Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
travelguy

Yamaha motordata till NMEA2000

Rekommendera Poster

Jag har Buster M2 som har Q1 system som använder Raymarine Plotter / Ekolod som standard . Jag har ersatt detta mot Lowrance HDS Live. Nu är jag på gång med att koppla ihop det hela med NMEA 2000 som finns installerat från fabrik. Tyvärr får jag en motordata till min nya plotter, men har hittat en kabel som kan användas "Yamaha NMEA 2000 motor interface" kabel.. Den kopplas från Yamaha plint till NMEA 2000 . Tyvärr står det att den kan användas för Yamaha F50 och större motor. Jag har en F40 så jag undrar om någon har provat ovanstående kabel på en Yamaha F40?

 

mvh Oll

Skärmavbild 2021-10-20 kl. 10.13.21.png

Skärmavbild 2021-10-20 kl. 10.15.17.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du är säker på att din Yamaha F40 är NMEA 2000-kompatibel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev travelguy:

Tyvärr får jag en motordata till min nya plotter, .....

Ingen motordata?

 

2 timmar sedan skrev travelguy:

Den kopplas från Yamaha plint till NMEA 2000 .

Vad är det för plint du avser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Men du är säker på att din Yamaha F40 är NMEA 2000-kompatibel?

Det ser ut som NMEA 2000 men den plinten ser annorlunda ut än vanlig rak bakbone with T-koppingar. Dock har alla anslutningar NMEA 2000 kontakter. se bifogad bild.

IMG_2004.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Ingen motordata?

 

Vad är det för plint du avser?

Se bifogad bild på Yamaha BUS och NMEA 2000 plint. Fins kompatibel kabel från Yamaha Bus till NMEA 2000 Plinten  för Yamaha F40 - 2018?

IMG_1906.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev travelguy:

Se bifogad bild på Yamaha BUS och NMEA 2000 plint. Fins kompatibel kabel från Yamaha Bus till NMEA 2000 Plinten  för Yamaha F40 - 2018?

IMG_1906.JPG

På Yamaha "multi-hub assemblyn" högst upp i bild, borde du kunna koppla in Lowrancekabeln. (Det skiljer mellan Command Link och Command Link Plus. För Plus behövs en Yamaha Gateway till N2k men du har nog inte Plus.)

 

Om du får tag i ett kontaktstycke (Furukawa RFW-4S) som passar i hubben kan du göra en egen kabel med en kapad N2k dropkabel. Bara dataparet, vit och blå kabel, behöver kopplas in. Samma färger som på Yamahas kablar.

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

På Yamaha "multi-hub assemblyn" högst upp i bild, borde du kunna koppla in Lowrancekabeln. (Det skiljer mellan Command Link och Command Link Plus. För Plus behövs en Yamaha Gateway till N2k men du har nog inte Plus.)

 

Om du får tag i ett kontaktstycke (Furukawa RFW-4S) som passar i hubben kan du göra en egen kabel med en kapad N2k dropkabel. Bara dataparet, vit och blå kabel, behöver kopplas in. Samma färger som på Yamahas kablar.

 

Bra förslag ! 

Då skall jag försöka få tag på en sådan kontakt ! . Jag köpte en adaptersladd typ: J1939 som skulle passa men det gjorde den inte . Kontakterna i båda ändar var felvända (hon/hane)se bild.

IMG_2023.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...