Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Renovering av sockerbitslösning

Rekommendera Poster

Vill byta ut denna rad av sockerbitar.

Den svarta matningen på undersidan är loopar som vänder i kabelkanalen.

Jag vill undvika att byta allt kablage, men skulle åtminstone vilja kapa varje ledare en liten bit.

Finns det någon lämplig produkt som bygger lite mer, dvs som tillåter att ledarna kortas?

Hur skulle du ha gjort? (Byta allt är inte ett realistiskt alternativ.)

 

E1038184-C263-4CA3-B66A-3580FC3F35A9.jpeg

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du byta? Är det något som inte funkar?

Jag tycker det ser bra ut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dadid:

Hur skulle du ha gjort?

Jag funderar på varför det ser ut som det gör. Vanligtvis har man ju en plus-skena till en grupp plus-matningar och en minus-skena till samma grupps minus-matningar. Varför är det gjort på det där sättet?

Jag skulle börja med en gemensam minus-skena för alla kablar som "loopar" i kabelkanalen (fast någonstans är det förhoppningsvis kopplat till batteri-minus). Nästa steg vore en plus-skena.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer mkt ärg på polerna. Båten har stått fuktigt under många år.

den röda matningen till varje ”plint” kommer från elpanelen, dvs via brytare.

skulle jag byta till en minuspoäng här skulle längderna på befintliga kablar ställa till med bekymmer.

 

Jag tror att det enklaste vore att byta ut sockerbitarna till nya med samma mått och terminera om kablarna med stiftkabelskor så att viss kapning tillåts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dadid:

Det förekommer mkt ärg på polerna. Båten har stått fuktigt under många år.

den röda matningen till varje ”plint” kommer från elpanelen, dvs via brytare.

skulle jag byta till en minuspoäng här skulle längderna på befintliga kablar ställa till med bekymmer.

 

Jag tror att det enklaste vore att byta ut sockerbitarna till nya med samma mått och terminera om kablarna med stiftkabelskor så att viss kapning tillåts.

Ja, antingen gör du om och bl.a. drar alla minus till en gemensam jordskena. Eller låter du bli.

 

Eftersom det egentligen ser rätt snyggt ut (en av de snyggaste sockerbitsinstallationer jag sett, tror jag) så skulle jag nog bytt till nya sockerbitar, men sett till att fetta in alla anslutningar med t ex kontaktfett vid monteringen. Kommer hålla många år.

 

Visst finns det andra typer av skruvplintar, men de är sällan så mycket bättre än sockerbitar, Och framförallt tar de mer plats, så du kommer få göra om installationens kablar i alla fall då.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns ju lite bättre lösningar om du ändå funderar på att klämma på kabelskor. Väljer du gaffelkabelskor finns ju dessa (förtennad mässing i kontaktdelen, förnicklad stålskruv):

https://vikingyachting.se/butik/el-installationsmaterial/elektriska-installationer/kopplingsplintar/kopplingsplint-bluesea-terminal-block-10-polig/

 

Men för under 1/3-del av priset (ok, 8-polig istället för 10) kan du köpa motsvarande här:

https://www.electrokit.com/produkt/kopplingsplint-0-3-3-3mm²-8-pol-chassie/

T.o.m. ELFA - som annars är en erkänt dyr elektronikleverantör - kvalar in bland de billigaste: https://www.elfa.se/sv/plintlist-foer-chassimontering-10-poler-5mm-stiftavstand-skruv-rnd-connect-rnd-205-01080/p/30159637?q=&pos=13&origPos=13&origPageSize=50&track=true

 

(Man brukar f.ö. alltid kunna köpa saker billigare än i Båtbutiken. Eller Bilbutiken - Dalhems tar t ex dubbla båtbutikspriset (!): https://dalhems.com/sv/p/9b283f80217948e8b5efa91900fb11e4/kopplingsplint-for-10-anslutningar.)

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra med radklämmor på DIN-skena i det läget. De är lite längre än sockerbitarna vilket medger att du kan kapa ledningarna en aning. Tillbehör i form av sammankopplingskammar finns också. Men som sagts tidigare här så skulle en jordplint vara ett bättre alternativ än att länka minus mellan klämmorna. Radklämmor finns i ett otal varianter med massor av tillbehör hos varje tillverkare, de vanligaste märkena är Weidmüller, Wago och Phoenix. Någon tillverkare har även radklämmor med möjlighet att använda flatstifssäkringar, hittar dem bara inte nu i hastigheten...
Det ser ut som att de flesta trådarna kommer in från höger så du kan säkert komprimera genom att dra hela paketet åt det hållet.

1672732103_radklmma.jpg.392f2d017fd306ed10fe4dd01771c58f.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

en jordplint vara ett bättre alternativ

Håller med om det du skriver förutom detta! Jord är inte lika med minus i båtar, nota bene!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F6195C62-2D13-4B12-81E6-032258A9471C.thumb.jpeg.b126accd0d297de6267e4acdf38de48f.jpeg

 

Tja… sockerbitar är ju ingen hit precis.


F78C9918-2653-4BA1-BF11-79AFC4A841EE.jpeg.aed208da63785ec4c5f387b6702477d7.jpeg

Denna som @IngemarE föreslagit skulle jag nog satsa på. Men det går ju åt många ring-eller gaffelkabelskor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller med om det du skriver förutom detta! Jord är inte lika med minus i båtar, nota bene!

Du har så rätt! Man kan desutom få problem med jordslag om man har fel sorts jordning i båten :-)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

F6195C62-2D13-4B12-81E6-032258A9471C.thumb.jpeg.b126accd0d297de6267e4acdf38de48f.jpeg

 

Tja… sockerbitar är ju ingen hit precis.

 

 

Finns ju olika kvaliteter på sockerbitar, tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man använda sockerbitar (iofs inte en bra lösning, men....) så hjälps situationen upp av att man gör två saker för att kompensera deras svagheter:

1) Trä på ändhylsor på alla ledare innan de skruvas fast.  https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/andhylsor/   Då får man dels bra kontakt mellan sockerbiten och ledaren, dels kan man lossa och skruva fast ledaren igen utan problem, och plaständen av ändhylsan som ger plats åt ledarisoleringen ger  böjavlastning. (Skall två ledare in i samma "hål" så använd en ändhylsa som rymmer båda). 
2) Spraya en dutt rostskyddsmedel i alla stuvskalleförsänkningar och helst även i ändhylsan innan monteringen. Skruvarna är nästan aldrig av korrosionssäkert material, utan oftast elförzinkat stål. 

Fördelen med sockerbitar är ju att de ger en kompakt installation och det går rätt snabbt att installera dem.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

Jag skulle köra med radklämmor på DIN-skena i det läget. De är lite längre än sockerbitarna vilket medger att du kan kapa ledningarna en aning. Tillbehör i form av sammankopplingskammar finns också. Men som sagts tidigare här så skulle en jordplint vara ett bättre alternativ än att länka minus mellan klämmorna. Radklämmor finns i ett otal varianter med massor av tillbehör hos varje tillverkare, de vanligaste märkena är Weidmüller, Wago och Phoenix. Någon tillverkare har även radklämmor med möjlighet att använda flatstifssäkringar, hittar dem bara inte nu i hastigheten...
Det ser ut som att de flesta trådarna kommer in från höger så du kan säkert komprimera genom att dra hela paketet åt det hållet.

1672732103_radklmma.jpg.392f2d017fd306ed10fe4dd01771c58f.jpg

Ja, tänkte på en sådan, men har aldrig haft med dem att göra.

Det är möjligtvis köra plus och minus sida vid sida? Dvs inga förbindande bleck?

Den löser uppfyller önskemålet om att bygga lite mer så att kablarna kan snyggas till.

bortsett från ovanstående, vad tillför den i övrigt gentemot nya sockerbitar? Klämmer den bättre? Är metalldelarna rostfria? Finns det annat att beakta?

 

Skulle ni köra in kablarna direkt (ev med fett) eller komplettera med stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Skall man använda sockerbitar (iofs inte en bra lösning, men....) så hjälps situationen upp av att man gör två saker för att kompensera deras svagheter:

…….

Fördelen med sockerbitar är ju att de ger en kompakt installation och det går rätt snabbt att installera dem.

Tack för bra inspel.

Skulle du gå på spåret ”Sockerbitar enligt alla konstens regler” eller radklämmor eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du använda ändhylsor behöver du troligtvis ett pressverktyg att klämma dit dem med. Jag köpte den här som har fungerat bra för mig.

Ändhylsor (Knipex) köpte jag på Amazon.se.

Tillägg: Krympslang med lim finns på Biltema.

Redigerad av McLasse
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Skall du använda ändhylsor behöver du troligtvis ett pressverktyg att klämma dit dem med. Jag köpte den här som har fungerat bra för mig.

Ändhylsor (Knipex) köpte jag på Amazon.se.

Tillägg: Krympslang med lim finns på Biltema.

Även verktyg går att köpa på Amazon.se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Jernhand:

Även verktyg går att köpa på Amazon.se 

Japp, men när jag handlade skiljde det ganska mycket mellan Amazon och Långtbortistan. Eftersom jag hade tid att vänta på tången sparade jag några hundralappar, som genast försvann på någon annan "livsviktig" båtpryl 😁.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Kinna” ligger väl i Långtbortistan?
Det är där Mr Wang har sin diversebutik, men man kan köpa bra grejer och rent skräp, det väller att vara observant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

”Kinna” ligger väl i Långtbortistan?
Det är där Mr Wang har sin diversebutik, men man kan köpa bra grejer och rent skräp, det väller att vara observant.

Hai! Det går att göra fynd och det går att göra bort sig totalt. Har man bara tålamod och inte för bråttom överväger fynden.

Jag har egentligen bara blivit "blåst" en gång men jag upplever att de flesta butiker är seriösa och vill att kunden skall vara nöjd. Har man bara en trevlig ton vid eventuella missförstånd finns en vilja att lösa och den viljan är ofta större där än här hemma.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dadid:

Tack för bra inspel.

Skulle du gå på spåret ”Sockerbitar enligt alla konstens regler” eller radklämmor eller något annat?

Bara de befintliga ledarna inte är svartoxiderade i ändarna så skulle jag nog bara komplettera med ändhylsor. Men det är viktigt att man drar skruvarna i sockerbitarna hårt så att ändhylsan verkligen komprimerar ledaren inuti, och då kan man klara det utan pressverktyg. Jag har aldrig haft problem med sockerbitar i kombination med ändhylsor.

Sockerbitar utan ändhylsor är däremot förkastligt, ledarnas kardeler krossas ofta och hamnar vid sidan av skruven så det bara är ett fåtal kardeler som kläms. 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-16 vid 07:51 skrev Dadid:

Ja, tänkte på en sådan, men har aldrig haft med dem att göra.

Det är möjligtvis köra plus och minus sida vid sida? Dvs inga förbindande bleck?

Den löser uppfyller önskemålet om att bygga lite mer så att kablarna kan snyggas till.

bortsett från ovanstående, vad tillför den i övrigt gentemot nya sockerbitar? Klämmer den bättre? Är metalldelarna rostfria? Finns det annat att beakta?

 

Skulle ni köra in kablarna direkt (ev med fett) eller komplettera med stift?

Ja, man kan köra plus och minus sida vid sida, se till att vända alla radklämmor åt samma håll bara.

Den klämmer åt betydligt bättre än en sockerbit då det inte är själva skruven som står för kontakten, skruven manövrerar ett bleck.

Jag har inte sett dem i rostfritt utförande, men det kanske finns. Dock brukar standardvarianten inte korrodera i sån utsträckning så att det blir problem.

Jag monterar sällan ändhylsor i radklämmor.

Radklämmorna har fäste för nummermärkning, praktiskt vid felsökning.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man valde en skena i stället för kabelloopar bara på minussidan, så minskar felkällorna med ca 28 i det som bara visas i bilden. 

 

De e inte lite det...  Om man vill minimera antalet felkällor. 

 

Ser ut att vara loopar på plussidan också, men jag kan givetvis ha fel. 

 

- Om vi antar att kedjan av loopar matas från vänster och varje förbrukare i snitt drar 2 A, så innebär det att matningskabeln, kontaktytor i sockerbitarna och looparna i början av kedjan genomflyts av 28 A! 

Det torde ge spänningsfall i slutet av kedjan. 

 

Men kanhända det rör sig om betydligt mindre strömmar?

 

Oavsett en koppling med spänning... 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-16 vid 17:40 skrev McLasse:

Japp, men när jag handlade skiljde det ganska mycket mellan Amazon och Långtbortistan. Eftersom jag hade tid att vänta på tången sparade jag några hundralappar, som genast försvann på någon annan "livsviktig" båtpryl 😁.

Själv betalade jag för ett kit inklusive tång. Totalt 263,69 kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...