Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Intrepid

Färskvatten system på vintern

Rekommendera Poster

Eftersom det finns vatten kvar i färskvatten systemet även efter dränering undrar jag om det finns någon ”anti-freeze” medel jag kan använder annat än glykol som är giftig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAKE innehåller glycerol och klorofyll (det senare är grönt färgämne) och på förpackningen står det att det är tillverkat till livsmedelsstandard. Det bör därför vara ok.

Annars kan man suga ut det kvarvarande vattnet med våtdammsugare (vi använder den som Biltema säljer, den funkar väldigt bra men man behöver hörselskydd när man använder den), eller blåsa ut med tryckluft om man har det tillgängligt i båten.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på mina pumpar och slangar och genomföringar och konstaterade att det är samma grejor som sitter till pentry och wc i bussar. 
Dom parkerar man obekymrat i fjällen en vecka och väntar med att koka kaffe tills pumpen tinat upp på sydligare breddgrader. 
 

vad jag vill ha sagt är att frostskydd är en bra idé. Men ha inte ångest över det, för allting tål att djupfrysas om och om igen om inget är tokfel 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka delar är det som du måste frys-skydda?

Det behövs normalt inte.

Öppna alla kranar och blås ur systemet med hjälp av en vanlig luftpump för SUP eller gummijolle.

Koppla los slangarna fr pumparna.

Pumparna kan frysa även om det finns lite vatten kvar i dem.

Även tanken och beredaren kan frysa om det finns lite vatten kvar i dem.

Bara det inte blir instängt går det bra. Låt alla krana och avtappningar stå öppet över vintern bara.

 

// Mats W

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 100 liters vattensäck med färskvatten och ledningar samt 12 V vattenpump och ett Seagull mikropor-filter i min båt ( https://www.seagull-filters.com/product/700008-x-1b-seagull-r-iv-basic/ ). Inför vintern brukar jag köra vattenpumpen och tömma vattensäcken så mycket det går och sedan blåsa tillbaka kvarblivna vattnet i ledningarna till säcken. Den är av PVC-plast och borde inte kunna frysa sönder. För säkerhets skull tar jag med vattenfiltret hem över vintern, men pumpen får sitta kvar i båten. Det har hittills gått bra. Dock lite osäker på vattenkvaliteten i säcken efter vintern men jag har ju ett bra filter...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för längesedan fått både pump och vv-beredare sönderfrusna.

När jag tömt så mycket det är möjligt med vattenkranarna kopplar jag tryckluften till tankarnas utgående slang, låter pumpen gå och trycker ut det sista, och sedan lossar jag även pumpen in och utgående anslutningar, det har även hänt att jag tagit in pumpen i huset, men numera finns det en frostvakt i motorrummet där de flesta pumparna är monterade.

Jag lossar även in- och utgående slangar på vv-beredaren och trycker ut det sista med tryckluft.

 

Glöm inte länspumpen och toalettens pumpar!

Jag har även en spolpump som jag tömmer.

 

Duschens munstycke är lätt att glömma bort, det fryser väldigt lätt sönder, så det tas in i värmen under vintern.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jag lossar även in- och utgående slangar på vv-beredaren och trycker ut det sista med tryckluft.

- - -

Skruva dit en T-koppling o ballofix på in-/ut-gångarna så slipper du krångla med slangklämmorna.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har för längesedan fått både pump och vv-beredare sönderfrusna.

När jag tömt så mycket det är möjligt med vattenkranarna kopplar jag tryckluften till tankarnas utgående slang, låter pumpen gå och trycker ut det sista, och sedan lossar jag även pumpen in och utgående anslutningar, det har även hänt att jag tagit in pumpen i huset, men numera finns det en frostvakt i motorrummet där de flesta pumparna är monterade.

Jag lossar även in- och utgående slangar på vv-beredaren och trycker ut det sista med tryckluft.

 

Glöm inte länspumpen och toalettens pumpar!

Jag har även en spolpump som jag tömmer.

 

Duschens munstycke är lätt att glömma bort, det fryser väldigt lätt sönder, så det tas in i värmen under vintern.

Mycket bra sammanställning. Särskilt att lossa alla ansluningar till pumparna tycker jag är viktigt.
Och har man ingen kompressor vilket alla inte har kan man använda en våtdammsugare om det finns i hushållet.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Skruva dit en T-koppling o ballofix på in-/ut-gångarna så slipper du krångla med slangklämmorna.

 

Tanken har slagit mig flera gånger, men det kommer alltid något annat i vägen innan det blir handling av.

1 timme sedan skrev Makro:

Mycket bra sammanställning. Särskilt att lossa alla ansluningar till pumparna tycker jag är viktigt.
Och har man ingen kompressor vilket alla inte har kan man använda en våtdammsugare om det finns i hushållet.
 

Ja man får väl tillverka någon adapter av diverse slangbitar, iofs följde det med en stegvis avsmalnande konisk stos till min Stanley våt-och grovdammsugare. Dessa maskiner kan ju även blåsa litet om man kopplar slangen i en annan anslutning.

 

Sedan är det ju bra, vid nyinstallation, av vv-beredare att man monterar dem vertikalt om det låter sig göras, då ser ju en av våra naturlagar till att restvatten rinner ut. Min lutar litet framåt, så omkring 2/3 rinner ut med denna naturlags hjälp, resten blåser jag då ut.

 

Våtdammsugaren är ju även väldigt bra till att suga upp det smutsiga vattnet som ofta samlas i botten av motorutrymmet. Då tejpar jag fast dammsugarmunstycket på en teleskopisk levang som jag kan trixa ned mellan motorn och alla dess slangar och kablar.

 

Men en tryckluftskompressor med verktyg, borde ju alla ha egentligen, och då väljer man en efter behov, inte för liten, då även båtägare vanligtvis har en bil, inte sällan en kombi, och dessa båt/bilägare kanske byter sommar/vinterhjul själv, då är en muttermaskin bra att ha, och de minsta och näst minsta kompressorerna klarar inte av att driva en sådan, oftast är det den mellersta modellen av tvåcylindrig kompressor som går på enfas hushållsel som klarar av att försörja en mutterdragare.

Jag har en tryckluftsdriven slipmaskin med uppsamlare som är klart överlägsen de eklektiska. Likaså är den tryckluftsdrivna borrmaskinen väldigt bra, ävensom det är lättare att ta till den laddningsbara.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt system består av vattentank som leder till vattenpump som grenar sig till kallvattenkranar och till varmvattenberedaren. Varmvattenberedaren har en säkerhetsventil som det sitter en slang monterad på. 
Jag har följande procedur för mitt system:

1. tömmer vattentanken med vanliga tryckvattenpumpen och någon av kranarna.

2. Lägger slangen från varmvattenberedarens säkerhetsventil ner i en stor vattendunk.

3. öppnar säkerhetsventilen

4. Sätter en luftmadrasspump på pentrykranen

5. öppnar varmvattenkranen (har bara en) och pumpar med luft och trycker på så sätt ut vattnet i varmvattenberedaren ut genom säkerhetsventilen och ner i dunken. OBS: är dunken lägre placerad än beredaren så behöver msn bara pumpa för att starta häverteffekten :) Man kan också förlänga slangen så msn kan lägga den ner i ett handfat eller diskhon, så slipper man dunken.

6. Kopplar loss slangarna på tryckvattenpumpen ( bra att då ha en våtdamsugare om det rinner ut något).

7. Sätter lyftmadrasspumpen på slangarna och tömmer dem var för sig till vattentanken respektive alla kranar en i taget.

8. Sug med våtdamsugaren i slanganslutningarna till tryckvattenpumpen för säkerhetsskull

9. Klart

 

Toan fyller jag med antifrysvätska och spolar ut till den tomma septic tanken. Torrpumpar spolningen så huset tömms på vatten, den tömms inte helt men tillräckligt för att inget ska gå sönder. Klart!

 

Tidigare har jag prövat att pumpa igenom spolpumpen med matolja och även med spolarvätska. Bägge varianterna förstörde packningarna, så nuförtiden torrpumpar jag bara och har inta haft några problem med packningarna sen dess.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...