Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbe52

Nåt eller lim

Rekommendera Poster

God kväll!

En liten fundering ang list. Pga att plastningen av skarndäck var gjord med ett uppvik mot ruffsidorna så tänkte jag täcka med en ny mahognylist. Är det då bäst att limma och skruva fast den eller att skruva med gucka under och nåta i ett fräst spår, det svarta på bilden? Vilket är bäst ur rötsynpunkt?

20211022_094311.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst ur rötsynpunkt är att den slutar en centimeter ovan däck. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tobbe52:

God kväll!

En liten fundering ang list. Pga att plastningen av skarndäck var gjord med ett uppvik mot ruffsidorna så tänkte jag täcka med en ny mahognylist. Är det då bäst att limma och skruva fast den eller att skruva med gucka under och nåta i ett fräst spår, det svarta på bilden? Vilket är bäst ur rötsynpunkt?

20211022_094311.jpg

Skruva, plugga och se till att inte listen går ända ner till där vatten kan finnas är mitt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, hade tänkt att ha 6mm som distans men det kanske ska ökas. Min fundering gällde dock tätningen i överkant på listen då uppviket på ruffsidan inte är tät i sig. Hellimma eller skruva med gucka och nåta i fräst spår. Ideer om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tobbe52:

Hellimma eller skruva med gucka och nåta i fräst spår. Ideer om det?

Jag hade skruvat utan gucka, och sedan haft en nåtsträng i överkanten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där springan eller urgröpningen eller vad man nu ska kalla det i den vänstra biten hade jag först fyllt ut med något så att där inte kommer att samlas vatten och smuts.

Gucka gör väl allt tätare men gör det lite svårare att byta ut den yttre listen framöver om man nu skulle vilja det. Nåtsträngen i överkant håller väl bort vatten ovanifrån i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den urgröpningen gjorde dom antagligen för att fälla in plastningen i överkant. Tyvärr med dåligt resultat och ful avslutning. Därför renskar jag kanten och täcker den med ny list. Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg  och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande. Det tillsammans med skruvning och nåtning talar väl kanske mer till framtida ev demonteringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev tomeriksen:

När ni pratar gucka, vad avser ni? Något sikaflex?

 

/nyfiken

 

2021-10-24 vid 09:13 skrev tobbe52:

Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg  och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-05-15 vid 09:45 skrev Peter_K:

Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg  och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande.

 

Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt?

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tomeriksen:

Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt?

Du citerar fel farbror, jag har ingen aning 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...