Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pjkw

Identifiera Mercury motor samt felsökning

Rekommendera Poster

Jag försöker köpa min första motorbåt och har varit och kollat på en uttern med Mercury motor från sent 90-tal enligt säljaren.

 

Motorn verkade starta bra men vi insåg snabbt att inget kylvatten kom ut. Är fortfarande intresserad av båten men känner att jag skulle vilja få någon indikation på vad som kan vara fel.

I princip inget vatten alls kom ut, några droppar kom när vi gasade en kort stund (körde såklart motorn så lite som möjligt för att inte skada något). Men absolut ingen stråle.

Så frågan är nu vad som kan vara fel, och framförallt worst case scenario, det är ju det jag måste basera mitt pris på.

Enligt ägaren fungerade kylningen för en vecka sen och han verkade genuint förvånad själv att den inte fungerade.

Jag tänker att det mest troligt är stopp någonstans, en dålig impeller borde väl ändå få ut lite vatten?

 

Så vad tror ni?

 

Utöver det hittade vi ingen dekal med modell och serienummer, hittade ett klistermärke som det stod 40 ELPTO på vilket verkar vara modellen men säger ju tyvärr inte vilken årsmodell det är.

Är det något annat jag kan titta på för att försöka bestämma årsmodell eller ännu hellre serienummer?

Och om jag ska beställa impellersats är det olika på olika årsmodeller eller räcker det med modellnamnet?

 

DSC_4494.JPG

DSC_4497.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte serienumret som står på klisterlappen, 1041412 SB  eller SR ?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Jorgen01:

Befann sig motorn i sjön när den kördes?

Nej men i en stor smartbox som gick en ganska bra bit över intaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Bosse:

Är det inte serienumret som står på klisterlappen, 1041412 SB  eller SR ?

/B

Tänkte det med men fick ingen träff på det när jag sökte på manual etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet måste vara en rätt bra bit ovanför intaget. Impellern sitter ovanpå växelhuset, och behöver vara dränkt.

Fortfarande ingen sprutt? Testa att peta med något litet i skvallerhålet, kan vara sand där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har sk. CDM-moduler, dvs CDI/Switchbox saknas, istället är funktionen ihopbyggd med varje tändspole. CDM på 2T 40 introducerades 1998.

 

På många Mercury 2T kommer strålen först då termostaten öppnar. Av egen erfarenhet vet jag att det är så på V6:orna 1998 och 8 hk 1995. Det är vanligt att hålet blir igensatt och måste rensas med en ståltråd. 

Men, jag skulle byta impellern oavsett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev guestsson:

Motorn har sk. CDM-moduler, dvs CDI/Switchbox saknas, istället är funktionen ihopbyggd med varje tändspole. CDM på 2T 40 introducerades 1998.

 

På många Mercury 2T kommer strålen först då termostaten öppnar. Av egen erfarenhet vet jag att det är så på V6:orna 1998 och 8 hk 1995. Det är vanligt att hålet blir igensatt och måste rensas med en ståltråd. 

Men, jag skulle byta impellern oavsett.

Intressant, säljaren trodde motorn var från -97 så det låter ju som att det kan stämma.

Vi försökte med ståltråd vid utsprutet så att säga men gjorde ingen skillnad, är det där stoppet oftast är det vanligt att det är någon annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Vattnet måste vara en rätt bra bit ovanför intaget. Impellern sitter ovanpå växelhuset, och behöver vara dränkt.

Fortfarande ingen sprutt? Testa att peta med något litet i skvallerhålet, kan vara sand där.

Vi provade både med spolmuff och med motorn nedsatt i vattenbad.. så jag tycker den borde fått vatten, men kan väl inte helt avfärda att det är problemet. 

Dock skulle jag vilja höra vad det kan vara för andra problem också, för att veta vad jag i värsta fall står inför om jag köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt i detta är att det känns som du håller att köpa grisen i säcken! Eftersom säljer verkar vara tekniskt svagbegåvad. Så är det bättre att du väntar tills du köper en båt där säljaren har faktiskt kunskap om vad han säljer. Att inte ens veta vilken årsmodell på motorn det är, är red flag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be han att byta impellern, inte dyrt och tar inte lång tid om båten står på land, borde ju ligga i hans intresse också.

 

Du kan ju erbjuda dig att hjälpa till så ser du också hur det ser ut med vattenpumpen m.m.

 

Det verkar ju som att du vill ha den om det är ett enkelt fel så det kan ju vara värt en timme eller två för att se vad som felar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...