Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Stormfocken

Tejp på spridare

Rekommendera Poster

Hej!
Plockade ner masten i fredags och spridarna hade tejp runt sig nära masten (där de är fästa i masten). Kompisen sa att det alltid ska vara tejp där. Kanske en dum fråga men varför egentligen? Behövs tejpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast tejpar men där för att skydda spinnakern från saxpinnarna eller vad man använder för att låsa sprintarna med som låser spridarna i spridarfästet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somnat i tidigare inlägg antingen för att skydda segel mm och då behövs de.

Det kan också vara markeringar för att hjälpa till vid trim av focken men då borde de vara en bit ut på spridare och förutsätter att du har fock.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpen är nog för att inte skava mot linor å ev segel. Samt- kan ev hindra en mutter att falla ner om den skulle lossna. Om det nu sitter med skruv å mutter. Vilket det gör på min båt.

 

På min Fingal har jag en skåra i ytteränden på spridaren där toppvanten ligger. En rostfri cykeleker, ni läste rätt, en bit av en,. sticks genom ett par hål å böjer om den så inte vantet kan rappa ur spåret.

Å då måste jag linda den med tejp. Hade andra lösningar men vanlig el-märktejp funkar bäst å billigast. För att sedan under lätta för icke invigda personer har jag rött å grönt på tejpen. Och NEJ, jag har inte röda å gröna sockor!1 😂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med röd och grön tejp sedan 2006 för att få spridare och vant på samma sida år från år. Då kan jag mha millimetermått mäta avståndet på vantskruvarna från mina anteckningar året innan.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...