Jump to content
Thursday 09 December 2021
Dsl

Hur tar man reda på materialet i anoderna?

Recommended Posts

Har en gammal Honda (25år) utombordare som tidigare gått flera år i Östersjön och nu senaste året västkusten. När jag förra veckan skulle byta propelleraxeltätningarna noterade jag att den inte har någon som helst korrision, fick ut hela paketet utan våld. Därför vill jag gärna fortsätta med samma material och har hittils antagit att det är zink. (Funderar även på att byta de interna anoderna i kylkanalen).

 

Köpte en ny anod till motorfästet innan jag funderat så mycket och nu när jag bytte den tycker jag den inte kändes likadan som den gamla. Men tyvärr står det inte material på den nya eller på förpackningen.

 

Det jag är orolig för är alltså att jag blandar al och zink och skapar problem. Hur stor är risken? Finns det något enkelt sätt att kolla material? Eller kan jag anta att det är zink när det inte står nåt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har för mig att aluminium är lättare än zink.

Edited by jan_af_lisoe
Stavfel
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har för mig att aluminium är lättare än zink.

Ja, det stämmer!

Zink är ungefär 7 ggr tyngre än aluminium, så det borde gå att ta reda på genom volymmätning och vägning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här kan du kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av.

 

Zink har densiteten  7,14 g/cm3.

Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3.

Magnesium har densiteten  1,74 g/cm3.

 

För att bestämma densiteten behöver du

en våg,

ett kärl där anoden får plats samt

vatten (ca. 20 C) och

ett snöre.

 

Väg anoden (gram)

Väg kärlet med vatten i det (gram)

Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram)

 

                                                    Anodens vikt (g)    

Densiteten =   ----------------------------------------------------------------------------------            
                          Kärl med vatten och anod i snöre (g)   -   Kärl med vatten (g)

 

Det finns diverse olika legeringar av anodmaterial, men du kommer så nära sanningen som möjligt utan att analysera metallen.

 

Lycka till!

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Mackey:

Så här kan du kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av.

 

Zink har densiteten  7,14 g/cm3.

Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3.

Magnesium har densiteten  1,74 g/cm3.

 

För att bestämma densiteten behöver du

en våg,

ett kärl där anoden får plats samt

vatten (ca. 20 C) och

ett snöre.

 

Väg anoden (gram)

Väg kärlet med vatten i det (gram)

Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram)

 

                                                    Anodens vikt (g)    

Densiteten =   ----------------------------------------------------------------------------------            
                          Kärl med vatten och anod i snöre (g)   -   Kärl med vatten (g)

 

Det finns diverse olika legeringar av anodmaterial, men du kommer så nära sanningen som möjligt utan att analysera metallen.

 

Lycka till!

Mackey

Intressant metod, men kan du utveckla den för jag hänger inte med. Ska du hålla i snöret . Jag hade förstått om du fyllt behållaren till bredden och sedan vägt volymen som svämmade över. Ibland är det ju så att det uppenbara inte riktigt kopplar upp till hjärnan, och så känner jag nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev excel319:

Intressant metod, men kan du utveckla den för jag hänger inte med. Ska du hålla i snöret . Jag hade förstått om du fyllt behållaren till bredden och sedan vägt volymen som svämmade över. Ibland är det ju så att det uppenbara inte riktigt kopplar upp till hjärnan, och så känner jag nu.

Om du skall ta bort anoden utan ett snöre så måste du stoppa i händerna, och då åker mer vatten ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattnet ska absolut inte rinna ut!!!!

 

När anoden hänger i vattnet utan att nudda botten ökar vikten på bägaren med vatten lika mycket som den undanträngda vätskan väger, men...

 

Eftersom den undanteängda vätskan är vatten (20°C) med densitet 1 g/cm2 blir Skillnaden i vikt med och utan hängande anod också volymen på anoden.

 

Inte direkt uppenbart utan förklaring.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Vattnet ska absolut inte rinna ut!!!!

 

När anoden hänger i vattnet utan att nudda botten ökar vikten på bägaren med vatten lika mycket som den undanträngda vätskan väger, men...

 

Eftersom den undanteängda vätskan är vatten (20°C) med densitet 1 g/cm2 blir Skillnaden i vikt med och utan hängande anod också volymen på anoden.

 

Inte direkt uppenbart utan förklaring.

Den här varianten fick jag inte lära mig i skolan, men den funkar ju perfekt och om jag kopplat in cellerna lite så hade jag förstått att det måste fungera. En ny lärdom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfekt! Tack! 

 

Riktigt smidig metod, hade jag tänkt själv hade det blivit någon variant där vattnet hade ftt rinna ut för att mäta volymen.

 

Densiteten för min gamla anod mättes till 2,4 (g/cm3) och med kompensering för lite havstulpanrester känns det solklart att den är i aluminium. Den nya sitter redan på båten som är i vinterdvala, men den vägde definitivt inte 2,6ggr mer som zink så jag litar på att det också är Al.

 

Så nu kan jag sova lungt ända till våren! Skål på er!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Du skall titta på anoden.

Är den förbrukad har den fungerat.

Är den intakt så är det fel anod för det vatten du kör i.

Saxat fr Drev.se:

"Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink".

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Wergis:

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Hur skall han veta vad som sitter på en båt han inte monterat anoderna på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrev...

TS skall inte utgå fr vad som sitter där.

Han skall utgå fr hur/ var han skall använda båten och välja ny anod efter det..

 

// Mats 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Wergis:

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Du skall titta på anoden.

Är den förbrukad har den fungerat.

Är den intakt så är det fel anod för det vatten du kör i.

Saxat fr Drev.se:

"Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink".

 

// Mats W

Jo, att inte köpa anod utan specat material är ett misstag  jag inte gör om.

 

Den gamla anoden har lite håligheter så jag antar att den gjort sitt jobb, men det är framförallt för att motorn är fin  som jag inte vill byta material. Dock skulle ju anoderna på växelhuset kunna vara zink, det har jag inte undersökt än.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan kanske sänka anoden i vattnet vid bryggplatsen nu i några veckor, blir den täckt med vit beläggning så är det rätt material. Jag antar att en ny anod behövs till våren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"lite håligheter" efter en säsong indikerar att det är fel anod men det beror ju också lite på hur båten använts och var den legat?

Mina anoder är väck (minst 50% borta) på två säsonger i Östersjön men då kör jag varje helg.

Som sagt...

Välj nya (väl specade) efter var du kommer att använda båten så kan du sova lugnt..

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Wergis:

"lite håligheter" efter en säsong indikerar att det är fel anod men det beror ju också lite på hur båten använts och var den legat?

Mina anoder är väck (minst 50% borta) på två säsonger i Östersjön men då kör jag varje helg.

Som sagt...

Välj nya (väl specade) efter var du kommer att använda båten så kan du sova lugnt..

 

// Mats W

Befintliga anoder är mellan 2 och 25 år gamla så det enda slutsats jag kan dra är att det har funkat mycket bra hittills. Men skulle tro att max 10% av anoden var borta så jag har långt ifrån din förbrukning. Båten har legat en bit från ett älvutlopp så vissa hävda att vattnet är lite bräckt, det påverkar kanske också.

 

Vi får väl se om jag ångrar anodvalet om några år :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Dsl:

Befintliga anoder är mellan 2 och 25 år gamla så det enda slutsats jag kan dra är att det har funkat mycket bra hittills.

Precis tvärt om. Om anoden är 25 år gammal och uppvisar lite håligheter är det helt fel material i anoden. Risken är då att Du har flyttat effekten av de galvaniska strömmarna till något dyrare än anoden. Anoderna är nämligen offeranoder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Precis tvärt om. Om anoden är 25 år gammal och uppvisar lite håligheter är det helt fel material i anoden. Risken är då att Du har flyttat effekten av de galvaniska strömmarna till något dyrare än anoden. Anoderna är nämligen offeranoder.

När jag köpte min båt så satt det nya Zn-anoder på den, S-drev, och de var i stort sett opåverkade efter ett par tre år. Jag bytte då till magnesium, ligger i sötvatten, och då blev det en stor skillnad på förbrukning. Var till Västkusten ett år och på fyra veckor försvann ca. 50% av anoderna. Så det gäller att ha rätt material. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev excel319:

Så det gäller att ha rätt material.

Helt riktigt.

 

Zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och magnesium i sötvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-15 vid 18:12 skrev Volvo_Penta:

Helt riktigt.

 

Zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och magnesium i sötvatten.

 

Så om jag har min båt i flera olika vatten så är det magnesium jag ska sikta på då? (dvs jag har båten både i sötvatten och bräckt vatten, om det blir västkusten också är väl inte jättetroligt just nu i alla fall men man vet ju aldrig vad man hittar på till våren :) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gausafeten:

 

Så om jag har min båt i flera olika vatten så är det magnesium jag ska sikta på då? (dvs jag har båten både i sötvatten och bräckt vatten, om det blir västkusten också är väl inte jättetroligt just nu i alla fall men man vet ju aldrig vad man hittar på till våren :) ).

Jag varken vill eller ska styra Ditt val av offeranoder.

 

Vi har inom familjen båtar som ligger i sötvatten, båtar som ligger i bräckt vatten och båtar som ligger i salt vatten. Båtarna som ligger i sötvatten är utrustade med offeranoder av magnesium fastän de rätt ofta besöker bräckt vatten. Offeranoderna på dessa drev behöver bytas vartannat år och då är de uppätna till ungefär hälften. Våra båtar som ligger i bräckt vatten är utrustade med offeranoder av aluminium även om de emellanåt hälsar på i saltare vatten. Men den av våra båtar som stadigvarande vistas i de salta dyningarna har offeranod av zink.

 

Kostnaden för offeranoder är, enligt min åsikt, i sammanhanget låg så det finns liksom ingen anledning att köpa den som håller längst...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy