Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
coderbob

Vinterunderhåll AGM batterier

Rekommendera Poster

Så där ja, då står båten på land. Killarna på marinan skrattade åt mina hemgjorda bockar, nu står den på några enkla klossar med stöd av ett gäng biltemastöttor.

 

Jag plockade ut alla batterier och har tagit hem dem. Jag har plats för dem inomhus, gissar att varmt är bättre än kallt. Hur skall jag underhållsladda dem på bästa sätt?

 

Jag skall köpa nya laddare (de andra sade poof :)) och lite annan utrustning från victron. Tänkte leka med det under vintern och bygga en färdigkopplad modul som bara är att montera i båten på våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulladdade och förvarade svalt är bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev coderbob:

Hur skall jag underhållsladda dem på bästa sätt?

Ett fulladdat AGM-batteri klarar normalt en vinter utan att självurladda för mycket, men...

Det är dumt att chansa så håll koll på spänningen och ladda igen om den går under 12,4 volt (70 % laddning).

 

Vi brukar ladda våra våta fritidsbatterier en gång i januari.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne eller ute är inte så kinkigt så länge batteriet är laddat. Vi har våra stående i ouppvärmt garage på en hylla med ett eluttag nära.

 

Jag kör med en smartladdare i tre-fyra dagar per batteri så jag säkert vet att laddaren gått igenom alla sina faser några gånger och batteriet har stabiliserat sig.

Sen samma runda en gång till nån gång under vintern. då får även klippaer fyrhjuling och andra bateriprylar en omgång samtidigt.

 

Verkar fungera bra (så länge man verkligen kommer ihåg den där upptoppningen på de gamla våta batterierna som behöver det).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina våta förbrukning samt agm start sitter kvar i båten. Förbrukningsbanken underhålls av solcellerna och start av en dos från en batteriladdare om behov skulle uppstå.

 

2021-10-24 vid 21:38 skrev coderbob:

Tänkte leka med det under vintern och bygga en färdigkopplad modul som bara är att montera i båten på våren.

Det är en bra väg att gå! Jag byggde en "sol- och vindladdningsmodul" förra vintern. En bit formplywood där diverse elprylar monterades i lugn och ro med god arbetsställning vid köksbordet. Skivan med prylarna skruvades sedan på plats i båten.

Bilden är från inkopplingen av "elskivan". Det saknas en dc-dc manick som inte hade kommit vid den tidpunkten. I övrigt var det bara att ansluta de externa kablarna så var det klart.

 

IMG_20210527_091027832.thumb.jpg.b6e300eead0c8641ed27d72f773e7501.jpg

Redigerad av McLasse
Det blev fel ord pga stavfel.
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...