Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Batteri 12v visar 6v

Rekommendera Poster

Hej! Tog nu ut batterierna ur båten för att ladda upp inför vintern. 

Laddaren går automatiskt till 6v istället för 12v när jag ansluter till batteriet. Vad beror detta på? Är batteriet kaputt? Bifogar bilder på batteri samt vad som visas på displayen.

IMG_20211016_200145.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Qetuop:

Laddaren går automatiskt till 6v

Vad har du för spänning på batteriet om du mäter med tex en multimeter? Eller är 6,9V batterispänningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev McLasse:

Vad har du för spänning på batteriet om du mäter med tex en multimeter? Eller är 6,9V batterispänningen?

Det är batterispänningen. Börjar aningen högre när man ansluter batteriklämmorna, men sjunker sedan till runt 6v efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag sett en sån laddare och har också för mig att man kan tvinga den till 12V inställning. Men jag kan ju ha fel. 
Om batteriet har en spänning på drygt 6 V så är det kaputt. Det finns en tråd här om någon ( @Mackey) som har tvingat igång ett dött batteri så visst finns chansen men jag skulle inte lita på det.

Vill du ändå göra ett försök, och det inte går att ställa din laddare på 12V, så hitta en laddare som har ett Supply-läge och ställ in på 12,7-13,5 någonstans och låt laddaren stå ett par dar.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden är din laddare inställd på "6V STD" som då är 6V standard bly-syra batteri. Så inte så konstigt att den laddar med 6V. Ställ in den på 12V STD och se vad den visar då.

 

Om du inte mätt batterispänningen med multimeter så skulle inte jag lita på att det laddaren visar kan tolkas som faktisk batterispänning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Har för mig jag sett en sån laddare och har också för mig att man kan tvinga den till 12V inställning. Men jag kan ju ha fel. 
Om batteriet har en spänning på drygt 6 V så är det kaputt. Det finns en tråd här om någon ( @Mackey) som har tvingat igång ett dött batteri så visst finns chansen men jag skulle inte lita på det.

Vill du ändå göra ett försök, och det inte går att ställa din laddare på 12V, så hitta en laddare som har ett Supply-läge och ställ in på 12,7-13,5 någonstans och låt laddaren stå ett par dar.

Finns en knapp som det står mode på, men ingenting händer när man trycker på den. 

30 minuter sedan skrev Boanjohan:

Enligt bilden är din laddare inställd på "6V STD" som då är 6V standard bly-syra batteri. Så inte så konstigt att den laddar med 6V. Ställ in den på 12V STD och se vad den visar då.

 

Om du inte mätt batterispänningen med multimeter så skulle inte jag lita på att det laddaren visar kan tolkas som faktisk batterispänning. 

Händer ingenting när man försöker ändra, och laddaren är nyköpt. På mitt andra batteri går den automatiskt till 12v STD dock.

30 minuter sedan skrev patrikflink:

Jula laddare!

Korrekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så mycket fel på laddaren. Däremot på batteriet. Och kanske också på omvårdnaden av batteribanken....😛

 

Har du haft något påslaget i båten, eller är det bara längesedan den användes ?  Det bör du ha koll på, så batteriet laddas innan det går såhär långt. Men oavsett vilket så är ett batteri som gått ner så mycket i spänning i allmänhet färdigt för sortergården. Även om du lyckas få upp spänningen brukar kapaciteten i batteriet aldrig bli vad den varit.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror inte det är så mycket fel på laddaren. Däremot på batteriet. Och kanske också på omvårdnaden av batteribanken....😛

 

Har du haft något påslaget i båten, eller är det bara längesedan den användes ?  Det bör du ha koll på, så batteriet laddas innan det går såhär långt. Men oavsett vilket så är ett batteri som gått ner så mycket i spänning i allmänhet färdigt för sortergården. Även om du lyckas få upp spänningen brukar kapaciteten i batteriet aldrig bli vad den varit.

Ja, gissar också på batteriet. Båten är köpt för någon månad sedan, säljaren varnade för att han inte visste status på batterierna då han inte hade någon koll. Så var mer eller mindre beredd på batteribyte. 

 

På andra batteriet visar laddaren att det batteriet är dött. Men gjorde inte det på detta batteriet så tänkte det fanns hopp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått svar, sannolikt är batteriet förbrukat.

Jag råkade ut för samma sak i somras, det var batteriet till den elektriska utombordaren som var urladdat under 6 volt faktiskt. Den moderna C-tek laddaren och en annan modernare laddare ville inte alls ladda upp det batteriet, så jag kopplade en laddare från Biltema och den ställdes in på 12 volt, bilsymolen, och asterisken * för vinterladdning, batteriet är endast på 20 Ah, så det skulle egentligen ha en varsammare laddning (motorcykelsymbolen) men efter någon timma var spänningen uppe på omkring 13 volt, då kunde C-tekladdaren ta över och ladda mer skonsamt. Måhända har det batteriet tappat en del kapacitet, men jag har använt det med elmotorn och kört en bra bit med den, och tillbaka utan att märka någon större skillnad, jag har även mätt med en batteritestare och den visade ok.

Men om detta hade varit ett förbrukarbatteri eller ännu värre, ett startbatteri hade jag bytt ut det.

 

Det är annats rätt så vanligt att man måste byta batterier i nyinköpta begagnade båtar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du har redan fått svar, sannolikt är batteriet förbrukat.

Jag råkade ut för samma sak i somras, det var batteriet till den elektriska utombordaren som var urladdat under 6 volt faktiskt. Den moderna C-tek laddaren och en annan modernare laddare ville inte alls ladda upp det batteriet, så jag kopplade en laddare från Biltema och den ställdes in på 12 volt, bilsymolen, och asterisken * för vinterladdning, batteriet är endast på 20 Ah, så det skulle egentligen ha en varsammare laddning (motorcykelsymbolen) men efter någon timma var spänningen uppe på omkring 13 volt, då kunde C-tekladdaren ta över och ladda mer skonsamt. Måhända har det batteriet tappat en del kapacitet, men jag har använt det med elmotorn och kört en bra bit med den, och tillbaka utan att märka någon större skillnad, jag har även mätt med en batteritestare och den visade ok.

Men om detta hade varit ett förbrukarbatteri eller ännu värre, ett startbatteri hade jag bytt ut det.

 

Det är annats rätt så vanligt att man måste byta batterier i nyinköpta begagnade båtar.

Det får bli lite nya batterier till våren, känns säkrast så 👍

 

Något man ska tänka på vid köp av batteri? Finns så många olika sorter, vad ska man leta efter? Ett startbatteri och ett för förbrukning är tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Qetuop:

Ja, gissar också på batteriet. Båten är köpt för någon månad sedan, säljaren varnade för att han inte visste status på batterierna då han inte hade någon koll

Om en säljare säger att han inte vet eller har någon koll så är det samma sak som att han är fullt medveten om att fel föreligger.

Likaså om det står lätt fixat eller en justeringsak, då är det en större reperation på gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Om en säljare säger att han inte vet eller har någon koll så är det samma sak som att han är fullt medveten om att fel föreligger.

Likaså om det står lätt fixat eller en justeringsak, då är det en större reperation på gång.

Ja, har samma erfarenhet. Speciellt när han inte visste var man stängde av strömmen i båten eller någonting så var det ganska uppenbart att det skulle behöva bytas. Var som sagt beredd på det 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Qetuop:

Ja, har samma erfarenhet. Speciellt när han inte visste var man stängde av strömmen i båten eller någonting så var det ganska uppenbart att det skulle behöva bytas. Var som sagt beredd på det 😁

Då skulle jag oroa mig för vad mer han haft sönder.

Har du räknat med en ny motor också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gundj:

Då skulle jag oroa mig för vad mer han haft sönder.

Har du räknat med en ny motor också?

Han hade bara båten en säsong, visst att man hinner med att förstöra ganska mycket bara på en säsong men tror inte det är alltför illa. Han var sällan ute med båten och lät batterierna stå på och dra. Jag har båtplats mitt emot honom och aldrig sett båten ute på sjön, medan jag var ute mer eller mindre varje dag. Bör inte vara någon fara, men man vet ju aldrig med begagnat, man får bara beredd på det mesta 🤷

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Qetuop:

Det får bli lite nya batterier till våren, känns säkrast så 👍

 

Något man ska tänka på vid köp av batteri? Finns så många olika sorter, vad ska man leta efter? Ett startbatteri och ett för förbrukning är tänkt.

När vi pratar om traditionella bly/syra-batterier finns det i princip två sorter.

  • starbatterier som kan ge stora strömmar under kort tid, och dessa tål inte djupa urladdningar speciellt bra.
  • förbrukarbatterier, traktionära batterier som lämnar en lägre ström under länge tid och tål djupare urladdningar något bättre än startbatterierna.

Sedan tål väl i egentlig mening inga batterier några djupare urladdningar, kanske någon eller några enstaka gånger, men man skall aldrig ladda ur dem mer än 50%

 

Det finns kombinerade batterier också, brukar ha tilläggsnamnet ”-Marin”, ”-Fritid”, ”duo” eller någonting sådant, kan väl fungera bra, men är ändå kompromisser.

 

Själv använder jag golfbilsbatterier, två seriekopplade sexvolts, och 180Ah, fungerar bra, det blev många amperetimmar per hundralapp. Dessa är öppna och måste underhållas med en skvätt dest.vatten emellanåt.

 

Man kan ju bli rätt så förvirrad då man läser på tillverkarnas sidor, alla har ju den bästa produkten.

 

Man köper batterier i princip efter två olika mått. Dels det fysiska måttet, vad som får plats i batterilådan, dels batteriets kapacitet som man möter i amperetimmar, Ah. Ju fler Ah desto bättre!

Om du har kylskåp ombord bör du ju inte ha under 100 Ah, helst det dubbla eller mer, på ett ungefär, beroende på hur mycket du kör motorn och låter generatorn ladda, tar landström, eller laddar på annat sätt (läs solcellspaneler). Eller främst på hur mycket ström du förbrukar ombord.

 

Batterier köper man i en ”batteributik” inte någon annanstans, inte i båttillbehörsbutiken som är onödigt dyr, inte i lågprisvaruhuset (även om Biltemas AGM-batterier visat sig vara bra).

På nätet finns det åtminstone två svenska företag, Batterilagret och Batteriexperten, sedan har några här på forumet tagit hem batterier från en tysk firma som tydligen varit fördelaktigt.

 

I en fritidsbåt bör man även ha en ”bateritankmätare”, ett instrument som håller reda på in- och utgående ström i och ur batteriet, och som då kan visa hur mycket kapacitet man har kvar, samt även en del andra parametrar. Jag anser nu (efter att ha bytt till Victron) att Nasa BM-1 är det mest pedagogiska och tydligaste instrumentet om man jämför med Victrons, som för all del är väldigt bra dom också, men med mindre siffror och man ser bara en parameter i taget.

 

Sedan finns det ju en del modernare och dyrare batterityper, som inte är baserade på den antika bly/syra-teknologin. Men sådana får nog nån annan berätta om, om intresse finns.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När vi pratar om traditionella bly/syra-batterier finns det i princip två sorter.

  • starbatterier som kan ge stora strömmar under kort tid, och dessa tål inte djupa urladdningar speciellt bra.
  • förbrukarbatterier, traktionära batterier som lämnar en lägre ström under länge tid och tål djupare urladdningar något bättre än startbatterierna.

Sedan tål väl i egentlig mening inga batterier några djupare urladdningar, kanske någon eller några enstaka gånger, men man skall aldrig ladda ur dem mer än 50%

 

Det finns kombinerade batterier också, brukar ha tilläggsnamnet ”-Marin”, ”-Fritid”, ”duo” eller någonting sådant, kan väl fungera bra, men är ändå kompromisser.

 

Själv använder jag golfbilsbatterier, två seriekopplade sexvolts, och 180Ah, fungerar bra, det blev många amperetimmar per hundralapp. Dessa är öppna och måste underhållas med en skvätt dest.vatten emellanåt.

 

Man kan ju bli rätt så förvirrad då man läser på tillverkarnas sidor, alla har ju den bästa produkten.

 

Man köper batterier i princip efter två olika mått. Dels det fysiska måttet, vad som får plats i batterilådan, dels batteriets kapacitet som man möter i amperetimmar, Ah. Ju fler Ah desto bättre!

Om du har kylskåp ombord bör du ju inte ha under 100 Ah, helst det dubbla eller mer, på ett ungefär, beroende på hur mycket du kör motorn och låter generatorn ladda, tar landström, eller laddar på annat sätt (läs solcellspaneler). Eller främst på hur mycket ström du förbrukar ombord.

 

Batterier köper man i en ”batteributik” inte någon annanstans, inte i båttillbehörsbutiken som är onödigt dyr, inte i lågprisvaruhuset (även om Biltemas AGM-batterier visat sig vara bra).

På nätet finns det åtminstone två svenska företag, Batterilagret och Batteriexperten, sedan har några här på forumet tagit hem batterier från en tysk firma som tydligen varit fördelaktigt.

 

I en fritidsbåt bör man även ha en ”bateritankmätare”, ett instrument som håller reda på in- och utgående ström i och ur batteriet, och som då kan visa hur mycket kapacitet man har kvar, samt även en del andra parametrar. Jag anser nu (efter att ha bytt till Victron) att Nasa BM-1 är det mest pedagogiska och tydligaste instrumentet om man jämför med Victrons, som för all del är väldigt bra dom också, men med mindre siffror och man ser bara en parameter i taget.

 

Sedan finns det ju en del modernare och dyrare batterityper, som inte är baserade på den antika bly/syra-teknologin. Men sådana får nog nån annan berätta om, om intresse finns.

Om vi talar startbatteri, vad är fördelen med att ha högre Ah på det? Om man inte har väldigt många start och stopp, så bör väl generatorn hinna ladda upp det innan nästa start? Eller tänker jag fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I en fritidsbåt bör man även ha en ”bateritankmätare”, ett instrument som håller reda på in- och utgående ström i och ur batteriet

Absolut enig med dig i detta och tycker det inte kan påpekas för ofta!

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag anser nu (efter att ha bytt till Victron) att Nasa BM-1 är det mest pedagogiska och tydligaste instrumentet om man jämför med Victrons

Och här kan man ha olika åsikter men då jag snabbt tappar förtroende för en mätare som bla visar att banken har mer än 100% kvar så faller Nasa BM bort. (Om man sedan väljer en av Victrons mätare med blåtand så ser man betydligt mycket mer, men det vill @Georg_Ohm inte ha 😉)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Qetuop:

Om vi talar startbatteri, vad är fördelen med att ha högre Ah på det? Om man inte har väldigt många start och stopp, så bör väl generatorn hinna ladda upp det innan nästa start? Eller tänker jag fel? 

Jag syftade väl främst på förbrukarbatterierna, men det är ju också beroende vad det är för slags (förbrännings-)motor som startmotorn skall dra igång, är det kanske en liten fyrcylindrig bensinare som relativt lätt snurrar igång om den är lättstartad, eller är det en sexcylindrig trög diesel med hög kompression, där man kanske dessutom tvingas använda sig av glödstiften…?

Det  finns även ett cca-värde som anger hur villigt batteriet är att lämna ifrån sig ström under startögonblicket. 

4 timmar sedan skrev ChristerN:

Absolut enig med dig i detta och tycker det inte kan påpekas för ofta!

Och här kan man ha olika åsikter men då jag snabbt tappar förtroende för en mätare som bla visar att banken har mer än 100% kvar så faller Nasa BM bort. (Om man sedan väljer en av Victrons mätare med blåtand så ser man betydligt mycket mer, men det vill @Georg_Ohm inte ha 😉)

Smaken är ju som bekant delad såsom kroppsdelen vi normalt sitter på.

Vad jag retar mig litet på Victronen är att det krävs en och annan knapptryckning för att få reda på det som BM-1 visar i samma display. BM-1 är dessutom läsbar på större avstånd än Victronen, om man nu inte har den modellen med blåtand, då man kan få svaret i telefonen mitt framför näsan.

 

Dessutom tror jag att jag listat ut varför BM-1 kan visa fulladdat till ”104%”, jag kanske har en lösning på det, ber att få återkomma, jag är dock litet osäker på om mina teorier stämmer.

 

Blåtand är väl bra, men då måste man ju ha sin telefon eller läsplatta tillgänglig och laddad och så.

 

Jag köpte ju ny telefon, och parade den med båtlarmet idag, och kunde då se att jag kunde även läsa med grannbåtarnas blåtänder, bland annat en Victron och någon Garmin av något slag.

Det var ju litet frestande att ladda ner apparna och koppla upp sig, om dom nu inte var lösenordsskyddade eller så..? Jag vet att jag gjort det (med tillstånd) med en grannbåts vindmätare en gång, inga problem.

 

”Harald Blåtand och hans fränder
står på tå och borstar tänder.
Harald Blåtand tänker så:
Om man inte blev så blå
skulle blåbär vara godare ändå!”

 

Citat, Lennart Hellsings ABC-bok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var ju litet frestande att ladda ner apparna och koppla upp sig, om dom nu inte var lösenordsskyddade eller så..?

Jo, de är lösenordsskyddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dessutom tror jag att jag listat ut varför BM-1 kan visa fulladdat till ”104%”, jag kanske har en lösning på det, ber att få återkomma, jag är dock litet osäker på om mina teorier stämmer.

Ser jag fram emot. Kanske kan jag ändra uppfattning om Nasa BM1?

Sen är det ju en massa variabler som avgör om en mätare visar rätt eller inte. Victron vet jag har koll på det mesta i den vägen och dessutom smart inställningsmöjligheter på bla sina laddare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet var detta är för slags batteri? Googlat utan resultat. Lämpar det sig som startbatteri, eller förbrukning? 

IMG_20211017_172412.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Qetuop:

Någon som vet var detta är för slags batteri? Googlat utan resultat. Lämpar det sig som startbatteri, eller förbrukning? 

IMG_20211017_172412.jpg

Klassiskt bly-syrabatteri, att använda som förbrukningsbatteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Qetuop:

Någon som vet var detta är för slags batteri? Googlat utan resultat. Lämpar det sig som startbatteri, eller förbrukning? 

IMG_20211017_172412.jpg

Batterilagret sålde Nordströms batterier för några år sedan, nu har dom bytt till ett annat märke, Deka, och mer välkända Warta. Nordström uppfattade jag som ett lågprismärke, men kanske ändå var ett bra batteri..?

”Marin-Fritid” är annars ett sådan där allroundbatteri, varken start- eller förbrukarbatteri, eller båda delarna.

 

Om du nu skall byta ut hele batteribanken så köp ett typiskt startbatteri, och x antal typiska förbrukarbatterier.

Batterier som skall parallellkopplas skall vara av samma sort, samma kapacitet och helst ur samma batch. På annat ställe på forumet diskuteras hur man bäst skall parallellkoppla.

 

1BAF646D-DB2B-4158-982F-27A1E159DB7E.png.ab70097f9bbddfb7d750f1876ea3d4b2.png

 

Det jag uppfattade i den diskussionen var att diagonalkopplingen var den vanligaste i de deltagande forumskribenternas båtar. Den rena parallellkopplingen bör ju då undvikas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Batterilagret sålde Nordströms batterier för några år sedan, nu har dom bytt till ett annat märke, Deka, och mer välkända Warta. Nordström uppfattade jag som ett lågprismärke, men kanske ändå var ett bra batteri..?

”Marin-Fritid” är annars ett sådan där allroundbatteri, varken start- eller förbrukarbatteri, eller båda delarna.

 

Om du nu skall byta ut hele batteribanken så köp ett typiskt startbatteri, och x antal typiska förbrukarbatterier.

Batterier som skall parallellkopplas skall vara av samma sort, samma kapacitet och helst ur samma batch. På annat ställe på forumet diskuteras hur man bäst skall parallellkoppla.

 

1BAF646D-DB2B-4158-982F-27A1E159DB7E.png.ab70097f9bbddfb7d750f1876ea3d4b2.png

 

Det jag uppfattade i den diskussionen var att diagonalkopplingen var den vanligaste i de deltagande forumskribenternas båtar. Den rena parallellkopplingen bör ju då undvikas.

För en amatör så ser parallell och diagonalt likadana ut i kopplingen. Eller rättare sagt, jag förstår inte vad skillnaden mellan de två är? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Qetuop:

För en amatör så ser parallell och diagonalt likadana ut i kopplingen. Eller rättare sagt, jag förstår inte vad skillnaden mellan de två är? 

Titta noga en gång till.

I det första exemplet till vänster, får det första batteriet i kedjan mest laddning och det sista mindre, i diagonalexemplet skall detta jämnas ut. Med ”post” skall alla få samma laddning/urladdning förutsatt att kablarna är lika långa, samma i ”halvvägs”. Busbar liknar diagonal en del, men med kraftigare sammanbindningskablar eller räler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Titta noga en gång till.

I det första exemplet till vänster, får det första batteriet i kedjan mest laddning och det sista mindre, i diagonalexemplet skall detta jämnas ut. Med ”post” skall alla få samma laddning/urladdning förutsatt att kablarna är lika långa, samma i ”halvvägs”. Busbar liknar diagonal en del, men med kraftigare sammanbindningskablar eller räler.

Nu du, nu såg jag skillnaden! Men i teorin skulle jag kunna använda mitt Nordström-batteri till start och köpa annat till förbrukningen? Om jag vill vara snål och inte köpa helt ny batteribank alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Qetuop:

Men i teorin skulle jag kunna använda mitt Nordström-batteri till start och köpa annat till förbrukningen? Om jag vill vara snål och inte köpa helt ny batteribank alltså.

Tvärtom. Ditt batteri på bilden är ett förbrukar-batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Klassiskt bly-syrabatteri, att använda som förbrukningsbatteri. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...