Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hasse_A

Demontering bakre hus på Volvo Penta MSB backslag.

Rekommendera Poster

Skall byta lager på utgående axel på nämnda backslag.

Jag har lossat de 4 bultarna som enligt verkstadshandboken ska räcka för att lossa bakre huset men lyckas inte få isär detta.

Är det något annat som måst göras ?

På flänsen sitter en skruv stor med ett spår i. Varför är den där ? Är det bara en tätningsplugg ?

 

/Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att lossa om du skruvat bort skruvarna, men du behöver inte ta bort reduktionsväxeln för att byta trycklagret. Det räcker med att skruva bort pluggen i backslagsflänsen och lossa skruven som sitter innanför. Sedan kan du dra av flänsen från reduktionsväxeln. Lagret sitter inne i flänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite bök och stök och lite fula ord kom bakre huset loss.

Bakre lagret är helt kasst efter att en firma monterat mjuka tassat med fast axel. Lagret höll i ca 3 timmar.
Jag måste skölja ur backslaget från allt spån som resultat av haveri av utgående lager.

Vad sköljer man med ? Diesel ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha en gummiupphängd motor tillsammans med en fast lagrad propelleraxel måste man ha en elastisk koppling mellan backslag och axel. Alltså inte en flexibel koppling. Skillnaden mellan elastisk och flexibel koppling är att en elastisk inte har någon centrering av axeln mot backslaget, som en flexibel har. Det bästa är förstås att montera axeln med flexibel axeltätning, men då måste man oftast byta hylsrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bytt utgående lager och tätning, sköljt ur backslaget och håller på att återmontera det.

Bifogar bild på hur utgående lager såg ut. Såg inte så bra ut. 😬

Jag håller också på att installera ett Aquadrive viket borde lösa problemet med mjuka tassar och fast axel. 

 

Redigerad: Det skall tilläggas att det var en firma som anlitades för att byta tassarna och monterade felaktiga mjuka tassar.
 

image0000001(1).jpg

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet var man kan få tag på magnetpluggar till ett MSB-backslag ?

Det verkar vara 3/8" rak gänga på befintliga pluggar.

Jag har sökt på nätet men inte lyckats finna några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...