Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Dometic MasterFlush MF 7160

Rekommendera Poster

Slog till och köpte en idag då frun vill ha eltoalett...

Det är den som kör med sjövatten, ska monteras imorgon och testköras hela helgen!

 

Såg nu hemma när jag packade upp den att det inte stämmer riktigt med slanganslutningarnas placering mot vår handvevade, måste tyvärr förlänga med skarvar. Vattenintaget gör inget då jag vill ha en balofix nära toaletten (blir dubbla), så det är köpt. Sladdar förbi Hydroscand imorgon och köper en meter 38mm toaslang.

 

Är det någon som har en och kan säga om den är tyst och bra?

Helt oerfaren när det gäller eltoaletter, men säljare hos Hjertmans sa att denna är marknadens bästa, så man får väl tro det.

 

 

11.jpg

22.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Nu är den monterad, fungerar bra men tyst är den inte.

Skit i porslinet!

Det är ju svårt att vara diskret med sina toalettbesök om man har en eltoa, å andra sidan kan man ju höra när någon i grannbåten pumpar förtvivlat också.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev patrikflink:

Nu är den monterad, fungerar bra men tyst är den inte.

Alla säljare säger ju att den de säljer (och som kunden råkar vara intresserad av) är "bäst". Men den där är väl inte bland de sämre i alla fall. Fullstor sits och antar att det är separat vattenpump ?

 

Tysta är de aldrig, nej, även om den Jabsco jag har i nya båten är den tystaste eltoan jag hittills haft (men den är också lite dyrare än din). Men oavsett ljud är de smidiga till funktion. Skulle själv aldrig köpa manuell toa mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Alla säljare säger ju att den de säljer (och som kunden råkar vara intresserad av) är "bäst". Men den där är väl inte bland de sämre i alla fall. Fullstor sits och antar att det är separat vattenpump ?

 

Tysta är de aldrig, nej, även om den Jabsco jag har i nya båten är den tystaste eltoan jag hittills haft (men den är också lite dyrare än din). Men oavsett ljud är de smidiga till funktion. Skulle själv aldrig köpa manuell toa mer.

Fullstor, ja. Kombinerad kvarn och pump i ett.

En knapp för spolning som man håller in tills man är nöjd.

Ska "testköra" den i helgen, har bara spolat lite för funktionskontroll och kollat efter vattenläckage... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev patrikflink:

Lägger upp en film från tuben på toan!

Vet väl inte om jag vill se "tuben på toan" kanske....😮

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade en för några år sedan och är helnöjd. Jag kör dock med separat vattenpump och antar att det är därför den är väldigt tyst. Fördelen med separat pump, förutom ljudet, är att jag själv bestämmer hur mycket vatten jag vill spola med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev excel319:

Jag installerade en för några år sedan och är helnöjd. Jag kör dock med separat vattenpump och antar att det är därför den är väldigt tyst. Fördelen med separat pump, förutom ljudet, är att jag själv bestämmer hur mycket vatten jag vill spola med.

Hjertmans ringde upp återförsäljaren av toaletten då det var oklart om jag behövde en separat pump. Den andra modellen behöver det och kan endast köras med sötvatten och har 2 knappar, vill inte slösa med mitt sötvatten, därför blev det denna modell som klarar sjövatten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Hjertmans ringde upp återförsäljaren av toaletten då det var oklart om jag behövde en separat pump. Den andra modellen behöver det och kan endast köras med sötvatten och har 2 knappar, vill inte slösa med mitt sötvatten, därför blev det denna modell som klarar sjövatten. 

Hmm, visste att det var den "bästa" modellen men visste inte ens om den skötte vattenpumpandet själv. Ja, se säljare....

 

De flesta dyrare/tystare modellerna har separat pump, dvs pumpen som en egen enhet. Och de kan köras på sjö- eller havsvatten eller färskvattnet - spelar ingen roll.

 

Vad säljaren nog rörde ihop det med är att den andra varianten av "din" modell skall kopplas in på ditt tryckvatten/färskvattensystem och slår till/från toaspolvattnet med en magnetventil. Därav att den "måste kopplas till sötvatten (=dricksvattnet)". Även den klarar säkerligen sjövatten, men då måste du ha en extern pump (vilket inte alltid är en nackdel).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Seaflo eltoalett som monterades i våras. Det var, och är fortfarande vad jag kan se, den billigaste eltoan som saluförs av båtbutikerna. Dottern vågar inte spola för att den låter så högt. Jag kanske borde hänga ett par hörselkåpor bredvid toaborsten.

Bortsett från ljudet har den funkat klockrent i sommar. 

På den vrider man nåt ena hållet för att spola med vatten, och åt andra för att spola utan vatten. Men även om man väljer utan vatten så finns det alltid lite vatten i systemet som det spolas med i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte och installerade en 7120 på sensommaren i år, kopplad till spolpumpen. Att jag inte har gjort det tidigare. 

Av vad jag kunde läsa mej till så är skillnaden endast att "sjötoan" har inbyggd spolpump och att du inte kan välja spolvattenmängd, rätt eller fel men den vi köpte funkar kanon... 

Redigerad av micke_102
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt ju en vanlig manuell Jabsco Tvist n’ lock, med det stora skålen, i nya båten när vi köpte den 2015.
Vi var ju tillvanda med eltoalett från förra båten, och det blev väldigt trångt på toaletten i denna båten med en stor skål. Så jag köpte en Johnson eltoa med litet mindre skål på Seasea. Den är bra, dock har jag konstaterat att det inte är toaletten som väsnas, det är ju pumpen 🤪
Den har inbyggd dubbelpump, för spolning och för att mala och förpassa det man spolar ner, till tanken. 

Vi var ju inne på omnipoetiska ord, ljudhärmande ord, i en annan diskussion. Jag skall inte försöka efterlikna ljudet i ord, denna gången, men det är flera olika ljud som samverkar. Först ett ”elektriskt ljud” från pumpens elmotor, sedan ett diskret surr från spolpumpens impeller. Sedan kan det vara litet olika ljud från kvarnen beroende på viskositet och konsistens i det man spolar ned. Det som låter minst är ljudet som uppkommer då spolvattnet sprutar ned i skålen.

 

Det medföljde en snygg manöverpanel med en bubbla att trycka på, säkerligen hygienisk då den kan tvättas med sprit, men under bubblan satt det en vanlig mikrobrytare, jag kopplade inte den över ett relä, mikrobrytaren höll, men bubblan gick sönder. Så jag moddade panelen med en ordentlig återfjädrande strömbrytare som tål 30A eller något åt det hållet. Kanske sköt jag över målet, men det var en högkvalitativ ”tryckknapp” jag hade tagit tillvara, och den alstrar ett väldigt markant KLICK-ljud.

 

Den gamla toan skurade jag minutiöst ren, den hade heller inte används så mycket, och sedan sålde jag den på Blocket, bruksanvisning och en sats med packningar som låg i båten skickades med. Köparen prutade inte en krona, men priset var inte jättehögt heller.

Däremot slängde jag den gamla septiktanken när jag hade bytt ut den, tänkte att det kanske inte finns någon som köper begagnade sådana…

 

Men Dometic Master Flush har ju den stora fördelan att man kan vrida underdelan i förhållande till skålen vid installatiomen, det hade ju underlättat i min båt då det var litet trångt och småtrixigt att få den att passa.

 

Även jag tar sjövatten, havsvatten, utifrån till spolningen.

Jag inbillar mig att färskvattenpumpen ombord inte har kapacitet nog att sköta spolningen.

Sedan finns det bättre användningsområden för färskvattnet än att spola ned det.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men Dometic Master Flush har ju den stora fördelan att man kan vrida underdelan

Utan den funktionen hade jag aldrig fått plats med den här toaletten.

 

Hade SPX toalett innan, ny förra året. Har fått byta pumphuset 2 gånger pga. billigt plast eller något (självklart på garanti). Sprack och höll inte tillbaka det man spolade ner.

 

Men droppen vart för några helger sedan, frun skriker att det rinner utanför när hon spolade. Då hade dom fyra bult och mutter gängat ur sig under skålen. Satt inte med någon låsmutter eller låsbricka. Så dåligt enligt mig!

 

Skiten ska lämnas tillbaka på fredag, där av den nya toaletten!

 

 

IMG_20211013_094229118.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 7160 med inbyggd pump i förra båten och jag tyckte att den lät en del ja, så till nuvarande båt köpte vi 7120 och kopplade till en extern pump vilket blev tystare men jag tänkte till nästa säsong lägga till en ackumulatortank också.

Förövrigt har vi varit nöjda med båda modellerna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den testkörd. Den låter inne, men inte utanför mer än någon annan enligt mina båtgrannar som låg BB och SB om oss i helgen.

 

Lite orättvis att säga att den använde mycket vatten då jag testkörde mycket vid installation i hemmahamnen, men har precis halv tank och vi var 3 personer som brukade toaletten på en 24 timmars period (tank rymmer 100 liter).

 

Så än så länge är jag nöjd med modellen.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...