Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Mastfällare

Rekommendera Poster

Hallåj alla tekniskt kunniga å ni som kan räkna på kraftpallallerogramm å slikt.

Funderar på att sätta ett "gångjärn", inga detaljer just nu än, på framkant masten, mastfoten,  på Fingaln.

Sedan mha bommen å linor, akterstaget å storskotet?, fälla masten framåt så den vilar mot pulpiten, det blir nästan horisontellt läge.

Bif bild, fast tänk er att det fälls framåt. Bilden "ärligt" stulen på nätet. 😇

Tanken är att jag förtöjer båten med fören mot bryggan å så tajta två akterlinor som spänner båten mot bryggan så hon ligger still.

( ja..ja. en liten skumgummikudde då mot skavsår på bryggan, glöm sånt just nu)

På bryggan har jag lilla mastkärran så masten hamnar rätt direkt. Säger vi.

 

Men....alltid detta men? Toppvanten sitter längre ner mot däck, eller "gångjärnet" högre upp om man vill.

Så vid fällning kommer toppvanten att slacka rejält kanske redan vi 10 graders lutning.

Undervanten som visar mot aktern däremot måste släppas helt för att kunna fälla masten.

Hur styr jag masttoppen så den inte vinglar iväg i sidled vid fällningen? Om inga vajrar styr så måste "gångjärnet" ta alla brytkrafter i sidled.

Vill inte bygga en stor kraftig tabernakel utan bara en enkel "brace" som skruvas runt mastfoten. Bracen i sin tur fäster jag i plåten som håller mastfoten på plats. Den detaljen är ganska färdig uträknat hur det skall se ut.

 

Förslag å tips å synpunkter på detta emotses tacksamt.

mastfällare-a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte gör nåt att masten kan röra sig i sidled, så vore kanske det enklaste att skruva fast två öglor i däcket framför masten, båda på var sida lite i sidled, och sen i framkant av masten, strax ovanför mastfoten, nita fast en ögla. Sen förbinda öglorna med korrekt dimensionerad lina. Då får man en punkt som håller kvar mastfoten ungefär på samma sätt som ett gångjärn, men utan att vara lika låst.

Mastens rörelse i sidled kan man begränsa med två linor till masttoppen som dras ner till relingslisten på samma tvärlinje som "gångjärnet" ovan. Linorna kan t ex hissas upp med storfallet och sen får fallet surras fast i masten nertill, utan att gå genom nåt däcksmonterat. Linorna spänns upp separat i sidled.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Raol för dina tankar.

Vill inte borra genom taket för öglor, annars förstår jag hur du menar. Nu blire troligtvis ett "gångjärn"- minitabernakel enl skiss. Bif.

Det blåa är en ny kraftig 4 mm tjockt plåt. Det röda är ett rör som blir som gångjärn.Tar bort de två gula bultarna som låser mastfoten i längsled å skruvar dit plåtarna i samma hål .Sedan har jag ett "omtag" som jag spänner runt mastfoten å den har ett påsvetsat rör. Stoppar genom en sprint å gångjärnet är klart. Plåten har sidostöttor så det inte viker sig .Ritar inte ut sånt.

 

Sen var det där med att staga i sidled. Förstår inte ditt svar för jag har ju redan toppvanten i linje tvärs  å ilinje rakt/rätt med masten. Det är masthead med rak mast. Till höger i bild ser man toppvantet., fast i fel vinkel så man ser inte att den ligger "mitt i" masten sedd rakt från sidan.

 

Grejen är att pga höjdskillnaderna, toppvanten ligger ute vid relingslisten, ca 3 dm längre ner, så kommer toppvanten att slakna vid fällning å skall de hålla masten i styr i sedled så måste de spännas åt allteftersom på något vis. Det är det jag inte klurat ut än.

 

Undervanten måste släppas helt, de visar mot aktern förstås,  å man skulle kunna använda dem som styrning, de slaknar ej, tvärtom. å så nån lina till nån vinsch, det har jag inte klurat ut heller.

 

Så här är jag öppen för förslag å tips å synpunkter. Båten kan ju gunga till medan man fäller å "gångjärnet" är inte stark för att hålla emot den vridningen.

 

Tackar å hoppas på fler tankar å tips.

Brace1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen med linor som ersätter vant är att man enkelt kan leda linorna genom block eller liknande, och spänna upp dem gradvis under fällandet. Det är svårt att göra med vant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fällt en mast, längd ca 10 m, på två personer där det satt en bult på masten som fungerade som ett gångjärn och i mastfoten fanns ett urtag där bulten passade. När masten nästan blev horisontell hoppade bulten ur mastfoten men masten var säkrad med en tamp mellan vantfästena på däcket. En person stod på bryggan och den andra stod i båten och tog emot masten när den fälldes akteröver. Lite vingligt i sidled innan masten fått lite mer lutning. Betydligt enklare om man är minst tre personer. 

 

Så konceptet är att en person på båten tar tag i masten när den börjar fällas så att masten inte vinglar iväg i sidled. Dock måste masten luta lite innan man får full kontroll på mastens sidorörelse.

Ett annat alternativ som borde fungera för att masten inte vinglar iväg i sidled borde kunna vara att två personer står bredvid båten eller på bryggan med varsin tamp som är fäst runt masten vid spridarna eller i masttoppen. När masten fälls styr dessa personer masten i rätt läge medan en person som tex håller i spinnakerfallet via ett block i fören släpper efter och masten fälls akteröver där 1-2 personer tar emot masten.

 

Ett exempel visas i denna video hur man kan resa en mast på en IF med två personer. Nedtagning av masten torde göras på liknande sätt. Det gäller att se till att masten inte vinglar i sidled. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  per_62 för tipset å filmen. Hittade faktiskt flera intressanta på tuben. Bla denna som fäller framåt å är en stor -lång mast.

https://www.youtube.com/watch?v=T2OCyrQR2Ig

Nu har jag fått nya idéer å tankar om hur jag kan göra mastfoten ännu bättre å kanske mer permanent.

 

Vad gäller sidostöttningen så kan jag ta två linor å knyta i undervanten å dra till var sin skotvinsch å sedan släppa ner lite pö om pö. Då klarar jag det hela solo utan hjälp.

Tack alla för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...