Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kaptenblod

Årtal Fingal 28

Rekommendera Poster

Hej!

Införskaffade nyligen en Fingal 28 och undrar om det finns fler ägare som har kännedom och tips om denna båt!

Först och främst årtal, när började den egentligen tillverkas? Olika bud på nätet. Enligt gamla dokument som följde med

står det att min tillverkades redan -61. Bifogar en äldre bild.

 

Mvh Mattias, Karlskrona

 

 

IMG_20211012_104108.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

De tidiga Fingal hade en trälist runt som fotlist å den täckte skarven mellan skrov å däck.  Det var en öppning, spygatt,  för förtörjningslinorna i fören. De nästan sista hade en fotlist  som en fortsättning av däcket vikt över skrovkanten, ingen trälist. Halkiparna sitter på överkant.

Allra sista modellen, det gjordes bara några få vad jag vet, hade akterroder med skädda.

Din båt har ingen trälist så det bör vara en senare modell. -69 -70 kanske?

Ha en trevlig kommanade sommar å seglats.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruskprick har koll på Fingal. 
Ytterligare ett sätt är att kolla vad det är för motor i båten och vad den har för tillverkningsnummer, är den original kan man ibland hitta årtal för när den tillverkades, och då är troligtvis resten av båten ungefär från samma tid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Motorn har bytts ut och enligt fakturor och reg bevis har det varit både inom och utombordare, sist monterades inombordaren och det var för ca 20 år sedan. Sen blir jag också nyfiken när jag hittade det här pappret ang årtal, vad ska man tro om det? 

IMG_20211012_104225.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kaptenblod:

Sen blir jag också nyfiken när jag hittade det här pappret ang årtal, vad ska man tro om det? 

IMG_20211012_104225.jpg

Det kan stämma men det behöver heller inte göra det. Det har nog höftats ganska frisk på båtar genom åren när, av en eller annan anledning, ett årtal behöver anges. Speciellt när "dokumentationskedjan" brutits.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kaptenblod:

Tack för svaren! Motorn har bytts ut och enligt fakturor och reg bevis har det varit både inom och utombordare, sist monterades inombordaren och det var för ca 20 år sedan. Sen blir jag också nyfiken när jag hittade det här pappret ang årtal, vad ska man tro om det? 

IMG_20211012_104225.jpg

Där har du väl motortyp plus nummer:  MD-1  Nr 4450

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant men nånting är fel. Överbyggnad, det var målat med det jag kallar "baby-blå. Om din var vit från början som det står i papperet så vet jag inte.

Har nån bara kopierat av ett papper, om du tittar tex i Fingalbeskrivningen här på M-guiden så står det lite men en del stämmer inte.

Det jag inte har lyckats ta reda på är lyftkrokarna i båten, somliga har dem kvar.

Användes de bara på varvet eller skall man kunna lyfta båten där med en hanfot vid sjösättning å upptagning? Hhar ej lyckats hitta svar på det. På min finns det ett "hål" för lyftwiren på rätt ställe.

Men som sagt- årtal- . Försök gå vidare med MD ettans nummer. Berätta gärna sedan för jag har åsså en MD1:a å den går som tåget å bara tuffar på. Håll tummarna för det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20211019_205728.thumb.jpg.81df2dbe066d491925135bce2bb65003.jpgTack för alla svar! Efter vidare läsning i alla de dokument som följde med båten hittar jag plötsligt ett brev, ser ut som att det är Reimers själv som skrivit till en Fingal ägare. Hittade även en faktura för segel från ett till synes danskt företag J. Freytag som är daterat till 26/4 år 1962 (!)

IMG_20211019_205718.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...