Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bysse

Tips på montering av trimplan

Rekommendera Poster

Jag har tänkt mig att montera trimplan på min båt till nästa säsong, det gäller en Finnmaster 62DC.

Jag har blivit sugen på att testa ett par Zipwake den här gången men har stött på patrull, självlänsen sitter i vägen.

Jag skar ut monteringsmallen från Zipwake och upptäckte då att utloppet för självlänsen sitter ca. 10mm för lågt för att trimplanen ska få plats.

 

En möjlighet som verkar kunna funka är att kapa av utloppet för självlänsen nertill så mycket det går, men det blir nog precis det.

Finns det någon som har ett annat tips på hur man kan skulle kunna göra? 

20211009_134609.jpg

20211009_134525.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Bysse:

- - -

Jag skar ut monteringsmallen från Zipwake och upptäckte då att utloppet för självlänsen sitter ca. 10mm för lågt för att trimplanen ska få plats.

 

En möjlighet som verkar kunna funka är att kapa av utloppet för självlänsen nertill så mycket det går, men det blir nog precis det.

Finns det någon som har ett annat tips på hur man kan skulle kunna göra? 

20211009_134609.jpg

Montera en plastskärbräda som mellanlägg mellan Zipwake o skrov. Fräs ur utrymme för självlänsen (eventuellt även en ränna lodrätt så det inte blir stående vatten i urgröpningen).

 

Limma med tätningsmedel (Sika eller motsv) och skruva med genomgående skruv genom hela paketet. Glöm inte brickor på insidan av skrovet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zipwake är jättebra! Jag har sådana sedan några år tillbaka.

Vilken storlek på interceptorerna hade du tänkt dig?

Klart det blir dyrt, men man kan ju ha två mindre på varje sida och självlänsutloppet mittmellan, istället för en stor.

Men jag rekommenderar dig att överdimensionera litet, tag en storlek större än vad som är rekommenderat för din båt.

 

Edit:

Tittar litet noggrannare på bilden, räcker det inte med att skära av en bit av flänsen till självlänsutloppet, så att interceptorern får plats?

Kan man tänka sig att man förlänger självlänsen med ett plaströr som vilar på interceptorn?

 

Min aktarespegel var konvex så jag fick skära till ”adaptrar” av ett hårt träslag, som plastades, för att interceptorerna skulle kunna skruvas fast, dom gillar nämligen inte att man böjer dem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastskärbräda!! Vilken enkel, billig och framförallt smart lösning, den får det bli.

 

Angående storleken så verkar dom rekommendera 300mm till min båt (6.2m) men jag känner att 450mm kan vara ett smartare val, precis som Georg_Ohm skriver.

Mallen motsvarar Zipwakes 450mm interceptorer och dom verkar få plats utan problem, eller ja nästan iaf. 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som interceptorn sitter ganska nära kölen, går det inte att få ut dom mer mot akterspegelns hörn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är bara en test för att se om det överhuvudtaget skulle funka att få dit ett par Zipwake.

Problemet är att går jag längre ut mot hörnen så är det en inbuktning i akterspegeln som ställer till det lite. Syns lite bättre på denna bild.

 

Men har det någon större roll om dom skulle sitta ungefär såhär?

Tittar man på Zipwake's hemsida så tycker dom att man ska ha hela akterspegeln fullsmetad med interceptorer 😃

20211009_134609.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bysse:

Det här är bara en test för att se om det överhuvudtaget skulle funka att få dit ett par Zipwake.

Problemet är att går jag längre ut mot hörnen så är det en inbuktning i akterspegeln som ställer till det lite. Syns lite bättre på denna bild.

 

Men har det någon större roll om dom skulle sitta ungefär såhär?

Tittar man på Zipwake's hemsida så tycker dom att man ska ha hela akterspegeln fullsmetad med interceptorer 😃

20211009_134609.jpg

Det enklaste kanske är att se om det går att fasa av flänsen/ringen till självlänsen om nu det funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får nog bli att testa ombyggnad av självlänsen först.

Lite synd att den ena skruven pekar nästan rakt ner. Hade självlänsen varit roterad ca. 45° så hade det inte varit några problem.

 

Några synpunkter på placeringen av interceptorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bysse:

Hade självlänsen varit roterad ca. 45° så hade det inte varit några problem.

En lösning kan vara att skruva bort genomföringen och fylla de gamla skruvhålen med epoxy. När du sätter tillbaka genomföringen igen kan du rotera den så skruvhålen hamnar där du vill ha dem.

 

En annan variant är att flytta genomföringen till en annan plats, men då blir det iofs en del jobb att plugga det gamla hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa trimplanen, det fungerar lika bra att flytta runt besättningen.

Och är du själv så låt det luta.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Skippa trimplanen, det fungerar lika bra att flytta runt besättningen.

Och är du själv så låt det luta.

Jag höll också på att flytta runt folk när jag hade en mindre dc. Men är man ensam eller två så blir det ju svårt. Det bästa tillbehöret jag skaffade var trimplan. Blev som en ny båt. Blev mycket roligare att köra. Bekvämare att kunna hålla båten rak. Så jag rekommenderar skarp trimplan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hållit på och flyttat runt folk och prylar för att få balans för att sen runda en ö och få vinden från andra sidan och få börja om igen. Jag har kört med trimplan i många år men tänkte att jag testar utan först när jag bytte båt för ett par år sedan men nu åker det på trimplan igen.

 

Jag börjar med att skruva loss genomföringen och köper en skärbräda till att börja med så får jag se vad det blir, jag har ju hela vintern på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det enklaste att bara kapa bort lite av fästplattan för trimplanet där den krockar med genomföringen till självlänsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det finns "uttag" i akterspegeln för konventionella trimplan men att dessa är för små för zipwake? Jag har det så på min finnmaster. Även jag har varit inne på att zipwake skulle varit bra men tycker det blir för mycket jobb med att modifiera akterspegeln och att manöverpanelen är för stor. Den får inte plats där befintlig panel för trimplanen sitter. Även om det inte känns lika modernt så är det nog enklast att skriva dit konventionella trimplan men för att slippa den långsamma manövreringen man får med el-hydrauliska så välja snabbare i el, ex lenco. Sen kanske automatik från mente-marin. 

Jag försökte övertala zipwake på en mässa att utveckla en panel för mindre båtar med begränsad plats ä, motsvarande storlek på vanliga paneler men svagt intresse. Liksom en mindre modell, lägre höjd av  interceptorer som skulle passa mindre båtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-10 vid 10:04 skrev Bysse:

Ja det får nog bli att testa ombyggnad av självlänsen först.

Lite synd att den ena skruven pekar nästan rakt ner. Hade självlänsen varit roterad ca. 45° så hade det inte varit några problem.

 

Några synpunkter på placeringen av interceptorn?

Njae, mitt på fri från turbulensen av utskjutande delar på botten, där du satt mallen ser ju bra ut.

Möjligen närmare mot mitten, betänk hur och var akterspegeln blir "torr" när båten planar. Jag vill minnas att det fanns goda och tydliga installationsråd i Zipwaks instruktionsbok. kan tänkas att samma information finns på nätet, allafall, ser jag, att det finns flera klipp på YouTube.

1 timme sedan skrev M__G:

Jag gissar att det finns "uttag" i akterspegeln för konventionella trimplan men att dessa är för små för zipwake? Jag har det så på min finnmaster. Även jag har varit inne på att zipwake skulle varit bra men tycker det blir för mycket jobb med att modifiera akterspegeln och att manöverpanelen är för stor. Den får inte plats där befintlig panel för trimplanen sitter. Även om det inte känns lika modernt så är det nog enklast att skriva dit konventionella trimplan men för att slippa den långsamma manövreringen man får med el-hydrauliska så välja snabbare i el, ex lenco. Sen kanske automatik från mente-marin. 

Jag försökte övertala zipwake på en mässa att utveckla en panel för mindre båtar med begränsad plats ä, motsvarande storlek på vanliga paneler men svagt intresse. Liksom en mindre modell, lägre höjd av  interceptorer som skulle passa mindre båtar. 

Jag tror det är så att ZipWake i första hand är avsett för medelstora och större båtar samt yachter. Därmed inget hinder att montera systemet på mindre båtar. Kanske därav den litet större och rätt så avancerade manöverpanelen som innehåller en display med en grafisk bild som kan vara en; Targa, Sargo, Nord Star eller en Triton.

 

På min förra 27 fots Nimbus bytte jag ut de hydrauliska traditionella trimplanen mot Lencos elektriska, det var ett bra byte, egentligen inget underhåll, snabbare respons och inget kladd eller läckage av hydraulolja. Dessa elektriska cylindrar passade "bolt on" i hålen i akterspegeln respektive i trimplansplåtarna. Detta var innan Menta Marins automatik fanns på marknaden, men den båten trimmades ungefär en gång vid varje färd så en automatik där hade inte behövts.

Nuvarande båt krävde nästan konstant trimning iallafall i rolled, så då blev det en automatisk variant, ZipWake, som fungerat väldigt bra, utom då havstulpanerna ställer till det som med så mycket annat. Men sedan några år har jag en uppdatering av systemet då trimplanen motionerar sin x antal gånger per dygn för att hindra att havstulpanernas larver får fäste.

 

Så sammanfattningsvis tror jag nog ändå att vanliga trimplan med Lenco-cylindrar med eller utan automatik kan vara bättre till båtar under 26-27 fot på ett ungefär, beroende på hur båten ser ut i övrigt, med plats för interceptorerna och då den litet större (uppskattningsvis 10 x 10 cm och 6-7 cm djup).

 

Prismässigt är det dyrt vilket som, ett Zipwakesystem kostar väl 18-19 tusen eller mer beroende på typ av interceptor..??  

Vid en väldigt snabb och kanske slarvig kontroll kostar ett komplett system med Lencocylindrar, trimplansplåtar och en Mente uppskattningsvis 10200 kr, om nu priserna på plåtar och cylindrar är styckvis, annars omkring 7000 svenska pesetas. Diverse monteringsgrejer kan tillkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken på manöverpanelen har jag inte ens tänkt på, kanske bäst att skära ut borrmallen till den också och kolla så att man får plats med den. Bra tips.

 

Blir det inte Zipwake så har jag funderat på Lectrotabs system. 

 

Det är ju tur att detta forum finns så man inte går och köper på sig lite tokiga prylar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2021‎-‎10‎-‎11 vid 17:37 skrev Bysse:

Storleken på manöverpanelen har jag inte ens tänkt på, kanske bäst att skära ut borrmallen till den också och kolla så att man får plats med den. Bra tips.

 

Blir det inte Zipwake så har jag funderat på Lectrotabs system. 

 

Det är ju tur att detta forum finns så man inte går och köper på sig lite tokiga prylar.

Visst!

Zipwake är bra grejer, men man skall ju inte skjuta över målet. Lectrotrab är säkert bra det också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...