Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
psedin

Hur får man bort gammal intorkad trälack på plywood?

Rekommendera Poster

Hej alla,

vinterns projekt (ett av dom :)) är att lacka om lite trädetaljer på min gamla Ryds 600 GTS. 

Hur får man bort gamla trälacken enklaste och bästa sätt? Är det sandpapper som gäller?

Ha en trevlig helg!

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmepistol fungerar bra. Blås tills lacken bildar bubblor och sedan skrapa av direkt. Ta en liten bit i taget.

 

Redigerad av MarkusF
omforumulering
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Värmepistol fungerar bra. Blås tills lacken bildar bubblor och sedan skrapa av direkt. Ta en liten bit i taget.

 

Medhåll! 
Den metoden fungerar väldigt bra. 
Men var försiktig med värmen, det är lätt att orsaka brännmärken.

Jag köpte bra, trodde jag, skrapor med utbytbara blad hos Claes, jodå dom var verkligen bra, men allt förutom bladet är tillverkat av en högkvalitativ plast, som dessvärre smälter i den omedelbara närheten av varmluftspistolen.

Annars är en större och en mindre traditionell trekantsskrapa väldigt bra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betyder att lacken är ”intorkad”? Har den släppt och flagnat eller är den bara tråkig på ytan? Tänk på att det kan vara svårt att få en fin yta på plywooden beroende på hur tjockt det yttersta fanerlagret är. Om lacken sitter kanske det räcker att slipa eller sickla ytan slät och lägga på några nya lager lack. 
 

Parkettsickel med trähandtag brukar annars vara bra att skrapa med, plus tål värmen bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lajnus:

Vad betyder att lacken är ”intorkad”? Har den släppt och flagnat eller är den bara tråkig på ytan? Tänk på att det kan vara svårt att få en fin yta på plywooden beroende på hur tjockt det yttersta fanerlagret är. Om lacken sitter kanske det räcker att slipa eller sickla ytan slät och lägga på några nya lager lack. 
 

Parkettsickel med trähandtag brukar annars vara bra att skrapa med, plus tål värmen bra.

Så kan det ju vara!

Det finns ju plywood och det finns plywood, alltså av en mängd olika kvaliteter. De billigaste kvaliteterna ser ju rätt tråkiga ut då lacken börjar bli matt, då solljus och annat slitage gjort sitt. Om man börjar skrapa och sedan slipa på sådan ”kryssfanér” är det väldigt lätt att gå igenom det yttersta lagret.

Plywood av bättre kvalitet klarar sig i allmänhet bättre mot slitage och solljus men det beror ju också på hur det är behandlat. Man kan ju se inredningar i Najader och HR-båtar som ser nästan ny ut efter 30-40 år utan att egentligen ha blivit renoverad eller omlackad.

 

Plywood, kryssfanér, laminat, av högre kvalitet kan man slipa ganska ”mycket” på innan man går igenom, men man skall ändå vara väldigt försiktig. De olika skikten i laminatet är tunna, kan vara tunnare än 0,5mm. Om man skall använda slipmaskin (vilket bör undvikas) så sätter man på ett väldigt finkornigt slippapper och är lätt på handen då man slipar. Egentligen samma sak när man handslipar.

 

Om möjligt, kolla ändträet, där kan man ju se tjockleken på de olika skikten.

Det hände sig i förra båten, en Nimbus, där jag tyckte att träarbetet skulle vara av god kvalitet, att jag ändå fick byta ut en del plywood då den såg rent förskräcklig ut och inte lät sig renoveras, på något ställe i sittbrunnen stod ändträet dikt mot plastdurken, detta var under diskhon, och ändträt hade sugit upp fukt, plywooden delaminerade och blev missfärgad. Men det var lätt att såga till nya bitar med den gamla som mall. Jag använde då Internationals Goldspar, sidenmatt, som späddes 50-50 de första fem strykningarna, sedan ospädd tre-fyra strykningar, ändträet stod ett dygn i en balja med utspädd lack så att den skulle sugas upp av kapillärkrafterna.

Detta var då hela enheten med diskhon och bestickslådorna, alltihopa var ihopsatt med häftklammer, det blev rostfria skruv istället när jag återmonterade. Lådfronterna var utförda i massiv mahogny, dom var nästan lika fina som den dagen båten lämnade varvet/”båtfabriken”.

 

Och en slipning efter ”varmluftsskrapning” är för det mesta nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...