Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Göra upp eld i skärgården?

Rekommendera Poster

Jag tänkte göra en hösttur i Stockholms skärgård och steka eller grilla något över öppen eld. Funderar nu över det här med att göra upp eld. Man ska ju inte göra det direkt på stenhällar, men hela skärgården är ju en enda stor stenhäll. Det finns inte så många fasta grillplatser, jag kollade hos Skärgårdsstiftelsen.

 

Hur gör ni för att inte sabba naturen? Är enda sättet att kånka med sig en grill? Det hade varit mysigare att sitta runt en öppen eld…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar alltid gå att hitta någon plats med sand eller grus som underlag som man kan göra upp eld på. Man ska naturligtvis undvika sandstränder och liknande badplatser. 
Skärgårdsstiftelsen har ju en hel del platser med anlagda eldningsplatser och jag är lite förvånad att de svarar, som jag förstår, att det inte finns så många. 
Mer exakt, vart ska du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag tänkte göra en hösttur i Stockholms skärgård och steka eller grilla något över öppen eld. Funderar nu över det här med att göra upp eld. Man ska ju inte göra det direkt på stenhällar, men hela skärgården är ju en enda stor stenhäll. Det finns inte så många fasta grillplatser, jag kollade hos Skärgårdsstiftelsen.

 

Hur gör ni för att inte sabba naturen? Är enda sättet att kånka med sig en grill? Det hade varit mysigare att sitta runt en öppen eld…

Om du ska göra upp eld, oberoende av om det är i skärgården eller på annan plats i naturen, så anser jag att du ska leta upp en plats med lämpligt underlag.

 

Sand, grus eller småsten skadas inte av en brasa på det sätt som en berghäll eller ett tunt jordskikt gör. Berghällarna har slipats under tusentals år. En brasa ger värmeutvidgning som spräcker berget. Allra värst blir det om du släcker brasan med vattenbegjutning och därmed snabbt kyler ner berghällen. Även om du låter brasan brinna ut av sig själv så finns det värmespänningar kvar som med tiden kommer att spräcka hällen.

 

Vid den här tiden på året så kan vi bortse från skogsbrandsrisken så med ett väl valt underlag för brasan så tycker jag att du ska kunna tända en mysbrasa att grilla vid utan att behöva skämmas i efterhand.

 

Om jag inte minns fel så har jag sett grillplatser/eldstäder på Kalvholmens insida (Vid Lindalssundet), på södra delen av Ängsö Natinalpark, vid Kryssarklubbens uthamn Norrviken. Det finns garanterat många fler som jag inte minns just nu men det finns säkert andra som kan fylla på listan så du kan hitta en plats för en fin braskväll i skärgården.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Skärgårdsstiftelsen har ju en hel del platser med anlagda eldningsplatser och jag är lite förvånad att de svarar, som jag förstår, att det inte finns så många. 

Mer exakt, vart ska du?

Det svarade mig inte i person 🙂 Jag använde kartan de har på hemsidan och valde ”Grillplatser”. Nu när jag kollar igen så är det fel av mig att säga att det inte finns så många, de låg väl inte där jag ville bara när jag kollade igår kväll 😛

 

Jag vill helst att det ska vara ganska obesökt och tomt, och att det inte ska kännas enklare att ta bilen. Därför är jag inte så sugen på fastlandsanslutna ställen, t ex Björnö. Grinda undviker jag helst pga populariteten, men nu är det ju lågsäsong faktiskt.

 

Är Gålö fullt av utomhusturister en helg vid den här årstiden? Jag har aldrig varit där.

 

Allt som ligger i Ingaröfjärden eller strax utanför, som Nämdöfjärden eller möjligen Kanholmsfjärden, tänkte jag. Eller i närheten av Vaxholm om jag går norr istället för söder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väldigt många ställen i skärgården hittar du "gamla eldplatser", kanske enklast att återanvända någon av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Annars får du ta med dig en portabel eldstad

Det var ju ingen dum idé om det nu skulle vara svårt att hitta en lämplig plats, men det brukar det aldrig vara så länge man inte håller till i Stockholms ytterskärgård.

 

En gång har vi byggt en "nödeldstad" på en berghäll.

  1. Först rejäla stenar i en lagom stor ring.
  2. Därefter fyll hela botten med knytnävsstora stenar som packas tätt.
  3. Sedan fem centimeter småsten eller riktigt grovt grus.
  4. Sist fem centimeter fint grus eller sand.

Lämna inte en sådan "nödeldstad" utan riv den helt och återför sten, grus och sand till de ställen de kom ifrån.

Varför?

Jo den kommer att förfalla och de som kommer efter och eldar i den förstör troligen berghällen.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En portabel billig kolgrill kan man ju även elda i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev per_62:

En portabel billig kolgrill kan man ju även elda i. 

Det har du helt rätt i. Jag får för mig att det behövs fler prylar ibland, men det är tvärtom. Det behövs färre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-16 vid 09:29 skrev Brunnsviken:

Det har du helt rätt i. Jag får för mig att det behövs fler prylar ibland, men det är tvärtom. Det behövs färre.

Hur var det dom sa:

 

"Less is more, let's make it on the floor."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...