Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tomashag

Bottenfärg för insjöar

Rekommendera Poster

Jag har en Linjett 35 som ska blästras till nästa säsong och jag försöker nu komma underfund med vilken bottenfärg jag ska använda. Har någon erfarenhet av Jotun Watershield och tillhörande  Barrier Primer? Finns det några oberoende tester av insjöfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min egen erfarenhet är beväxningen i stort obefintlig (Mälaren) och de algrester som fastnar spolas lätt av med högtryckstvätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra en pigmenterad epoxy. Bottenfärg behövs inte i insjöar. Det är bortkastade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men vi brukar också segla mycket på ostkusten på semestern, ungefär ner till Kalmar, så det blir nog 4-6 veckor i bräckt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, förra hösten fick varvet göra en extra högtrycksspolning pga mycket påväxt och då hade vi bara varit ute i Östersjön några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga insjöfärger som skyddar i Östersjön. Inte som jag känner till i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara dömd till att bara segla i Mälaren för all framtid?? Jag är ute efter något som jag kan använda ett antal veckor i alla fall i Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev tomashag:

Ska man vara dömd till att bara segla i Mälaren för all framtid?? Jag är ute efter något som jag kan använda ett antal veckor i alla fall i Östersjön.

Du kan köra insjöfärg och tvätta någon gång under tiden du är i Östersjön. Antingen dyka, köra i en tvätt, lyfta och spola av eller köra en Scrubbis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om dom som skriver att "bottenfärg ej behövs i mälaren" verkligen har varit i mälaren.

Visst växer det mer på ost och västkusten - men det växer.

 

Min erfarenhet är att endast använda epoxy är ett dåligt alternativ. Det som växer sitter hårt fast, så det är svårt att tvätta bort. Oftast behöver du slipa, om botten ska bli riktigt fin igen.

Bättre då att lägga valfri hård bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Skeebum:

Jag undrar om dom som skriver att "bottenfärg ej behövs i mälaren" verkligen har varit i mälaren.

Visst växer det mer på ost och västkusten - men det växer.

 

Min erfarenhet är att endast använda epoxy är ett dåligt alternativ. Det som växer sitter hårt fast, så det är svårt att tvätta bort. Oftast behöver du slipa, om botten ska bli riktigt fin igen.

Bättre då att lägga valfri hård bottenfärg.

Du har rätt, jag har aldrig seglat i Mälaren, men jag trodde inte det skulle skilja sig så mycket från Vänern, när det gäller beväxning. Endast epoxy sedan 2006 och det funkar. Viss beväxning/slem blir det men inte mer än när jag använde VC17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Skeebum:

Bättre då att lägga valfri hård bottenfärg.

Nackdelen är väl att det inte finns någon bottenfärg som hjälper mot den beväxning som är i en insjö. Däremot är det kanske inte så bra att avsluta med en primer, den är ju gjord för att det skall fastna i den, bättre då att avsluta med t ex T-Coat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr (1970-80-talet) fanns det växtgift i bottenfärgen (irrgarol var en vanlig variant). Då växte det inte alger på båtbottnarna. Problemet var att växtgiftet anrikades i vattnet. Det blev därför, helt följdriktigt, förbjudet med växtgift i bottenfärg. Sedan dess så är det endast havstulpanerna som inte gillar bottenfärgerna som finns numera. Vi lär få fortsätta att spola/skrubba bort alger oberoende av i vilket vatten båten har sin hemmahamn.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycks om Hempels Silicone One? Det ska tydligen fungera någotsånär i Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, jag upptäckte att jag redan frågat om Silic One i en annan tråd. Jag får väl skylla på att jag är 77 år och kanske något glömsk 🙂. Ingen har tydligen någon erfarenhet av Jotun Watershield?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Silic One är att då den är helt gift fri så växer det på båten. Men om båten går i lite högre fart, skulle säga 8 knop minst så ramlar skiten algerna och snäckorna bort. 

Så det har inte fungerat super på segelbåtar eller för långsamma snipor. 

 

Jag jobbar på båtvarv på västkusten och vi har fyra båtar i vår hamn som har denna färg. Den fungerar otroligt bra. Akterspegeln får man ta en mjuk tvätt borste och tvätta av medans botten blir ren efter en tur i planings fart.

Ett plus är att den minskar friktionen och ökar toppfart, samt minskar soppa förbrukning. Alla fyra hos oss säger samma sak. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...