Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Vinterförvaring med masten på: hur skydda riggen?

Rekommendera Poster

För första gången för mig skall båten stå på land med masten på, 100 mil söder om min bostad.

Har beställt vintertäckning som skall ligga på bommen / spirbom och fästas mot relingslisten, var ute lite sent så det blir sen montering i år. Kommande år blir det tidigare.

Seglen får förvaras inne i båten, kör avfuktare varje natt inne i båten för att minska på fukt i inredningen och samtidigt få lite värme tills vi lyfter nästa vecka.

 

Funderar på hur man skyddar fall och Furlexar (300S och 20x).

 

När Riggarna renoverade riggen för något år sedan var de noga med att dra fallen till pulpit/relingslist för att förebygga slitage och enerverande fallklapprande.

Idealet är säkert att dra i pilotlinor och dra ur fallen men dessa pilotlinorna ligger i garaget så ett annat år.

 

Q1 Funderar på om det är smart att linda fallet runt furlexprofilen för att minska på pendlingar eller dra till soft schakle som sitter i pulpit/relingslist?

 

Såg en båt som skyddade lintrumman vid däck med plast runt, såg ut som silvertejp som är ett h....te att få bort till våren. Bra tanke att skydda mot sand/skit som kan blåsa runt båtarna. 

Q2 Tänkte linda gladpack med silvertejp utanpå och lämna 1 cm glipa så att fukten kan komma ut.

 

Hur skyddar ni som har masten på vintern era riggar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta en tunn lina i Spinnackerfallet och dra in det fallet helt i masten, samma med liften till spinnackerbommen. Resterande fall har wire och spänns fast på masten dragna runt ett vant så att de inte slår mot något. En NOA täckställning med presenning framför och bakom masten med halvfyllda dunkar som vikt. Brukar även sätta en mindre presenning som täcker aktern så att det inte snöar in i sittbrunnen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten på land med masten på, kikade runt på hur de andra båtägarna gjort.

Det vanligaste där jag nu ligger är att låta masten vara på.

 

Släppte lite på häckstaget (genomgående rullmast).

Inte 100% regntät, blir spännande till våren att se vattenmängd i kölsvinet.

 

Renoverade riggen för 2 år sedan, bytte alla fall och skot, ingen wire i stående riggen.

 

Fallen till furlexarna drog jag in i masten, använde kontrollinan som ”nedhal” och fäste i kanten på peket så att de inte slår i alu-profilerna och så att vintertäckningen kan monteras mot relingslisten av kapellmakaren när han får tid.

Gennakkerfallet skulle jag oxå dagit in i masten men ser nu på ett foto att jag drog det till mantågsstöttefot via en soft schakel, nästa gång en tunnare lina från masttoppen till mantågsstöttefot. 

 

Fallet till rullstoren slår väldigt ofta då seglet är nedtaget, kopierade en metod jag såg på 2 båtar av 100 på varvet. Tunn lina fäst i storens övre svirvel/hub, drog jag in storens fall i masten, den tunna linan drog runt toppvantet och in till masten.

 

4 winschhuvar till sittbrunnen, skydd mot skit och regn.

 

Kapellmakaren monterar vintertäckningen, fotar när det är klart och då betalar jag sista 50% av priset.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att temperaturväxlingar ökar risken till kondens inne i båten så gardinerna är fördragna och dessutom satte jag på mörkläggningskapellen på mina takluckor, det händer att solen lyser ibland på vintern.

En del säger att solen är stygg mot plastglaset i luckorna och då dödar jag 2 flugor i en smäll....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har kapellmakaren monterat den efterlängtade vintertäckningen.
Material Weathermax 80 skall vara starkt, tunnt (bra för att lätt kunna stuvas undan) och vattentätt så ventilationshål är viktigt. På fotot finns 2 ventilationshål på BB sidan, borde finnas dito på SB. Kanske finns något akterut oxå, får se när jag kommer till båten igen.
Bra service är att jag lämnar in det för översyn till våren och vid behov görs förändringar/förstärkningar, det ingår i priset. 
50% betalades vid beställning, nu lär sista fakturan komma på mejl före jul.
image.png.42ac3664e5d28459413b1832340a5b88.png

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser verkligen bra ut. Speciellt anslutningen till masten. Själv hade jag en specialbeställd pressening från Press & son. Med fickor för skarven vid masten så förens press hade en extra ficka  i den bakre pressen. Det vill säga att den bakre pressen hade en 30 cm bred extra bit insydd på insidan som den främre pressen passade in i. Jag fick det aldrig tätt vid masten men resten fungerade bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-29 vid 00:51 skrev skippeer:

Renoverade riggen för 2 år sedan, bytte alla fall och skot, ingen wire i stående riggen.

Har du dyneema i alla stag och vant..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du dyneema i alla stag och vant..?

Det förekommer, men är ju rätt ovanligt än så länge.

Här en av de tidiga beskrivningarna (2018).

 

Tilläggsinfo

Vi lagade styrningen i Gambia genom att ersätta en vajer med dynema, funkade bra till Cap Verde.

Gaidins plan är att byta även den andra vajern till dynema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-21 vid 15:15 skrev skippeer:

Hur skyddar ni som har masten på vintern era riggar?

Ungefär likadant som på sommarhalvåret, dvs. undviker att fallen slår mot masten eller skavs mot något. I övrigt inget särskilt.

Det är kanske lite slarvigt, men samtidigt så tål ju riggen väder och vind på sommaren och borde då även tåla väder och vind även på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man missförstå så bjuder jag på det 🙂

 

De gamla fallen med wire är utbytta till Dyneema, trissorna bytta oxå som erfarna seglare vet ofta blir skadade med tiden av wire.

Även flyttbart cutterstag och 2 checkstag i dynema för stöttning i grov sjö. 

 

19 trådig wire som håller masten upprätt, dyform wire till de 2 Furlexarna.

 

Båten är redo för blue water äventyr som vi säger i Swedala.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, är inte ute efter att missförstå, utan att förstå. Såklart hade det varit intressant att få erfarenheter och tankar kring t ex dyneema i stående riggen eftersosom du skrev att den saknade vajer, men den var ju kvar som vajer. 

Du avsåg alltså den löpande riggen när du skrev stående riggen, och ha löpande riggen i dyneema är ju rätt vanligt numer 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack @Peter_K jag rörde ihop benämningarna totalt.

En seglarkompis som kappseglar har nog ersatt vajer i akterstaget med något syntetiskt ( ser ut som avskalad syntet tamp utan skyddsflätan, rått & grått).

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...