Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
2715e

Coelan -lack

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Coelan -lack, är den hållbarare än andra lacker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade coelanlack på däcket till min solö 25 lyx III och var mkt nöjd med den. Är lite mer elastisk än andra lacksorter. Fast dyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev oksailor:

Jag hade coelanlack på däcket till min solö 25 lyx III och var mkt nöjd med den. Är lite mer elastisk än andra lacksorter. Fast dyr

Håller den längre än vanlig lack eller vad är fördelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det sägs att den är mer elastisk än andra lacker och inte spricker lika lätt när trät rör sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt hade däcket lackat med Coelan när vi köpte den för 10 år sedan . 

Säljaren hade använt det för att  få stopp på läckage , ska enl reklam vara vattentät men tillåta att träet andas .

Har väl hållit hyfsat bra , inte lika vackert som med vanlig lack men ganska slitstarkt .

Ungefär som en seg gummifilm.

Har väl bättrat på något ställe genom åren , har då kört med xtreem coat som säljs av Benns som är vad jag förstår samma produkt men ett annat namn .

Dock kriminellt dyrt .

Verkar vara färskvara , hade en oöppnad burk i förvar i ett par år men den hade förvandlats till en gummiklump när den öppnades ,

öppnad burk bör användas ganska snart .

Dyrt men lång livslägd.

 

Trevlig helg

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt Coelan på mitt gamla teakdäk pga att det inte kommer att gå att slipa någon mer gång. Gjorde det för 5-6 år sen om jag inte mins fel, har hållit förvånansvärt bra och behöver inte bättras än på något år tror jag.

Skulle inte tveka att använda Colean igen.

Enda nackdelen va att däcket va halt om det va fuktigt(blött)första året, man fick ha skor på sig med bra sulor(rätt material) för att inte halka.

Jag beställde från Tyskland blev mycket billigare än att köpa det i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la coelan på däcket förra våren, massiv mahognyribb direkt på balkar (rör sig mycket). Den ska enligt tillverkaren vara töjbar 300% och hålla i upp till 10 år. 
 

Enda nackdelen är väl att det är närmast omöjligt att få en lika blank och fin yta som med vanlig fernissa. Om man stryker oljebaserad fernissa så tunt och slätt som det går så brukar den efter en stund ha flytit ut och blivit helt slät. Med coelan tycker jag det känns tvärt om, man stryker snabbt ut så det ser bra ut men efter en stund har den liksom krullat ihop sig och blivit mindre slät, typ apelsinskalsyta. Coelan torkar dessutom otroligt snabbt så det finns ingen chans att slätstryka i efterhand, men man kan lätt lägga uppåt fyra lager på en dag. När jag lackade mitt däck i våras så hade det i princip redan torkat där jag började efter att jag gått runt båten ett varv. Dock så måste lacken härda i flera veckor innan det går att mellanslipa. Är man för snabb att slipa så krullar lacken av som suddgummi och man får börja om. 
 

Viktigt också att späda lagom med förtunning beroende på temperatur för att få en bra konsistens. Oförtunnad är den som en seg gummimassa. Går åt många penslar också då det inte går att skölja och återanvända samma pensel igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...