Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Hur tar man reda på materialet i anoderna?

Rekommendera Poster

Har en gammal Honda (25år) utombordare som tidigare gått flera år i Östersjön och nu senaste året västkusten. När jag förra veckan skulle byta propelleraxeltätningarna noterade jag att den inte har någon som helst korrision, fick ut hela paketet utan våld. Därför vill jag gärna fortsätta med samma material och har hittils antagit att det är zink. (Funderar även på att byta de interna anoderna i kylkanalen).

 

Köpte en ny anod till motorfästet innan jag funderat så mycket och nu när jag bytte den tycker jag den inte kändes likadan som den gamla. Men tyvärr står det inte material på den nya eller på förpackningen.

 

Det jag är orolig för är alltså att jag blandar al och zink och skapar problem. Hur stor är risken? Finns det något enkelt sätt att kolla material? Eller kan jag anta att det är zink när det inte står nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att aluminium är lättare än zink.

Redigerad av jan_af_lisoe
Stavfel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har för mig att aluminium är lättare än zink.

Ja, det stämmer!

Zink är ungefär 7 ggr tyngre än aluminium, så det borde gå att ta reda på genom volymmätning och vägning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan du kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av.

 

Zink har densiteten  7,14 g/cm3.

Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3.

Magnesium har densiteten  1,74 g/cm3.

 

För att bestämma densiteten behöver du

en våg,

ett kärl där anoden får plats samt

vatten (ca. 20 C) och

ett snöre.

 

Väg anoden (gram)

Väg kärlet med vatten i det (gram)

Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram)

 

                                                    Anodens vikt (g)    

Densiteten =   ----------------------------------------------------------------------------------            
                          Kärl med vatten och anod i snöre (g)   -   Kärl med vatten (g)

 

Det finns diverse olika legeringar av anodmaterial, men du kommer så nära sanningen som möjligt utan att analysera metallen.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Så här kan du kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av.

 

Zink har densiteten  7,14 g/cm3.

Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3.

Magnesium har densiteten  1,74 g/cm3.

 

För att bestämma densiteten behöver du

en våg,

ett kärl där anoden får plats samt

vatten (ca. 20 C) och

ett snöre.

 

Väg anoden (gram)

Väg kärlet med vatten i det (gram)

Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram)

 

                                                    Anodens vikt (g)    

Densiteten =   ----------------------------------------------------------------------------------            
                          Kärl med vatten och anod i snöre (g)   -   Kärl med vatten (g)

 

Det finns diverse olika legeringar av anodmaterial, men du kommer så nära sanningen som möjligt utan att analysera metallen.

 

Lycka till!

Mackey

Intressant metod, men kan du utveckla den för jag hänger inte med. Ska du hålla i snöret . Jag hade förstått om du fyllt behållaren till bredden och sedan vägt volymen som svämmade över. Ibland är det ju så att det uppenbara inte riktigt kopplar upp till hjärnan, och så känner jag nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

Intressant metod, men kan du utveckla den för jag hänger inte med. Ska du hålla i snöret . Jag hade förstått om du fyllt behållaren till bredden och sedan vägt volymen som svämmade över. Ibland är det ju så att det uppenbara inte riktigt kopplar upp till hjärnan, och så känner jag nu.

Om du skall ta bort anoden utan ett snöre så måste du stoppa i händerna, och då åker mer vatten ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet ska absolut inte rinna ut!!!!

 

När anoden hänger i vattnet utan att nudda botten ökar vikten på bägaren med vatten lika mycket som den undanträngda vätskan väger, men...

 

Eftersom den undanteängda vätskan är vatten (20°C) med densitet 1 g/cm2 blir Skillnaden i vikt med och utan hängande anod också volymen på anoden.

 

Inte direkt uppenbart utan förklaring.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vattnet ska absolut inte rinna ut!!!!

 

När anoden hänger i vattnet utan att nudda botten ökar vikten på bägaren med vatten lika mycket som den undanträngda vätskan väger, men...

 

Eftersom den undanteängda vätskan är vatten (20°C) med densitet 1 g/cm2 blir Skillnaden i vikt med och utan hängande anod också volymen på anoden.

 

Inte direkt uppenbart utan förklaring.

Den här varianten fick jag inte lära mig i skolan, men den funkar ju perfekt och om jag kopplat in cellerna lite så hade jag förstått att det måste fungera. En ny lärdom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Tack! 

 

Riktigt smidig metod, hade jag tänkt själv hade det blivit någon variant där vattnet hade ftt rinna ut för att mäta volymen.

 

Densiteten för min gamla anod mättes till 2,4 (g/cm3) och med kompensering för lite havstulpanrester känns det solklart att den är i aluminium. Den nya sitter redan på båten som är i vinterdvala, men den vägde definitivt inte 2,6ggr mer som zink så jag litar på att det också är Al.

 

Så nu kan jag sova lungt ända till våren! Skål på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Du skall titta på anoden.

Är den förbrukad har den fungerat.

Är den intakt så är det fel anod för det vatten du kör i.

Saxat fr Drev.se:

"Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink".

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Wergis:

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Hur skall han veta vad som sitter på en båt han inte monterat anoderna på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev...

TS skall inte utgå fr vad som sitter där.

Han skall utgå fr hur/ var han skall använda båten och välja ny anod efter det..

 

// Mats 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wergis:

Eller så går man till en handlare som vet vad de säljer??

Du skall titta på anoden.

Är den förbrukad har den fungerat.

Är den intakt så är det fel anod för det vatten du kör i.

Saxat fr Drev.se:

"Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink".

 

// Mats W

Jo, att inte köpa anod utan specat material är ett misstag  jag inte gör om.

 

Den gamla anoden har lite håligheter så jag antar att den gjort sitt jobb, men det är framförallt för att motorn är fin  som jag inte vill byta material. Dock skulle ju anoderna på växelhuset kunna vara zink, det har jag inte undersökt än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske sänka anoden i vattnet vid bryggplatsen nu i några veckor, blir den täckt med vit beläggning så är det rätt material. Jag antar att en ny anod behövs till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"lite håligheter" efter en säsong indikerar att det är fel anod men det beror ju också lite på hur båten använts och var den legat?

Mina anoder är väck (minst 50% borta) på två säsonger i Östersjön men då kör jag varje helg.

Som sagt...

Välj nya (väl specade) efter var du kommer att använda båten så kan du sova lugnt..

 

// Mats W

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Wergis:

"lite håligheter" efter en säsong indikerar att det är fel anod men det beror ju också lite på hur båten använts och var den legat?

Mina anoder är väck (minst 50% borta) på två säsonger i Östersjön men då kör jag varje helg.

Som sagt...

Välj nya (väl specade) efter var du kommer att använda båten så kan du sova lugnt..

 

// Mats W

Befintliga anoder är mellan 2 och 25 år gamla så det enda slutsats jag kan dra är att det har funkat mycket bra hittills. Men skulle tro att max 10% av anoden var borta så jag har långt ifrån din förbrukning. Båten har legat en bit från ett älvutlopp så vissa hävda att vattnet är lite bräckt, det påverkar kanske också.

 

Vi får väl se om jag ångrar anodvalet om några år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dsl:

Befintliga anoder är mellan 2 och 25 år gamla så det enda slutsats jag kan dra är att det har funkat mycket bra hittills.

Precis tvärt om. Om anoden är 25 år gammal och uppvisar lite håligheter är det helt fel material i anoden. Risken är då att Du har flyttat effekten av de galvaniska strömmarna till något dyrare än anoden. Anoderna är nämligen offeranoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Precis tvärt om. Om anoden är 25 år gammal och uppvisar lite håligheter är det helt fel material i anoden. Risken är då att Du har flyttat effekten av de galvaniska strömmarna till något dyrare än anoden. Anoderna är nämligen offeranoder.

När jag köpte min båt så satt det nya Zn-anoder på den, S-drev, och de var i stort sett opåverkade efter ett par tre år. Jag bytte då till magnesium, ligger i sötvatten, och då blev det en stor skillnad på förbrukning. Var till Västkusten ett år och på fyra veckor försvann ca. 50% av anoderna. Så det gäller att ha rätt material. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev excel319:

Så det gäller att ha rätt material.

Helt riktigt.

 

Zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och magnesium i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-15 vid 18:12 skrev Volvo_Penta:

Helt riktigt.

 

Zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och magnesium i sötvatten.

 

Så om jag har min båt i flera olika vatten så är det magnesium jag ska sikta på då? (dvs jag har båten både i sötvatten och bräckt vatten, om det blir västkusten också är väl inte jättetroligt just nu i alla fall men man vet ju aldrig vad man hittar på till våren :) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gausafeten:

 

Så om jag har min båt i flera olika vatten så är det magnesium jag ska sikta på då? (dvs jag har båten både i sötvatten och bräckt vatten, om det blir västkusten också är väl inte jättetroligt just nu i alla fall men man vet ju aldrig vad man hittar på till våren :) ).

Jag varken vill eller ska styra Ditt val av offeranoder.

 

Vi har inom familjen båtar som ligger i sötvatten, båtar som ligger i bräckt vatten och båtar som ligger i salt vatten. Båtarna som ligger i sötvatten är utrustade med offeranoder av magnesium fastän de rätt ofta besöker bräckt vatten. Offeranoderna på dessa drev behöver bytas vartannat år och då är de uppätna till ungefär hälften. Våra båtar som ligger i bräckt vatten är utrustade med offeranoder av aluminium även om de emellanåt hälsar på i saltare vatten. Men den av våra båtar som stadigvarande vistas i de salta dyningarna har offeranod av zink.

 

Kostnaden för offeranoder är, enligt min åsikt, i sammanhanget låg så det finns liksom ingen anledning att köpa den som håller längst...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-14 vid 11:01 skrev Wergis:

"lite håligheter" efter en säsong indikerar att det är fel anod men det beror ju också lite på hur båten använts och var den legat?

Mina anoder är väck (minst 50% borta) på två säsonger i Östersjön men då kör jag varje helg.

Som sagt...

Välj nya (väl specade) efter var du kommer att använda båten så kan du sova lugnt..

 

// Mats W

 

Har funderat lite i vinter och det slutade med att eftersom jag pulat en del med gamlingen (propelleraxeltätningar, fixar kylvattenläckage och bytt termostat) köpte jag zinkanoder både till motorfästet och drevet (båda var aluminium innan med tanke på densiteten)

 

Så sent tack alla för övertygandet.

 

Ny bytte jag även interna anoder från aluminium till zink. Funderar på hur många som byter dessa efter vilket vatten man kör i.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kanon!

Ha enfin båtsäsong.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå anoder, jag har köpt en båt med penta 120-drev. När den togs upp i höstas var anoden på driver närmast propellern som ny dvs knappt någon frätning trots saltvatten i Göteborg, kan det vara fel material? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Medelsvensson:

Apropå anoder, jag har köpt en båt med penta 120-drev. När den togs upp i höstas var anoden på driver närmast propellern som ny dvs knappt någon frätning trots saltvatten i Göteborg, kan det vara fel material? 

Hur länge har anoden suttit på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Medelsvensson:

Apropå anoder, jag har köpt en båt med penta 120-drev. När den togs upp i höstas var anoden på driver närmast propellern som ny dvs knappt någon frätning trots saltvatten i Göteborg, kan det vara fel material? 

Spontant låter det märkligt att anoden inte förbrukas, men det kan ju vara så att andra anoder förbrukas istället.

Har du några bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mät mellan anod/drev för att vara säker på bra förbindelse B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...