Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jackiie

210-bädd, gärna dubbelsäng, liten båt? Typ Albin Viggen

Rekommendera Poster

Vill återuppta seglandet, långsiktig plan är att spendera 1-2 år till sjöss. Allt annat är ganska enkelt, men saker jag inte har koll på:

Jag behöver kunna sova utan att fötter/huvud slår i, jag är 187 lång. 197 är för litet (testat husvagn) utan behöver något längre, helst 220.

Sedan vore det trevligt om det fanns någon enkel lösning på att bädda större, lika som i husvagn, med förlängsningsskiva eller nedsänkbart bord. Jag är öppen för att designa om om det inte är bärande väggar, och bygga egen lösning för möjlighet att bädda till nattetid enstaka nätter.

 

Har ni någon lösning, visa gärna bilder! Jag siktar in mig på en Albin Vega då det verkar vara en hyfsad båt att eventuellt segla jorden runt med, och hyfsat billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan är känd för sina korta kojer. 
Om du väljer en senare båt, så har de ofta stickkoj, vanligtvis går den ihop med ena kojen i salongen, vilket skapar en koj på 3,5-4 meter ungefär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, Peter_K said:

Vegan är känd för sina korta kojer. 
Om du väljer en senare båt, så har de ofta stickkoj, vanligtvis går den ihop med ena kojen i salongen, vilket skapar en koj på 3,5-4 meter ungefär. 

Något spontant tips på ”billig båt som går att uppgradera till jorden runt-duglig”? Siktar på att börja med ungefär 20-30000kr i budget, eventuell havssegling är ett framtidsprojekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera i den prisklassen som det GÅR att segla jorden runt i.
IF, Fingal, Indra, P-28 samt en del uddabåtar. 

Men - för de pengarna får du ingen båt som är trevlig att bo i under ett par år, eller vad det nu kan ta att segla ett varv. Eller som har en motor som håller hela vägen runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får man välja mellan att göra det man vill göra billigt, eller spara och hoppas att man har möjlighet att göra något om 10-30 år. Hittills har den billiga vägen fungerat bra, vilket lett till många månadslånga äventyr för en kostnad av några månadslöner, så tyvärr är det billigt eller inte alls som kommer gälla. Brukar trivas väldigt bra till slut ändå, äventyret brukar vara värt de mindre bekväma delarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Peter_K said:

Det finns flera i den prisklassen som det GÅR att segla jorden runt i.
IF, Fingal, Indra, P-28 samt en del uddabåtar. 

Men - för de pengarna får du ingen båt som är trevlig att bo i under ett par år, eller vad det nu kan ta att segla ett varv. Eller som har en motor som håller hela vägen runt. 

Trevliga alternativ! Du råkar inte veta någon databas med ”planlösningar” tillgänglig? Vissa är lite svåra att hitta, men ska försöka besöka i verklighet på de exemplar som är hyfsat nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo… fast det finns ju mellanlägen. 
För en 50-60 kkr får du en Allegro 27. 
För en 100-150 kkr får du en halvtonnare, typ Ballad eller liknande, och då börjar det bli rätt OK komfortmässigt. 
 

Båtinköpet är vad jag förstår ändå inte den största pengen på resan; det är att hålla ihop båten och att leva (hamnavgifter, bränsle, mat mm mm). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jackiie:

Trevliga alternativ! Du råkar inte veta någon databas med ”planlösningar” tillgänglig? Vissa är lite svåra att hitta, men ska försöka besöka i verklighet på de exemplar som är hyfsat nära.

https://www.sailguide.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jackiie:

Trevliga alternativ! Du råkar inte veta någon databas med ”planlösningar” tillgänglig? Vissa är lite svåra att hitta, men ska försöka besöka i verklighet på de exemplar som är hyfsat nära.

Den databas som har flest planlösningar är "Sailboatdata.Com", de har även planlösning för Albin Vega. Vegan är ett bra alternativ särskilt kominerat med extra roder/vindroder i aktern. Något du lär behöva oavsett om du bygger själv eller köper färdigt. Jag är själv 187cm och skulle inte tveka att åka iväg med en Vega, nästan alla båtar går att bygga om och anpassa efter behov.

 

Försök att göra en lista på "måste saker" som behöver köpas eller bytas ut, ta sedan reda på pris så kan du summera en första budget. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Peka67 said:

Den databas som har flest planlösningar är "Sailboatdata.Com", de har även planlösning för Albin Vega. Vegan är ett bra alternativ särskilt kominerat med extra roder/vindroder i aktern. Något du lär behöva oavsett om du bygger själv eller köper färdigt. Jag är själv 187cm och skulle inte tveka att åka iväg med en Vega, nästan alla båtar går att bygga om och anpassa efter behov.

 

Försök att göra en lista på "måste saker" som behöver köpas eller bytas ut, ta sedan reda på pris så du summera till en första budget. 

Är tvärgående vägg mellan förpik och soffa bärande, eller brukar segelbåtar vara bärande av bara skrovet? Tänker på hur en garderob i en husvagn kan vara viktig för konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jackiie:

Är tvärgående vägg mellan förpik och soffa bärande, eller brukar segelbåtar vara bärande av bara skrovet? Tänker på hur en garderob i en husvagn kan vara viktig för konstruktionen.

Nästan alla segelbåtar har skott (väggar) som gör konstruktionen mer styv och hållfast. Nu är jag ingen Vega expert, men mitt tips är att du plastar fast väggarna ordentligt mot däck och skrov samt plastar ihop däck och skrov. Jag hade förlängt kojerna akterut och låtit huvudskottet vara helt. På Youtube finns massar med kunskap som folk delat med sig, lägg ner tid så kommer du lära dig massor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Peka67 said:

Nästan alla segelbåtar har skott (väggar) som gör konstruktionen mer styv och hållfast. Nu är jag ingen Vega expert, men mitt tips är att du plastar fast väggarna ordentligt mot däck och skrov samt plastar ihop däck och skrov. Jag hade förlängt kojerna akterut och låtit huvudskottet vara helt. På Youtube finns massar med kunskap som folk delat med sig, lägg ner tid så kommer du lära dig massor.

Tack för tips!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

…skulle inte tveka att åka iväg med en Vega…

Såååå… det blir en Vega nu för din del, och kasta loss inom kort..? 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en fantastisk bok, i mitt tycke då, om hur Sven Yrvind och Thomas Grahn seglade över Atlanten i en Vega.

Den unge, den gamla och havet.

 

Det går fint med en Vega. 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar man med en tur med så många dagar till havs kommer du nog vilja kolla efter en båt med en smal säng den kommer nog bli viktigare än längden.  Då det blir besvärligt att sova om man inte ligger inklämd när det kommer lite vågor och lutande miljöer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Såååå… det blir en Vega nu för din del, och kasta loss inom kort..? 

Faktum är att jag hade sneglat på en Navigo 24 (om jag varit ensam). Gillar enkelheten, små kostnader, grundgående osv, så en Vega är stor i jämförelse. Nu är vi två och för att göra frugan lycklig så ryker mina små favoriter tyvärr.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, Peter_K said:

Jo… fast det finns ju mellanlägen. 
För en 50-60 kkr får du en Allegro 27. 
För en 100-150 kkr får du en halvtonnare, typ Ballad eller liknande, och då börjar det bli rätt OK komfortmässigt. 
 

Båtinköpet är vad jag förstår ändå inte den största pengen på resan; det är att hålla ihop båten och att leva (hamnavgifter, bränsle, mat mm mm). 

Om vi leker med tanken att jag köper en dyrare (edit: större) båt, hur kommer det spegla sig i underhållsbehov, kostnader, båtplats, försäkring? Blir det en dyrare rullande kostnad också?

Redigerad av Jackiie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Jackiie:

Om vi leker med tanken att jag köper en dyrare båt, hur kommer det spegla sig i underhållsbehov, kostnader, båtplats, försäkring? Blir det en dyrare rullande kostnad också?

Om du med dyrare båt menar större? Så ja självklart ökar alla ovanstående kostnader. Du får en båt som är mer rymlig, men inte nödvändigtvis lika sjövärdig, vilket man bör prioritera vid långfärdssegling. Nu finns det många större segelbåtar som är mycket sjövärdiga och klarar oceansegling utmärkt. Men eftersom nästan inga båtar är konstruerade för oceansegling från början, så bör man välja en båt som är starkt byggd i kraftiga dimensioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Om du med dyrare båt menar större? Så ja självklart ökar alla ovanstående kostnader.

Jag har svårt att se att t ex matkostnaden, hamnavgifter eller bränslekostnaden ökar nämnvärt om man går upp från Vegans 8,3 meter till Balladens 9 meter. 
Däremot är ju större segel dyrare än ett mindre. 
 

Å andra sidan lever du bekvämare, och en större båt rör sig snällare än en mindre. Du får också bättre stuvmöjligheter. 
Men - allt går, såklart. 
Frågan är hur bekvämt man vill göra det för sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att hitta längdangivelser på sängarna på Ballad och Vega, är det någon som har de måtten? BreddXlängd, tänker framförallt på de i salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Jackiie:

Jag har svårt att hitta längdangivelser på sängarna på Ballad och Vega, är det någon som har de måtten? BreddXlängd, tänker framförallt på de i salongen.

Det finns ytterst få båtar där sådant anges. LxB för båtarnas skrov hittar du däremot på Sailguide jag la in länken till för några dagar sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...