Jump to content
Tuesday 30 November 2021
Landgren123

Sammankoppla AGM och blysyra vid laddning.

Recommended Posts

Nån som har erfarenhet av att generatorladda 400Ah Agm/förbr och 115Ah blysyra/start samtidigt/paralellt.

Detta blir fallet under motordrift och användning av skiljerelä, som är planen.

Alternativet är annars CTEK D250SE men då verkar man förlora en del laddström.

Har sökt i diverse trådar men hittar ingen konkret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gissar att egenskaperna (bulk, float ) är likvärdiga.

 

Filosofisk fråga vilken bank som skall laddas först.

Ett startbatteri belastas väldigt lite med en frisk motor som startar kvickt.

 

Vanligast är att generatorn först laddar startbatteriet och sedan med ett spänningskännande relä kopplas förbrukningsbanken in.

 

En del tycker att generatorn skall börja ladda förbrukningsbanken för den brukar ha störst behov, när den når triggerspänning kopplar relät ihop bankerna.

 

På förra båten hade jag manuell omkopplare 1+2 som stod i parallell läget när vi var i båten, hade ett underspänningsrelä på startbatteriet (battery brain).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så länge du har något som kan avbryta laddningen till AGM-batterierna när de uppnått 14.4-14.5V så är det inget problem att ladda olika batterityper tillsammans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Gausafeten:

Så länge du har något som kan avbryta laddningen till AGM-batterierna när de uppnått 14.4-14.5V så är det inget problem att ladda olika batterityper tillsammans.

Nu laddar ju en generator sällan mer än dryga 14V, så det lär inte vara något problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man behöver inte oroa sig för att något batteri tar "stryk" av att vara sammankopplade?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Landgren123:

Man behöver inte oroa sig för att något batteri tar "stryk" av att vara sammankopplade?

Nej.

Dessutom använder du ju skiljerelä så typ 99% av tiden är de frånskilda.

Edited by Kane
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl så som dom flesta av oss som har AGM-batterier till förbrukning gör? Blysyra till start, AGM till förbrukning och ett vanligt skiljerelä mellan dom.

Generatorn är dum och laddar på samma sätt oavsett om du råkar ha blysyra eller AGM (eller blysyra+AGM) och är inte optimal för någondera. Men tillräckligt bra för ändamålet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/18/2021 at 8:36 PM, Landgren123 said:

Nån som har erfarenhet av att generatorladda 400Ah Agm/förbr och 115Ah blysyra/start samtidigt/paralellt.

Detta blir fallet under motordrift och användning av skiljerelä, som är planen.

Alternativet är annars CTEK D250SE men då verkar man förlora en del laddström.

Har sökt i diverse trådar men hittar ingen konkret.

Jag har lång erfarenhet av den omvända situationen, d v s "våta" bly/syra-batterier till förbrukning och AGM till start, sammankopplade via relä. Det har inte varit några problem. Viktigt är att generatorns regulator har en "set-point", alltså inställd spänning för absorption, som inte överstiger vad endera batteritypen ska ha. Ofta är väl fallet, som nämnts, att generatorn levererar en något lägre spänning än vad batterierna i och för sig tål. Ibland finns dock en extern regulator eller booster, som kan användas för att justera upp spänningen.

Jag har fått intrycket att vissa modernare AGM-batterier klarar en högre absorptionsspänning än vad som tidigare var normalt, exvis 14,7 V (Ctek har en sådan inställning på sin senaste generation laddare).

Enda risken jag kan se med ditt upplägg är väl om en sådan extern regulator användes för att ge AGM-batterierna 14,7V eller liknande. Då skulle det våta startbatteriet kanske inte må så bra i längden (eller i alla fall behöva nytt vatten ganska ofta).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om batterierna klarar spänningen från generatorn så spelar inte batteritypen någon roll när du blandar under laddningen från motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy