Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mewsen

Om drivrem lossnar på VP 5.7 Gxi

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Hade ett litet missöde idag när jag skulle köra motorn varm innan jag skulle pumpa ur oljan. Jag låg och maxade båten i ca 28knop (4000 varv) och motorn är en VP 5.7 Gxi-G. Men helt plötsligt började motorn larma pga av överhettning. Så jag stängde av motorn och öppnade luckorna ner och det kom varm rök ut från motorn i cirka 10 minuter. 

Det som hänt var att drivremen lossnat och drev inte längre runt pumphus osv. Allt blev överhettat och verkar ha kokat över både här och där, eftersom all glykol låg under motorn. 

Men jag lät motorn svalna av i 30 minuter och sedan spännade jag tillbaka gamla min gamla rem. Sedan fyllde jag på med ny glykol. 

 

Jag startade upp motorn och körde ca 10 minuter för att komma hem. Temp höll sig bra och oljetrycket var fint. Men nu till min fråga: kan något ha skadats av detta eller räcker det att jag fyllt på glykol och att jag till helgen byter till ny rem? 

Det enda jag hörde när jag körde tillbaka var ett tjutande ljud. Men känslan var att det kom från remen. Men jag funderar också på om impeller kan ha tagit skada av överhettningen? 

 

Vad tänker ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mewsen:

Hej, 

 

Hade ett litet missöde idag när jag skulle köra motorn varm innan jag skulle pumpa ur oljan. Jag låg och maxade båten i ca 28knop (4000 varv) och motorn är en VP 5.7 Gxi-G. Men helt plötsligt började motorn larma pga av överhettning. Så jag stängde av motorn och öppnade luckorna ner och det kom varm rök ut från motorn i cirka 10 minuter. 

Det som hänt var att drivremen lossnat och drev inte längre runt pumphus osv. Allt blev överhettat och verkar ha kokat över både här och där, eftersom all glykol låg under motorn. 

Men jag lät motorn svalna av i 30 minuter och sedan spännade jag tillbaka gamla min gamla rem. Sedan fyllde jag på med ny glykol. 

 

Jag startade upp motorn och körde ca 10 minuter för att komma hem. Temp höll sig bra och oljetrycket var fint. Men nu till min fråga: kan något ha skadats av detta eller räcker det att jag fyllt på glykol och att jag till helgen byter till ny rem? 

Det enda jag hörde när jag körde tillbaka var ett tjutande ljud. Men känslan var att det kom från remen. Men jag funderar också på om impeller kan ha tagit skada av överhettningen? 

 

Vad tänker ni? 

Det kan uppstå skador på tex toppen av värme så håll kolla på oljan / glykolen så de inte blandas,  färg på avgaser kan även avslöja eventuella problem.

 

helt klart är att du skall byta impellern, kolla även att själva pumphuset inte tagit skada (repor m.m). 
 

Andra har säker fler tips på åtgärder / kontroller du kan göra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om impellern med  är remdriven så står den still om remmen hoppar av.

Då händer det inget med den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Om impellern med  är remdriven så står den still om remmen hoppar av.

Då händer det inget med den.

Fundering; Hur är det med vattenpumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 
Tack för svar! 
Jag var nere idag och kollade oljan via stickan och den såg fin ut. Ska dock pumpa ut all olja på lördag, så jag misstänker att domen kommer först då. 

Tänker också att impeller och pumphus borde klara sig fint, eftersom detta "bara" stannar, eftersom remen inte längre driver impellern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag skulle gjort i din situation är att se till så att du har olja och vatten i rätt nivåer.

Sen varmköra motorn för att möjligtvis upptäcka om den kokar eller uppvisar några symtom såsom

läckage eller cylinderbortfall.

Har du tur så kanske det endast var kylvattnet som trycktes ut via kylarlock eller någon slanganslutning. Och motorn är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sen vill gräva lite mer, införskaffa (låna eller köp) en kompressionsprovare.

Skruva ur alla stiften och testa alla cylindrar. De bör ligga inom ca 2 kg/cm2 (eller vad man nu väljer för enhet) och i närheten av vad motorn är specad för. (Skulle tro mellan 9-10)

Är det en eller flera cylindrar som ligger lägre har du troligen en blåst topplockspackning.

 

Det här är en enkel operation att göra. Det är bra att vara 2 pers men man klarar det själv också.

(En som vrider på nyckeln och en som sköter kompprovaren) Kör ca 5 sek per cylinder så får du riktiga värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...