Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Behöver rengöra dieseltanken.

Rekommendera Poster

Tanken sitter i en Albin cumulus och är kanske aldrig rengjord. 
Helst skulle jag vilja plocka ut tanken för att kunna göra den ren men det är helt omöjligt. Kan inte nå bultarna som håller den på plats.Montera en manslucka på toppen av tanken är också ogörligt.

Funderar på att fylla tanken med något kem som löser upp geggan kanske maskindiskmedel och varmt vatten men hur får man sedan ut det sista vattnet från bottnen? 
Eller föra ner någon form av borste fäst på en borrmaskin genom tankröret och sedan skölja ur tanken med.diesel.

Skall låna en inspektionskamera med böjlig arm för att kunna se hur det ser ut i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken går visst att lyfta ur från den aktre luckan i sittbrunnen men det krävs en smidig kropp för att ta sig ner genom luckan och nå de bultar som sitter under och till höger om tanken. Jag hjälpte en god vän med hans tank. Han är dock mindre i formatet så jobbet föll på honom att kränga sin ner där, men det är definitivt görbart. Vi passade samtidigt på att byta ut vattenavskiljarburken till ett riktigt filter med avskiljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkligen försökt komma ner i hålet för att låssa de två inre muttrarna men är alldeles för stel för att lyckas. Skulle jag komma ner blir jag nog kvar där tills någon sågar upp luckan.

Skulle maskindiskmedel och varmvatten lösa upp geggan eller finns det något annat medel som fungerar bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egna barn eller båtgrannens kanske kan hjälpa till? För jag vet att det går att nå utan nån åverkan, och att få ut tanken är det klart bästa för rengöring. Kemikalier utan att komma åt med en diskborste låter sig inte göras då det inte finns nån lucka på toppen. Att bara köra ner något genom hålet där man kör ner mätstickan funkar nog så där bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev pseudonym:

Egna barn eller båtgrannens kanske kan hjälpa till? För jag vet att det går att nå utan nån åverkan, och att få ut tanken är det klart bästa för rengöring. Kemikalier utan att komma åt med en diskborste låter sig inte göras då det inte finns nån lucka på toppen. Att bara köra ner något genom hålet där man kör ner mätstickan funkar nog så där bra.

Jag håller fullständigt med dig om att plocka ur o rengöra. På förra båten tog jag ur tanken o stoppade in munstycket till högtryckstvätten genom tankmätarhålet. Det gick att spegla sig i den rostfria plåten efteråt. Sen fick den ligga o torka till våren så den var ordentligt torr innan återmontering.

 

Där hade varit RME-diesel i den som bara hade blivit halvdant sanerat tidigare. Det blev stor skillnad på renheten före o efter helsaneringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnarbete? Kanske kan sätta upp en lapp på båtklubbens anslagstavla eller hemsida/facebooksida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Barnarbete? Kanske kan sätta upp en lapp på båtklubbens anslagstavla eller hemsida/facebooksida?

Precis. Ett barn på 10-12 år löser det lätt med ett par verktyg och en hundralapp eller två är det ju definitivt värt att få ut tanken. Dessutom så känner barnet att den har gjort något som inte de vuxna klarar av. Jag hade kollat runt i området efter den hjälpen alla dagar i veckan istället för att söla med diskmedel till ingen nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...