Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gbgdanne

Tänkte bli båtägare för första ggn

Rekommendera Poster

Är uppvuxen med båt i havet som grabb..

Men suger till egen båt har blivit starkare å starkare.. kikat lite på olika motorbåtar (utombordare) för kommer få båtplats på grund vatten..En HT är väl ett önskemål, lite äldre variant.. Har budget på 50K,,

Har spanat in en Monark 555 2 takt 75 hk..

Känner nån till denna båt?

mvh Danne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!
Det finns ju några omdömen här på MG om du inte redan hittat dem: Monark 555

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår ett slag för Scantic 575. Det är fina båtar från 80-talet som kan hittas för en billig peng. Dessa båtar går bra med motorer från 75hk och uppåt. Dom ses rätt ofta här i Finland med uppemot 200hk på aktergaveln. Din budget gör dock att du får räkna med en gammal motor. Det behöver inte vara något problem, men det är bra om du är bekväm med att fixa lite själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budgeten går väl spräcka men 10K om d skulle vara värt d,,, tack för fina tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte stirra sig blind på en viss modell, det finns väl en uppsjö ht-båtar i 5-metersklassen från 70- och 80 talen som är bra överlag som liknar varandra rätt ordentligt. Det gäller väl att hitta en som har bra motor och inte har rutten durk eller akterspegel. Och bra kapell. Och kanske en trailer. Och plotter. Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Man ska nog inte stirra sig blind på en viss modell, det finns väl en uppsjö ht-båtar i 5-metersklassen från 70- och 80 talen som är bra överlag som liknar varandra rätt ordentligt. Det gäller väl att hitta en som har bra motor och inte har rutten durk eller akterspegel. Och bra kapell. Och kanske en trailer. Och plotter. Osv.

Sant, nu ingick nytt kapell 2020, plotter trailer mm,, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga,, skillnad på flipper 755 och 780,, Läst nåt inlägg att 780 e en båt som aldrig borde gjorts??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ska du använda båten, i Kattegatt eller nån sjö? Ska du ut på havet kan det ju vara en god idé att inte välja en båt med för flack bottenvinkel eftersom du då kan tvingas att slå av på farten så fort det blåser och går lite sjö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Var ska du använda båten, i Kattegatt eller nån sjö? Ska du ut på havet kan det ju vara en god idé att inte välja en båt med för flack bottenvinkel eftersom du då kan tvingas att slå av på farten så fort det blåser och går lite sjö.

Mest innanskärs i södra skärgården Gbg.. Inga större resor på öppet hav,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gbgdanne:

Mest innanskärs i södra skärgården Gbg.. Inga större resor på öppet hav,,

Ja håller du dig bara öster om Galterö och Vrångö när det blåser ska du väl klara dig med det mesta, sen får du ta Vinga när det är bleke 🙂

 

Finns det ens Flipper 780 och 755?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Makro:

Ja håller du dig bara öster om Galterö och Vrångö när det blåser ska du väl klara dig med det mesta, sen får du ta Vinga när det är bleke 🙂

 

Finns det ens Flipper 780 och 755?

Sorry, flipper 580

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med 755 menar du kanske 575..? 🤔

I så fall; jag kan väldigt lite om motorbåtar, men det finns en anledning att de där trimaran-skroven som Flipper 580 har inte blev speciellt långlivade. Funkar säkert jättebra i en insjö med ständigt platt vatten eller så, men beter sig säkert som skit så fort vattnet krusar sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Och med 755 menar du kanske 575..? 🤔

I så fall; jag kan väldigt lite om motorbåtar, men det finns en anledning att de där trimaran-skroven som Flipper 580 har inte blev speciellt långlivade. Funkar säkert jättebra i en insjö med ständigt platt vatten eller så, men beter sig säkert som skit så fort vattnet krusar sig. 

Tack för svaret, var typ det jag läste., Ja du har rätt, blanda ihop siffrorna😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 570 och efterföljaren 575 är dock "vanliga" skrov och kan kanske vara rimliga alternativ.

Lite  fakta om Flippers tidigare modeller finns på flipperbat.se t.ex  http://flipperbat.se/modellarkiv/flipper-575-ht/

 

Här var ett fint ex till salu men på "fel" sida:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570_ht_mercury_90_hk__01/97951346

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev johan-m:

Flipper 570 och efterföljaren 575 är dock "vanliga" skrov och kan kanske vara rimliga alternativ.

Lite  fakta om Flippers tidigare modeller finns på flipperbat.se t.ex  http://flipperbat.se/modellarkiv/flipper-575-ht/

 

Här var ett fint ex till salu men på "fel" sida:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570_ht_mercury_90_hk__01/97951346

 

 

 

 

Stort tack, och för länken👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Gbgdanne:

Är uppvuxen med båt i havet som grabb..

Men suger till egen båt har blivit starkare å starkare.. kikat lite på olika motorbåtar (utombordare) för kommer få båtplats på grund vatten..En HT är väl ett önskemål, lite äldre variant.. Har budget på 50K,,

Har spanat in en Monark 555 2 takt 75 hk..

Känner nån till denna båt?

mvh Danne 

Om du gillar båtmodellen, så har du ju också tex. Ryds Camping som är en snarlik båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev No_jah:

Om du gillar båtmodellen, så har du ju också tex. Ryds Camping som är en snarlik båt.

Ok, bra med fler alternativ,, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Makro:

Var ska du använda båten, i Kattegatt eller nån sjö? Ska du ut på havet kan det ju vara en god idé att inte välja en båt med för flack bottenvinkel eftersom du då kan tvingas att slå av på farten så fort det blåser och går lite sjö.

 

18 timmar sedan skrev Gbgdanne:

Mest innanskärs i södra skärgården Gbg.. Inga större resor på öppet hav,,

18 timmar sedan skrev Makro:

Ja håller du dig bara öster om Galterö och Vrångö när det blåser ska du väl klara dig med det mesta, sen får du ta Vinga när det är bleke 🙂

 

Finns det ens Flipper 780 och 755?

 

Utan att fördjupa mig i val av fabrikat, kan jag väl (?) få skriva det jag vanligtvis skriver i sådana här diskussioner.

  • Varje vatten har sin speciella båttyp.
  • Det finns en båt typ som passar på en kust, men inte på en annan, eller i ett insjövatten.

Det är ju ingen tillfällighet att traditionella bohuslänska och kanske även halländska båtar avsedda för öppet vatten mycket sällan eller aldrig var kortare än 6,2 meter eller 21 fot.

Sannolikt har det med våglängd och våghöjder att göra. Bredden och undervattenskroppen har ju också betydelse.

Men en båt på 6,20 eller längre, eller helst inte kortare än 5 meter kan ju bli bra, om nu skrovet i förskeppet kan klyva sjön bra.

Även på vår sida av landet, längs Kattegatts och Skageracks kuster, finns det ju en och annan Flipper, så sannolikt funkar dessa båttyper, men man kan ju fråga sig för här eller IRL vad andra flipperägare har för erfarenheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescent 535 är väll egentligen samma båt som monarken, köpte en sådan i somras och är nöjd än så länge.

Min är nog ifrån sent -70 tidigt -80 med en 55hk Yamaha 2-takt. Gör 20-25 knop beroende på last.

Går att hitta billigt om man håller utkik :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Theodoren:

Crescent 535 är väll egentligen samma båt som monarken, köpte en sådan i somras och är nöjd än så länge.

Min är nog ifrån sent -70 tidigt -80 med en 55hk Yamaha 2-takt. Gör 20-25 knop beroende på last.

Går att hitta billigt om man håller utkik :)

 

Tack för tipset 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-13 vid 09:59 skrev No_jah:

Om du gillar båtmodellen, så har du ju också tex. Ryds Camping som är en snarlik båt.

Skrovmässigt går det inte att jämföra en Ryds med en Flipper. Flippern går mycket lättare i vattnet och drar därmed mindre bränsle. Jag ägde en Flipper 570 år 1979 och kompisen hade en Ryds Camping, så jag har ganska bra jämförelsekoll. Flippern levererades ofta med 70 hkr och det är enligt mig gränsfall på för lite, om man åker fyra vuxna i båten. På den tiden var det väldigt ovanligt med powertrim, så är motorn utrustad med det blir det lite bättre och enklare att komma upp i plan. Utan powertrim börjar den att överplana vid ca. 32 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tänkt så mycket men slått mej efter sett annonser.. Flipper e väldigt vanl på östkusten samt stora sjöar. Kanske inte ultimat på västkusten?? Ryds camping verkar vara bättre kanske,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gbgdanne:

Inte tänkt så mycket men slått mej efter sett annonser.. Flipper e väldigt vanl på östkusten samt stora sjöar. Kanske inte ultimat på västkusten?? Ryds camping verkar vara bättre kanske,,

Varje vatten har sin speciella båttyp, det är ingen slump att de traditionella bruks- och allmogebåtarna ser olika ut längs olika kuster och i olika sjöar. 

Visst finns det en hel del "flipprar" här i väst, och vad jag sett kan skrovdesignen skilja sig åt väsentligt mellan olika modeller och generationer.

Väldigt generellt skall nog inte en båt som skall utnyttjas litet utomskärs i Bohuslän vara kortare än 21 fot, 6,2 m. Dessutom bör den ha en ganska vass bottenvinkel förut och en bred och flackare akter som ger bärighet och stabilitet.

 

"Litet utomskärs" Bohuslän har ju egentligen bara en nivå av skärgård, innerskärgård och därefter öppna havet, förvisso finns det en halvö och en ögrupp längre västerut, där man äter wienerbröd med chokolade och dricker kallt öl,  och längre ut en ögrupp där ölen är ljummet och i där man bär kilt och kör bil på vänster sida av vägarna, men dessa ligger ju i regel utom räckhåll för mindre motorbåtar.

Längs hallandskusten finns det ju egentligen ingenting förrän man kommer fram till wienerbrödslandet eller "Öl-land"...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varje vatten har sin speciella båttyp, det är ingen slump att de traditionella bruks- och allmogebåtarna ser olika ut längs olika kuster och i olika sjöar. 

Visst finns det en hel del "flipprar" här i väst, och vad jag sett kan skrovdesignen skilja sig åt väsentligt mellan olika modeller och generationer.

Väldigt generellt skall nog inte en båt som skall utnyttjas litet utomskärs i Bohuslän vara kortare än 21 fot, 6,2 m. Dessutom bör den ha en ganska vass bottenvinkel förut och en bred och flackare akter som ger bärighet och stabilitet.

 

"Litet utomskärs" Bohuslän har ju egentligen bara en nivå av skärgård, innerskärgård och därefter öppna havet, förvisso finns det en halvö och en ögrupp längre västerut, där man äter wienerbröd med chokolade och dricker kallt öl,  och längre ut en ögrupp där ölen är ljummet och i där man bär kilt och kör bil på vänster sida av vägarna, men dessa ligger ju i regel utom räckhåll för mindre motorbåtar.

Längs hallandskusten finns det ju egentligen ingenting förrän man kommer fram till wienerbrödslandet eller "Öl-land"...

Själv håller jag mej innan skärgård,,,, korta turer för bad fiske typ,,, kanske kvittar ang flipper 565 el ryds camping

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man får nog kolla närmare på varje båttyp, men Flipper 666 (även om denna inte är aktuell för dig just nu) och 630 har ju bra v-botten och det finns väl som sagt olika konstruktioner från varje tillverkare som är bättre och sämre.

Man tröttnar väldigt fort på att åka runt i en stampig båt, sen att det skulle kunna dra någon deciliter bränsle extra är enligt mig helt obetydligt i hela båtägarkalkylen, belåtenheten över en bekväm, komfortabel och säker båt räcker mångt mycket längre än att du sparat några kronor och den planar ut på halvgas istället för trekvartsgas.
Men en Ryds kan säkert funka bra.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-28 vid 12:40 skrev Gbgdanne:

Själv håller jag mej innan skärgård,,,, korta turer för bad fiske typ,,, kanske kvittar ang flipper 565 el ryds camping

Både Flipper och Ryds anses ju vara kvalitetsbåtar, men vad jag sett så kan jag nog anse att Flipper är ett strå vassare.

22 timmar sedan skrev Makro:

Ja man får nog kolla närmare på varje båttyp, men Flipper 666 (även om denna inte är aktuell för dig just nu) och 630 har ju bra v-botten och det finns väl som sagt olika konstruktioner från varje tillverkare som är bättre och sämre.

Man tröttnar väldigt fort på att åka runt i en stampig båt, sen att det skulle kunna dra någon deciliter bränsle extra är enligt mig helt obetydligt i hela båtägarkalkylen, belåtenheten över en bekväm, komfortabel och säker båt räcker mångt mycket längre än att du sparat några kronor och den planar ut på halvgas istället för trekvartsgas.
Men en Ryds kan säkert funka bra.

Jodå, så är det. ”Jag hade en gång en båt” som hade ett katedralskrov, alltså tre kölar, väldigt kursstabil och lättplanande i lugna vatten, samt stabil vid stillaliggande, exempelvis vid fiske.

Men den kunde vara totalt hopplös, eller rättare sagt den hoppade, stampade redan i 30 cm höga vågor. Summan av skrovkonstruktionen gjorde att det inte var någon riktig V-botten, den var helt enkelt för platt. Någon väldigt gammal Flippermodell har/hade samma skrovkonstruktion, och det var nog på 1970-talet. Ja det fanns fler finska båtar med sådana bottnar, Lohi och Theri var några, men dom kanske har bytt skrovdesign på senare år.

Så även om du själv kanske inte har så ont av att båten stampar i sjöarna kanske andra har det, och då vill inte dom följa med ut på sjön, igen. Mest ont i rumpan får den passageraren som sitter längst fram i båten, denna blir i allmänhet blötast också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart lite of pga lite olika orsaker.. En örnvik 565 med 90hk,, dem verkar vara stabila över vid lite sjö,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...