag låtit den sitta kvar (radar står nämligen på min önskelista). Skall du ta bort den skall du definitivt sälja den så den kommer till användning igen. Du får mer för den om allt kablage är med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att ha den kvar, vilket jag skulle ha gjort, tycker jag att du ska använda den. Det innebär att du alltid ska ha den igång. Om du bara kör den ibland, har du inte stor chans att lära dig använda den. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll den, låt den sitta kvar.

Se till att få igång din radar och kolla på den under dagsljus och bra sikt, då lär dig hur den fungerar då så kan du sköta den när det blir dålig sikt. Det finns ju en och annan bok i detta ämne, kanske även nån kurs på nätet??

Ni. na, na, na... här är boktipset!

 

Så fanns det ju dom som lyckades kollidera trots radar, eller snarare tack vare radarn...

Denna olycka är en klassiker i detta sammanhang.

 

Modernare småbåtsradar kan projicera radarbilden uppepå sjökortsbilden i plottern, overlay, och klart det underlättar ju för hjärnan som då inte behöver tolka två bilder på olika skärmar.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare, behåll den och lär dig hur den fungerar och ska ställas in. Radar tillför inte falsk trygghet om du vet hur den ska ställas in. Jag är hellre utan GPS än radar. 

Furuno är dessutom högkvalitativa produkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-26 vid 08:41 skrev McLasse:

Fast att använda radarn som navigeringshjälp i mörker tillför iofs inte lika mycket hjälp nu i satelittider som den gjorde när endast analog navigering fanns att tillgå. Du ser i alla fall de flesta andra båtar. Dock kan radar tillföra en falsk trygghet.

För att framföra båten på ett säkert sätt räcker det väl inte med att se ”de flesta andra båtar”?

Med radar ser du ALLA båtar, och det ger en väldig trygghet att veta exakt vart man är, och vilka hinder man har omkring sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gripen72:

För att framföra båten på ett säkert sätt räcker det väl inte med att se ”de flesta andra båtar”?

Med radar ser du ALLA båtar, och det ger en väldig trygghet att veta exakt vart man är, och vilka hinder man har omkring sig.

Jag har märkt att kanoter, kajaker, vindsurfare och vattenskotrar är svåra att få ett radareko ifrån.

Det ju att ställa upp känsligheten, då ser man även svanar och kanadagäss, kanske inte enskilda fågelindivider, men grupper och flockar syns, men då blir bilden plottrig och svår att tyda. Det finns ju olika filter för sjöclutter och liknande och det kan vara svårt att lista ut vad som är vad i de olika inställningarna. Jag har ett ex av boken jag tipsade om tidigare, men saker och ting i boken har inte alltid samma namn i radarns rullgardinsmenyer.

 

Så återigen använd radarn under god sikt och experimentera med olika inställningar, experimenten bör väl göras om någon annan är rorsman. 
 

Litet knepigt kan det tyckas vara att en Stena-färja kan se ut som en stor bläckplump, där ekot inte motsvarar båtens längd… Medan vägverkets färjor på Öckeröleden blir smala och gracila ekon på 99meters länd, vilket (nästan?) stämmer med verkligheten.

 

Och i kombination med AIS är radarn jättebra, ASI är ju bra i sig, och det tycks vara fler och fler fritidsbåtar som skaffar AIS.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Gripen72:

För att framföra båten på ett säkert sätt räcker det väl inte med att se ”de flesta andra båtar”?

Med radar ser du ALLA båtar, och det ger en väldig trygghet att veta exakt vart man är, och vilka hinder man har omkring sig.

Det är det jag menar med att radarn ger en falsk trygghet. Som @Georg_Ohmredan nämnt är det inte alltid små båtar syns. Roddbåtar, styrpulpetare och liknande kan försvinna i vågdalar. Går det lite högre sjö försvinner även något större båtar i vågdalarna. Kobbar och skär och tappade "prylar" kan smälta in i övrigt gytter, ett kraftigt regnväder kan hindra ekon osv.

 

 

Över lag är plotter, radar, AIS, FLIR, OSCAR och allt vad de nu heter mycket bra hjälpmedel. Men de är bara hjälpmedel och de har alla sina begränsningar som man behöver vara medveten om.

Ju fler elektroniska hjälpmedel man har ombord desto större blir känslan av att man har koll. Det är lätt att man kurar in sig i ruffen eller under sprayhooden eller grejar med mobilen och väntar lite för länge med att titta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Det är det jag menar med att radarn ger en falsk trygghet. Som @Georg_Ohmredan nämnt är det inte alltid små båtar syns. Roddbåtar, styrpulpetare och liknande kan försvinna i vågdalar. Går det lite högre sjö försvinner även något större båtar i vågdalarna. Kobbar och skär och tappade "prylar" kan smälta in i övrigt gytter, ett kraftigt regnväder kan hindra ekon osv.

 

 

Över lag är plotter, radar, AIS, FLIR, OSCAR och allt vad de nu heter mycket bra hjälpmedel. Men de är bara hjälpmedel och de har alla sina begränsningar som man behöver vara medveten om.

Ju fler elektroniska hjälpmedel man har ombord desto större blir känslan av att man har koll. Det är lätt att man kurar in sig i ruffen eller under sprayhooden eller grejar med mobilen och väntar lite för länge med att titta ut.

AIS är väl det hjälpmedlet som indikerar anda båtar bäst, bara det att ”alla andra båtar” inte har AIS, men det tycks bli fler, men svårt att tänka mig att man monterar AIS i kajaker och vattenskotrar.

Även mindre segel och motorbåtar kan ve små ekon, som tidvis kan försvinna även om båtarna inte är nere i en vågdal. Aluminiumbåtar syns ju bättre…
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

men svårt att tänka mig att man monterar AIS i kajaker och vattenskotrar.

Tänk om kajakerna hade haft AIS, det hade varit bra. Jag tycker de är "svåra" att se även fast man håller utkik efter dem. Svårast är de 'stealth"-inspirerade med svartklädd kapten vid paddeln. Tack och lov gör de flesta vad de kan för att synas, jag tänker på färgval.

En del har till och med en flagga på en pinne och det tycker jag är mycket föredömligt.

 

För övrigt verkar det vara en trevlig sysselsättning att glida fram i sin kajak.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, olika radaranläggningar har ju olika prestandan, med min kan jag se ner till svanars storlek väl i tid. Är det nederbörd blir det svårare och farten får anpassas därefter, men även om ekon försvinner på ett eller ett par svep så går det ändå att se ett mönster av att det är något där ute som eventuellt behöver min uppmärksamhet. Jag kör radarn även under dagsljus, så jag vet dess prestanda och begränsningar, det gör att jag känner mig väldig trygg med vad den presenterar när navigationen blir mer krävande.

GPS och AIS i all ära, men för mig är radarn det primära navigationshjälpmedlet efter mörkrets inbrott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern bredbandsradar har bättre förmåga att upptäcka små föremål och systemet som helhet har också mycket mer datorstöd som "filtrerar" smart och analyserar, klassificerar och presenterar på ett bättre sätt än en äldre radar.
Tyvärr ganska stor lobvinkel på de mindre enheterna, inneslutna i behändig radom. Runt 5-6 grader. Med en fritt svepande antenn på runt två meters längd kan man komma ner i en lobvinkel runt 1-2 grader.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också behållt radarn, köpt en bok som @Georg_Ohm tipsade om eller gått en kurs hos SXK.

Men skulle du ändå sälja så brukar priserna utgå från ca 5000kr på en äldre komplett radar och då bör du inte klippa av kabeln mellan skärm och radarantenn eftersom den kan vara svår att skarva ihop och intresset på marknaden sjunker.

Man läser ibland att denna kabel inte bör skarvas, exakt varför vet jag inte mer än att det inte är önskvärt med skarvar i utsatt miljö och på den typen av utrustning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-31 vid 08:00 skrev Makro:

Jag hade också behållt radarn, köpt en bok som @Georg_Ohm tipsade om eller gått en kurs hos SXK.

Men skulle du ändå sälja så brukar priserna utgå från ca 5000kr på en äldre komplett radar och då bör du inte klippa av kabeln mellan skärm och radarantenn eftersom den kan vara svår att skarva ihop och intresset på marknaden sjunker.

Man läser ibland att denna kabel inte bör skarvas, exakt varför vet jag inte mer än att det inte är önskvärt med skarvar i utsatt miljö och på den typen av utrustning.

Det kan ju vara så att det är en koax.kabel, eller som på min, en tjock rackare med flera klenare ledare som är dubbelt omspunna av en skärmad strumpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...