Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

Rodkicksfästets skruvhål på bommen har blivit ovala. hur fixa?

Rekommendera Poster

Rodkicksfästet på bommen är fäst med tre skruvar. Skruvhålen i bommen har blivit ovala, vilket medför att rodkickfästet rör sig någon cm vid segling.

Finns det något smart sätt att fixa till de ovalaskruvhålen? (Utan att borra nya hål. Fästets placering är anpassat efter all rev m.m.)

 

IMG_0178.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tänker jag att något blivit lite tokigt vid ursprungligt montage om det kan röra sig sådär, vilket det måste ha gjort om hålen kan bli ovala.

Sätta en montageplåt som bricka samt muttrar på insidan av bommen är ju ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya hål strax utanför och strax innanför, där man skruvar fast skruvar som låser fästet i båda riktningarna. Nog enklaste och billigaste lösningen. Ett par borrhål och några skruvar, brickor och muttrar. 10-15 min jobb och några tior i material.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Nya hål strax utanför och strax innanför, där man skruvar fast skruvar som låser fästet i båda riktningarna. Nog enklaste och billigaste lösningen. Ett par borrhål och några skruvar, brickor och muttrar. 10-15 min jobb och några tior i material.

 

Var menar du att jag ska borra nya hål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Spontant tänker jag att något blivit lite tokigt vid ursprungligt montage om det kan röra sig sådär, vilket det måste ha gjort om hålen kan bli ovala.

Sätta en montageplåt som bricka samt muttrar på insidan av bommen är ju ett alternativ.

7 non-stop seglingsveckor på över Atlanten fick skruvhålen att bli ovala. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev CaptainKongo:

7 non-stop seglingsveckor på över Atlanten fick skruvhålen att bli ovala. :)

Låter ändå märkligt.
Funderar på om hålen var borrade med lite för stor diameter så det blev stort hålkantstryck från skruvarna och det fanns möjlighet till rörelse. 
 

Oavsett; lösningen borde bli samma, dvs ett mothåll på insidan av bommen. Eller hitta någon som svetsar igen hålen och så tar man nya.
 

Eller så byter du fästet till ett annat som ligger utanpå bommen och inte i skenan. 

https://www.benns.se/mast-rigg/rodkickar/benns/rodkicksfaste-bom-for-valvrund-bom

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev CaptainKongo:

Var menar du att jag ska borra nya hål?

Precis utanför och precis innanför fästets ytterkanter i skåran. Och sen skruvar i som stopp för rörelse utåt och inåt. Du låser helt enkelt fästets rörelse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Precis utanför och precis innanför fästets ytterkanter i skåran. Och sen skruvar i som stopp för rörelse utåt och inåt. Du låser helt enkelt fästets rörelse.

Ok, tack! Då förstår jag hur du menade!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev CaptainKongo:

Rodkicksfästet på bommen är fäst med tre skruvar. Skruvhålen i bommen har blivit ovala, vilket medför att rodkickfästet rör sig någon cm vid segling.

Finns det något smart sätt att fixa till de ovalaskruvhålen? (Utan att borra nya hål. Fästets placering är anpassat efter all rev m.m.)

 

IMG_0178.jpg

Orsaken till att skruvarna glappar upp kan bero på att beslaget är lite för tunt för att passa i skenan. Då blir det skjuvkrafter i skruvförbandet som börjar röra på sig. Jag har haft motsvarande problem med popnitar i ett kickstångsfäste. Mina hål blev inte lika avlånga som dina (kan bero på att jag inte seglade sju veckor över Atlanten) men nitarna blev så skeva att jag fick nita om ett par gånger.

 

En lösning du kan prova är att borra upp hålen till en större dimension och stoppa in mutternitar som du drar fast. Till mutternitar så används maskingängad skruv som går att dra åt bättre än plåtskruv. Det finns lite olika kvalitéer och skallar på mutternitar. Sifvert skruv har ett bra sortiment att bläddra bland. Jag har aldrig provat den här försänkta varianten men den kan nog vara lämplig för ditt ändamål.

 

https://www.sifvert-skruv.se/produktkatalog/nit-press-svets/blindnitmutter/23805

 

Om du även fixar lite rostfri plåt i lämplig tjocklek för att fylla ut så beslaget inte glappar så borde du kunna renovera befintlig konstruktion. Plåten ska nog läggas så skruven går genom plåten - beslaget - o in i mutterniten.

 

Sifverts förpackning var 250-paket men de brukar sälja det mesta styckevis.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...