Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Styrbart relä 40A

Rekommendera Poster

Var hittar jag ett styrbart relä som kan styras med impuls från en bms. Ska klara 40A 12 V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte själva idén med alla relän att de är styrbra?

 

Berätta mera vad du exakt är ute efter!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag är ute efter ett sk impulsrelä eng. Latching relay som kan styras av en pulssignal från ett CPM https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ELERIX-Cell-Performance-Monitor-plus-BCC-holder-KIT.html?cur=1

 

Ett vanligt relä drar en inte obetydlig mängd ström, men nödlösningen skulle kunna vara att koppla ett enkelt impulsrelä till ett vanligt bilrelä för att kunna dra större laster ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att jag kan koppla CPM-utgången till min Smart-solar-enhet och därigenom styra ett gammalt dumt relä. Inte den bästa lösningen då den kommer dra lite ström. Även Smartsolar enheten drar en hel del ström när reläerna på den är öppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som om du letar efter ett bistabilt relä, de drar bara ström vid omslag, inte för att hålla sig i givet läge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är slängd i elektronik kan man sätta en transistor av typen P-MOSFET (ev. med en N-FET före för att få den att reagera på om signalledningen läggs till plus) istället för relä - om det bara är en plusspänning man vill ha ut. Är det mer än ett par tre A kan den dock behöva monteras på kylfläns. En sådan lösning kan klara sig med fåtal mA i egenförbrukning även i draget läge (dvs i praktiken ingenting).

 

Annars är det - som redan nämnts - ett bistabilt relä du skulle behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev jonas2307:

Låter ju som om du letar efter ett bistabilt relä, de drar bara ström vid omslag, inte för att hålla sig i givet läge. 

 

Kanske det, problemet är att det ska orka hålla en elektrisk båtmotor vid liv och på maxeffekt drar den nära 40 A de bästa relä bryter vid 16A och är gjorda för AC.

 

Jag är inte tillräckligt slängd i elektronik för att bygga en helt egen lösning..

 

Men en tanke är som jag skrev att koppla BMS till Smartsolar-regulatorn via RX porten och sedan använda ett batteryprotect för att via VE-connect bryta strömmen alternativt ett vanligt relä och ta den extra strömförbrukningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har inte den elektriska motorn redan någon form av liknande funktion? För jag utgår ifrån att reglagen som brukar sitta på handtaget inte används för att bryta 40A?

 

Nu har du ju iofs inte berättat vad det är för motor du har men förutom bistabila reläer finns ju även solid state reläer typ detta : https://www.electrokit.com/produkt/halvledarrela-3-32v-40a/ 

Redigerad av Gausafeten
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Gausafeten:

Nu har du ju iofs inte berättat vad det är för motor du har men förutom bistabila reläer finns ju även solid state reläer typ detta : https://www.electrokit.com/produkt/halvledarrela-3-32v-40a/ 

Läs gärna specen innan länkar läggs upp till produkter. Det där är ett villospår - dessa reläer är gjorda för AC och primärt tänkta för styrning av elnätapplikationer.

Båtmotorn går på DC, något som TS redan påpekat i sin jakt på bistabila kraftreläer:

 

2021-10-17 vid 12:19 skrev Dava:

Kanske det, problemet är att det ska orka hålla en elektrisk båtmotor vid liv och på maxeffekt drar den nära 40 A de bästa relä bryter vid 16A och är gjorda för AC

Sedan finns det visserligen halvledarreläer för DC och höga strömmar, men de tenderar att dra iväg i pris....

 

20 minuter sedan skrev Gausafeten:

Men har inte den elektriska motorn redan någon form av liknande funktion? För jag utgår ifrån att reglagen som brukar sitta på handtaget inte används för att bryta 40A?

Jodå, det är oftast bara en grov vridomkopplare, direktkopplad till motorns olika uttag på lindningen.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Läs gärna specen innan länkar läggs upp till produkter. Det där är ett villospår - dessa reläer är gjorda för AC och primärt tänkta för styrning av elnätapplikationer.

Båtmotorn går på DC, något som TS redan påpekat i sin jakt på bistabila kraftreläer:

Japp, mitt misstag, ska såklart vara en solid state för DC på båda sidorna, som till exempel ett sånt här https://www.amazon.se/SSR-80DD-3-32VDC-SSR-modul-industriell-automatiseringsprocess/dp/B07PWPTC6Z/ref=pd_day0_1/258-1591838-1912806?pd_rd_w=ACDFc&pf_rd_p=94ac5e0e-f781-4504-b9ca-55a7e3698514

 

(upptäckte att det är klurigare att hitta uppgifter om effekttåligheten på dc, eller kanske snarare att de billiga sidorna som google hittar har ganska kass info :) )

 

Den enda båtelmotor jag kommit i kontakt med hade tryckknappar för hastighet +/- så därav min fundering.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Det slutade med att jag beställde ett sånt här https://shop.gwl.eu/DC-Contactors/DC-Power-Latch-100A-Coil-12V.html?cur=1

Sen köpte jag en Victron Battery-protect också som jag tänkte experimentera lite med. Battery-protecten ska kunna skydda min 18650-bank som jag kommer använda till att driva viss utrustning då vikten spelar roll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...