Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
50sman

Låta båt ligga i över vintern - dumt eller inte?

Rekommendera Poster

Har sökt runt lite men inte hittat så mycket information.

 

Jag bor i södra Skåne och är en fiskegalning. Nu har jag min första helt egna båt så då kan jag bestämma hur jag vill göra.

Härnere brukar vi ha "vinter" i 4 -5 veckor. Just "vinter" kan variera. Vissa år har vi lite snö en/två veckor och då typ 3-4 cm och andra ingen snö alls.

Några köldtoppar mellan - 15-20 C men det är ovanligt. I regel har vi några veckor med +\- 0 till - 10C.

Det är väldigt sällan det bildas någon tjockare is i bräckvattnet ffa inne i hamnarna.

Just dec-feb kan många år ha väldigt fina soliga och vindfria dagar som är som gjorda för fiske (havsöring från 1 jan).

Jag kan traila båten men rent vädermässigt kommer den utsättas för lika mycket på land som i vattnet då den inte står inne. Det är ju nästan som så att i vattnet så är det ju "varmare" än på land många ggr.

Det är fler och längre perioder med plus än minus.

Så till mina frågor. Om det inte blir en vargavinter med tjock is och låga temperaturer - kan man ha båten i?

Om man har den i - skall motorn vara nedtiltad? Jag har planerat att slipa och lacka om växelhus i vår då skeddan behöver riktas lite plus byta propeller då den är lite skadad.

 

Om det blir lite isbildning en kortare period - kan det skada båten vid kaj? Om det finns is ute i sundet förstår jag att man inte skall köra.

Finns det annat man skall tänka på?

 

Jag kommer givetvis senare i vår ta upp den och köra service och göra lite förbättringsarbeten.

 

Båten har en 75 hp Mercury och självläns. Just nu sitter ekolodsgivaren i akterna men jag skall i vår sätta den inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en liten båt utan bottenventiler så är det inte så mycket som kan gå tok galet. Skrovet mår ju såklart bäst av att ligga isfritt, så en strömbildare som håller det isfritt runt båten är en mycket god idé.

Massor av små roddbåtar och lite större båtar som saknar ägare, eller där ägaren inte bryr sig, ligger i och blir infrysta runt om i norden och överlever. Men vill msn vara på säkra sidan så är en strömbildare bra. 

 

Angående motorn är jag osäker på om den ska vara uppe eller nere. Har man båten på land ska den vara nere så att allt kylvatten kan rinna ut. Men i sjön vet jag inte vad som är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är underbart och åka båt på hösten & våren, när det är få båtar är ute. 

 

Haft i båten flera år vintertid, förvisso ingen tjock is och en alumiumbåt. Men hört nåt om länspumpar som kan frysa sönder varje år. Aldrig hänt mig dock hittills. 

 

Båtar brukar tåla och frysa fast. Däremot så rekommenderas det att man ligger där det är relativt lugnt och skyddat från vågor och islossning när isen smälter, viket verkar vara så fallet hos dig med en innesluten hamn.

 

Man bör ha motorn nedtiltad. Hört att folk råkat ut för frostsprängning, av marinan. Däremot så bildas det alger på motorn. En soppsäck skulle kunna vara till hjälp. 

 

Lycka till!

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyddad ligger den från vågor och dyl. 

Inga länspumpar enbart självläns och en dyvicka. 

Växt kan jag leva med då jag tar upp den senare när det är varmare för det är inte kul att stå ute i snålblåst och göra allt fux inför den nya säsongen. 

Har en del på min lista med fix bl. A en sump för betesfisk och den måste jag fixa med nästa vinter om jag låter båten ligga i då (lite beroende på hur det går i år). 

Det känns som att det inte är "värt" att hålla på och fixa med förvaring och trailning för de få veckorna det handlar om i jmf med att kunna glida ut en vindstilla solig dag i januari med +5-6C i luften och de dagarna har man ofta härnere. 

Det jag är mest bekymrad över är om just skrovet kan ta skada men med den lilla rest av fysiklektioner jag har i min gamla skalle så borde båten bara tryckas uppåt om det blir lite tjockare is. 

Minusgraderna i sig kan ju inte vara ett problem då båten likväl skulle bli utsatt för det om den står på land på en trailer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...