Jump to content
Saturday 04 December 2021
Dava

Styrbart relä 40A

Recommended Posts

Var hittar jag ett styrbart relä som kan styras med impuls från en bms. Ska klara 40A 12 V

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte själva idén med alla relän att de är styrbra?

 

Berätta mera vad du exakt är ute efter!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, jag är ute efter ett sk impulsrelä eng. Latching relay som kan styras av en pulssignal från ett CPM https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ELERIX-Cell-Performance-Monitor-plus-BCC-holder-KIT.html?cur=1

 

Ett vanligt relä drar en inte obetydlig mängd ström, men nödlösningen skulle kunna vara att koppla ett enkelt impulsrelä till ett vanligt bilrelä för att kunna dra större laster ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som att jag kan koppla CPM-utgången till min Smart-solar-enhet och därigenom styra ett gammalt dumt relä. Inte den bästa lösningen då den kommer dra lite ström. Även Smartsolar enheten drar en hel del ström när reläerna på den är öppen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter ju som om du letar efter ett bistabilt relä, de drar bara ström vid omslag, inte för att hålla sig i givet läge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man är slängd i elektronik kan man sätta en transistor av typen P-MOSFET (ev. med en N-FET före för att få den att reagera på om signalledningen läggs till plus) istället för relä - om det bara är en plusspänning man vill ha ut. Är det mer än ett par tre A kan den dock behöva monteras på kylfläns. En sådan lösning kan klara sig med fåtal mA i egenförbrukning även i draget läge (dvs i praktiken ingenting).

 

Annars är det - som redan nämnts - ett bistabilt relä du skulle behöva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev jonas2307:

Låter ju som om du letar efter ett bistabilt relä, de drar bara ström vid omslag, inte för att hålla sig i givet läge. 

 

Kanske det, problemet är att det ska orka hålla en elektrisk båtmotor vid liv och på maxeffekt drar den nära 40 A de bästa relä bryter vid 16A och är gjorda för AC.

 

Jag är inte tillräckligt slängd i elektronik för att bygga en helt egen lösning..

 

Men en tanke är som jag skrev att koppla BMS till Smartsolar-regulatorn via RX porten och sedan använda ett batteryprotect för att via VE-connect bryta strömmen alternativt ett vanligt relä och ta den extra strömförbrukningen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men har inte den elektriska motorn redan någon form av liknande funktion? För jag utgår ifrån att reglagen som brukar sitta på handtaget inte används för att bryta 40A?

 

Nu har du ju iofs inte berättat vad det är för motor du har men förutom bistabila reläer finns ju även solid state reläer typ detta : https://www.electrokit.com/produkt/halvledarrela-3-32v-40a/ 

Edited by Gausafeten
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Gausafeten:

Nu har du ju iofs inte berättat vad det är för motor du har men förutom bistabila reläer finns ju även solid state reläer typ detta : https://www.electrokit.com/produkt/halvledarrela-3-32v-40a/ 

Läs gärna specen innan länkar läggs upp till produkter. Det där är ett villospår - dessa reläer är gjorda för AC och primärt tänkta för styrning av elnätapplikationer.

Båtmotorn går på DC, något som TS redan påpekat i sin jakt på bistabila kraftreläer:

 

2021-10-17 vid 12:19 skrev Dava:

Kanske det, problemet är att det ska orka hålla en elektrisk båtmotor vid liv och på maxeffekt drar den nära 40 A de bästa relä bryter vid 16A och är gjorda för AC

Sedan finns det visserligen halvledarreläer för DC och höga strömmar, men de tenderar att dra iväg i pris....

 

20 minuter sedan skrev Gausafeten:

Men har inte den elektriska motorn redan någon form av liknande funktion? För jag utgår ifrån att reglagen som brukar sitta på handtaget inte används för att bryta 40A?

Jodå, det är oftast bara en grov vridomkopplare, direktkopplad till motorns olika uttag på lindningen.

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Läs gärna specen innan länkar läggs upp till produkter. Det där är ett villospår - dessa reläer är gjorda för AC och primärt tänkta för styrning av elnätapplikationer.

Båtmotorn går på DC, något som TS redan påpekat i sin jakt på bistabila kraftreläer:

Japp, mitt misstag, ska såklart vara en solid state för DC på båda sidorna, som till exempel ett sånt här https://www.amazon.se/SSR-80DD-3-32VDC-SSR-modul-industriell-automatiseringsprocess/dp/B07PWPTC6Z/ref=pd_day0_1/258-1591838-1912806?pd_rd_w=ACDFc&pf_rd_p=94ac5e0e-f781-4504-b9ca-55a7e3698514

 

(upptäckte att det är klurigare att hitta uppgifter om effekttåligheten på dc, eller kanske snarare att de billiga sidorna som google hittar har ganska kass info :) )

 

Den enda båtelmotor jag kommit i kontakt med hade tryckknappar för hastighet +/- så därav min fundering.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all hjälp. Det slutade med att jag beställde ett sånt här https://shop.gwl.eu/DC-Contactors/DC-Power-Latch-100A-Coil-12V.html?cur=1

Sen köpte jag en Victron Battery-protect också som jag tänkte experimentera lite med. Battery-protecten ska kunna skydda min 18650-bank som jag kommer använda till att driva viss utrustning då vikten spelar roll.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy