Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Skjutventil vs kulventil

Rekommendera Poster

Hallåj......

Funderar på att byta ut mina kulventiler för alla skrovgenomföringar mot skjutventil.

Varför?

Jo, för jag har fått för mig att de fryser inte sönder.

Är det så?

Då skulle jag kunna låta båten frysa in vid bryggan. Fast inte denna vinter, tar upp på lördag.

Avmastningen gick bra å problemfritt idag.

 

Vad gäller rodret, jag har kollat å tagit mått å det måste bli ca 3 dm tjockt is innan det når ner till rodret.

Så kallt tror jag inte det blir än på några vintrar.

Men om det blir tjockare is? Knäcks rodret då?

Å propellern å axeln som ligger faktiskt lite högre upp?

Vad säger ni som har skjutventil å fryst in båten?

Tackar å hälsar,

Ruskpricken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hallåj......

Funderar på att byta ut mina kulventiler för alla skrovgenomföringar mot skjutventil.

Varför?

Jo, för jag har fått för mig att de fryser inte sönder.

Är det så?

Då skulle jag kunna låta båten frysa in vid bryggan. Fast inte denna vinter, tar upp på lördag.

- - -

Precis som för alla andra rörmokeriprodukter så finns det nog bättre o sämre varianter vad avser godstjocklek o styrka. Vid tester jag sett om tåligheten för kulventiler så höll en del, andra sprack vid djupfrysning.

 

Ett enkelt försök är ju att köpa ett par skjutventiler i de aktuella storlekarna och av en kvalitet som ser rejäl ut, hälla vatten i dem och låta dem åka ut o in ur frysen i vinter. Testa helst med både öppen o stängd ventil. Bästa testet är nog att upprepa djupfrysningen ett antal gånger, det är ju så  naturen fungerar i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott!

Förstår hur du menar. Men jag tänker lite annorlunda.

Om skjutventilen är helt öppen så kommer det vatten som går genom å vidare in i slangen att frysa, man får en "is-korv". Den har möjlighet att expandera in i slangen å därför spränger den inte i sidled på själva ventilhuset. Å ventilen  har inget vatten i sig för övrigt.

 

Kulventilen så om kulan är stängd så kan den lilla lilla mängden där spränga själva kulan. Sedan finns det ett utrymme runt kulan bakom tätnigsringarna å där finns det vatten så vid stängd kula sprängs det även där. Jag har plockat isär en sådan å sett vådorna. Därför som man rekommenderar halvöppen kula så då kan isen expandera vidare inåt i slangen.

 

Frågan är, har någon fått en skjutventil att frysa sönder  i båten när båten frös in i isen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla vad polaren som kör tankbil och levererar flytande kväve (väldigt kallt) har för ventiler. 

När man har pratat med honom i telefon när han ska koppla upp sig och leverera hos kunder så brukar ha få slå loss ventiler och kranar då dom har frusit fast. Han kör även butangas och kolsyra ibland. Dessa bör väl fungera?

 

Återkommer under morgondagen med svar om intresse finns!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Ruskpricken:

- - -

Kulventilen så om kulan är stängd så kan den lilla lilla mängden där spränga själva kulan. Sedan finns det ett utrymme runt kulan bakom tätnigsringarna å där finns det vatten så vid stängd kula sprängs det även där. Jag har plockat isär en sådan å sett vådorna. Därför som man rekommenderar halvöppen kula så då kan isen expandera vidare inåt i slangen.

- - -

Jag har någonstans läst att man kan borra ett litet hål tvärs igenom kulventilen med stängd kula. När ventilen stängs så rinner vattnet ur kulan (den lilla skvätten som rinner in i båten är ju obetydlig) som då inte issprängs. Vid öppen kulventil är det lilla hålet stängt och inget vatten läcker in.

 

Men nu var ju frågan om skjutventiler issprängs....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott! Det där med borra hål var ny ide. tål att tänka på. Flytande kvävgas, ja tack, fråga killen.

Lassel! Det var ett tag sen, kanske minns mig under mitt riktiga namn, fick byta mot Ruskpricken pga datastöld mm.

Det jag undrar är den lilla skväten som blir kvar i kulhuset hur blire med den? Tur du bytte dina skjutventiler. Tack för bilderna å sidan, det blir inga skjutventiler, den saken är klar. Men kanske 3-vägs å så dessutom borra ett litet hål i kulhuset?

Nu är båten uppe för vinter så jag får fundera hur jag skall göra, har gott om tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med kompisen. Är helt vanliga ventiler som är rostfria. Kranarna har någon kula som går upp och ner, pressar således ur sig vätskan, alltså 100% tomma.

 

När han kör butangas, så använder dom bara mässings ventiler/kranar, blir tydligen ingen gnista när man slår på dom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, där fick man veta lite mer å nytt. Förstår gnistproblemet. Det finns jordningskontakter på mackarna där de fyller på soppan.

Men kula som går upp-å-ner, då är einga vanliga kulventiler?

 

Nu är båten uppe så jag har tid att fundera å ev ändra innan nästa sjösättning.

Tack alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-19 vid 19:07 skrev Ruskpricken:

Nu är båten uppe så jag har tid att fundera å ev ändra innan nästa sjösättning.

Jag har monterat kulventiler från TruDesign. De skall enligt uppgift ha bättre odds att klara av en ev frysning bättre. Tyvärr är de ganska dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...