Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Udda liten segelbåt - modell/tillverkare?

Rekommendera Poster

I helgen såg jag denna rätt udda segelbåten. Kan inte avgöra om det är en kölbåt eller jolle, men lutar åt kölbåt med tanke på hur den uppförde sig i hårdare vind. Den är, lite otippat, spetsgattad, med påhängsroder längst bak. Segelmärket, i den mån det kan kallas det, är ett "D".

Nån som kan identifiera tillverkare och modell?

image.png.4ae13c16da8988cce36ab82838f790c8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Nån som kan identifiera tillverkare och modell?

D-kanot.

Tillvekare har jag tyvärr ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev McLasse:

D-kanot.

Tillvekare har jag tyvärr ingen aning om.

Toppen! Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

D-kanot.

Tillvekare har jag tyvärr ingen aning om.

Det finns väl en massa olika tillverkare; D-kanot är en konstruktionsklass där båtarna inte är identiska?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Det finns väl en massa olika tillverkare; D-kanot är en konstruktionsklass där båtarna inte är identiska?

Jag tänkte närmast på tillverkare av båten på bilden. Många är självbyggda och ofta i trä.

Segelkanoterna är lite annorlunda till sin utformning. De som seglar verkar väldigt entusiastiska så det är säkert en upplevelse. Tyvärr har jag aldrig testat att segla någon. Fast jag är iofs mer entusiastisk över lite tyngre skapelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, när jag frågade om tillverkare visste jag ju inte nåt om båten. Det kunde ju ha varit så att ett visst företag tillverkade alla. Typ "Bertils Segelkanoter AB"! :D
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en D-kanot som grabb otroligt häftig (träbåt) den har ett uppfällbart centerboard i stål som väger en del, gissningsvis max 50kg. 

 

D-kanot har ganska bra V-form i fören som sedan viker ut sig och blir helt platt i aktern. Detta gör att du kan plana på slör och läns.

 

Kryss är spännande då centerboard och egna kroppsvikten inte räcker till, därför finns "burkbrädor". Man sitter alltså med kroppen på en bräda utanför båten. Vilket blir väldigt spännande om vinden plötsligt avtar.

 

Med ett bomtält så kan två barn sova över i båten på liggunderlag. D-kanot är stor för att vara jolle samt ett fullblod i starkare vindstyrkor. Tyvärr så har masten dålig stöttning vilket ledde till mastbrott på min båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...