Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrille26

Bästa sättet att få mitt skrov silkeslent?

Rekommendera Poster

Hej! Var nere vid min Maxi 77 och gjorde en tvätt med oxalsyra enligt tips i en annan tråd här på forumet. 
Medan syran verkade på skrovet så passade jag på att dra några tag med en färgskrapa under vattenlinjen för att se hur mycket arbete det skulle bli att få bort den mjuka bottenfärgen. 
Det är första gången jag verkligen inspekterade botten sedan jag köpte båten och jag insåg nu direkt att ytan på båten kan jämföras med månens yta eller riktigt risig asfaltsväg. Jag drog skrapan på några ställen och det verkar vara flera lager av färg och liknande, och botten är generellt ojämn.

58D1AF53-C568-4804-8F51-02EAC342B233.thumb.jpeg.a38f4a67792fd743fb016636ccfed742.jpeg

 

Jag jämförde med mina båtgrannars bottnar och deras var helt släta i jämförelse. Nu söker jag tips av er mer erfarna, vad är min bästa anfallsvinkel om jag vill få en helt slät och jämn botten? 
Jag står på en uppställningsplan så bläster och liknande är uteslutet tyvärr.

Min tanke är att bara gå lös med färgskrapa över en presenning, men kommer jag kunna skrapa bort alla ojämnheter? Bör jag använda en hyvel eller slipmaskin med dammsugare när ojämnheterna är så pass påtagliga? 
Tack för alla tips och råd!

mvh!

80A42DD5-61FC-45DC-989E-541512B71D90.thumb.jpeg.79a50f01d2bef2544d7fcc87fe65661d.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder på kölen, riktigt knögligt där:

C8E9EB7F-CCE6-4BB9-97FE-4ECCCC6D0F62.thumb.jpeg.7e565067dbb53b1a82137ff3db80c6d6.jpeg

B89B4A72-B5AD-4AC6-9CF5-E6EA88CEAE8F.thumb.jpeg.433d5fc72102f8f2f5708dec7a6d7a4e.jpeg
 

En till bild på skrovsidan, den orange/bruna färgen visar var jag skrapat bort svart bottenfärg)

36D24EB9-527F-4C0B-8206-786D324C3597.thumb.jpeg.52d5ecc2240a79dd6312281e20371bd4.jpeg

Redigerad av Chrille26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod inför liknande situation i fjor. Nu vet jag inte närmare hur din båt är beskaffad men i mitt fall flera olika lager bottenfärg utanpå en mjukare, gummiaktig beläggning som låg utanpå gelcoaten (någon som kan ha någon aning om vad det gummiaktiga kan ha varit?). Bottenfärgen är enligt min erfarenhet enklast att skrapa bort. Slipar man måste man ta lager för lager, skrapar man lossnar det lager som sitter sämst. Har man tur kan man skrapa ner till gelcoaten. Därefter slipade jag för att få ren yta att lägga primer på. Några mindre åtgärder där gelcoaten lossnat från kölen, därefter primer och bottenfärg.

Så sammanfattningsvis, börja med en bra skrapa. Lättare att samla upp, bättre för luftrören och närmiljön,  och med största sannolikhet snabbare än att gå på direkt med slipmaskinen.

 

//Rent

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Rent:

- - - bottenfärg utanpå en mjukare, gummiaktig beläggning som låg utanpå gelcoaten (någon som kan ha någon aning om vad det gummiaktiga kan ha varit?). - - -

Det kan ha varit VC-Tar eller liknande tjärepoxyfärg. Den var vanlig på 1980-talet som underlag för bl.a. VC17. På 1990-talet hade den nog helt avlösts av tvåkomponentsepoxy som tätskikt och underlag för antifoulingbottenfärg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lintott:

 VC-Tar eller liknande tjärepoxyfärg. Den var vanlig på 1980-talet som underlag för bl.a. VC17. 

Tack! Alldeles säkert efter att ha läst om produkterna ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rent:

Stod inför liknande situation i fjor. Nu vet jag inte närmare hur din båt är beskaffad men i mitt fall flera olika lager bottenfärg utanpå en mjukare, gummiaktig beläggning som låg utanpå gelcoaten (någon som kan ha någon aning om vad det gummiaktiga kan ha varit?). Bottenfärgen är enligt min erfarenhet enklast att skrapa bort. Slipar man måste man ta lager för lager, skrapar man lossnar det lager som sitter sämst. Har man tur kan man skrapa ner till gelcoaten. Därefter slipade jag för att få ren yta att lägga primer på. Några mindre åtgärder där gelcoaten lossnat från kölen, därefter primer och bottenfärg.

Så sammanfattningsvis, börja med en bra skrapa. Lättare att samla upp, bättre för luftrören och närmiljön,  och med största sannolikhet snabbare än att gå på direkt med slipmaskinen.

 

//Rent


Tack för tipset! Jag har nu beställt en pro scraper med dammsugaranslutning så det får bli att avsätta en heldag för att gå lös och skrapa bort så mycket jag kan, så får jag se hur mycket efterarbete som kommer behövas med spackel och epoxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den där orangea färgen på hela botten, eller är det bara på kölen, och jag gissar att det är en järnköl?

Om de bara är på kölen så är väl det förmodligen en rostskyddsgrundfärg, och kölen bör du var extra noga med att få ren, och då helst blästra innan du lägger på epoxy, annars blir det istort sett omöjligt att bli kvitt rosten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev No_jah:

Är det den där orangea färgen på hela botten, eller är det bara på kölen, och jag gissar att det är en järnköl?

Om de bara är på kölen så är väl det förmodligen en rostskyddsgrundfärg, och kölen bör du var extra noga med att få ren, och då helst blästra innan du lägger på epoxy, annars blir det istort sett omöjligt att bli kvitt rosten.

 

Jag är osäker faktiskt, jag måste skrapa mer och få en bättre bild av läget. Det ser ut som att det finns orange färg över hela skrovet, däremot finns det en grå färg under bottenfärgen på just kölen som ser nyare och fräschare ut. 

Det verkar vara ganska många skikt av färg att skrapa bort, jag känner mig väldigt osäker på hur djupt jag ska gå?

Jag fungerar på om jag bara ska skrapa bort all bottenfärg, sedan göra ordentligt rent med aceton för att sedan spackla igen alla ojämnheter. Skulle det vara görbart eller är det som att be om problem att försöka spackla ovanpå färg, måste jag ner till grundepoxin för att det ska vara värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Chrille26:

- - -

Jag fungerar på om jag bara ska skrapa bort all bottenfärg, sedan göra ordentligt rent med aceton för att sedan spackla igen alla ojämnheter. Skulle det vara görbart eller är det som att be om problem att försöka spackla ovanpå färg, måste jag ner till grundepoxin för att det ska vara värt det?

Det beror på hur väl färglagerna sitter fast.

 

Men du lurar dig definitivt om du bara skrapar o tvättar med aceton. För att få fäste för nytt färglager så ska du slipa så den nya färgen har lite slipspår att fastna i. Annars kommer den rätt snart att flagna av o du får göra om hela jobbet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev No_jah:

Är det den där orangea färgen på hela botten, eller är det bara på kölen, och jag gissar att det är en järnköl?

Om de bara är på kölen så är väl det förmodligen en rostskyddsgrundfärg, och kölen bör du var extra noga med att få ren, och då helst blästra innan du lägger på epoxy, annars blir det istort sett omöjligt att bli kvitt rosten.

Maxi 77 har järnköl så det kan mycket väl vara en rostskyddsfärg.

 

Det finns en metod som är effektiv för att stoppa fortsatt rostande. Man sätter en ståltrådskopp i borrmaskinen och kör bort den gamla färgen inklusive rost. Sedan målar man med järnmönja (goggla på produktnamnet så hittar du återförsäljare) och kör in färgen i kölen med hjälp av ståltrådskoppen innan färgen torkat. Järnmönjan bildar en kemisk förening med järnet som stoppar fortsatt rostande (ungefär som att aluminiumoxid skyddar aluminium). Det kan återkomma mindre rostblommor kommande år där behandlingen inte blivit helt perfekt. Då är det bara att göra en punktinsats enligt samma metod med ståltrådskoppen.

 

Det finns även en variant av järnmönja med epoxykaraktär som ger samma effekt av rostskydd (minns inte produktnamnet).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenbläster är ju då uteslutet också?

Högeffektiv högtryckstvätt med turbomunstycke, om du skyddar närliggande båtar?

 

Har du funderat över kemisk borttagning?
Sådana där ”Paint Strippers” är rätt dyra och det lär väl gå åt flera förpackningar…

Men jag har av misstag upptäckt att både kaustiksoda och utspädd sådan som brukar heta ”propplösare” mer eller mindre effektivt löser lackfärger.

Men i så fall får du rulla ut byggplast under båten, plast som du sedan rullar ihop tillsammans med den lösta färgen, för att sedan lämna som miljöfarligt avfall.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag vågar inte försöka spola bort färgen, färgen lossnade relativt lätt när jag spolade av oxalsyran igår men båtklubben tar seriöst på miljökrav så jag vill inte ”åka dit” för att spola ner bottenfärgen i marken. 
För att försöka summera hur jag bör gå tillväga nu:

- Skrapa bort så mycket färg som det är möjligt, eventuellt med en paint stripper för att lättare få bort hårt sittande färg.

- Slipa med slipmaskin för att jämna till ytan och ge färgen greppyta.

- Spackla över eventuella kvarstående ojämnheter.
- Tvätt med aceton sedan på med ny bottenfärg.

 - Rostskyddsbehandla kölen? Jag kommer göra en bedömning, troligtvis med er hjälp, när jag skrapat bort all löst sittande färg. Finns det rostgenomträngning måste jag nog bita i det sura äpplet och behandla kölen enligt Linbotts råd.

Låter det som en plan eller hade ni gjort något annorlunda? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi direkt på rost…

Som Lintott säger så finns det epoxi färg som använder rosten som härdare, används en del på fartyg och jag har använt den själv på bil och båt med gott resultat. 
 

Den heter brunox, finns både som spray och i burk för penselmålning. 
Om man använder pensel så var noga med att inte doppa penseln i burken, då härdar alltihop av molekyler från järnet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag håller på att skrapa båten nu, och det verkar vara 3 skikt med färg, en svart bottenfärg, lossnar väldigt lätt, en mörkröd färg, sitter stenhårt men lossnar i sjok på vissa ställen andra ställen är det stenhårt. 3elagret är skarpt röd färg och verkar vara ”grund” färgen eller epoxy, under den är det vit gelcoat som ni kan se på alla mina repor. 
min tanke är att få bort all svart färg, all den röda färg som lossnar, sedan gå över hela båten med en slipmaskin för att få det så jämnt det bara går, sedan på med färg? Vad tror ni om det?

Tack för alla tips!

A2E67CC5-5226-4CD6-AEC3-A2403C5CD21D.thumb.jpeg.9f038ce93aaabf02819f0f7170a880ea.jpegAF6F724A-8D04-4053-80E2-6C16D60DAB4E.thumb.jpeg.9ded4f87141cd9a765d3307f90c9ed65.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...