Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Telefonproblem.

Rekommendera Poster

Hej!

Min mobiltelefon funkar inte som den skall.

Det går bara att ringa, ta emot samtal, skicka och ta emot SMS om den är inloggad i ett nätverk.

Jag har fått meddelande om att minneskortet inte varit anslutet, det sitter i samma hållare som simkortet, så dessa har tagits ut och putsats, minneskorten kan nu läsas med det jag får ingen mobilsignal, kan det vara något med simkortet?

Problemet började förra helgen då telefonen hade blivit fuktig.

Eller kan det finnas en inställning som jag missat?

Det är en Huawei P20  Lite, ”kinesiska luren”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Min mobiltelefon funkar inte som den skall.

Det går bara att ringa, ta emot samtal, skicka och ta emot SMS om den är inloggad i ett nätverk.

Jag har fått meddelande om att minneskortet inte varit anslutet, det sitter i samma hållare som simkortet, så dessa har tagits ut och putsats, minneskorten kan nu läsas med det jag får ingen mobilsignal, kan det vara något med simkortet?

Problemet började förra helgen då telefonen hade blivit fuktig.

Eller kan det finnas en inställning som jag missat?

Det är en Huawei P20  Lite, ”kinesiska luren”.

Fel på simkortet eller simkortshållaren.

Prova med ett annat simkort i hållaren. Fungerar inte det heller så är felet med största sannolikhet i simkortshållaren.

 

Det kan så klart ha letat sig in vatten/fukt längre in i telefonen.

 

Om det kommit in vatten bland elektroniken så brukar det bli krypströmmar o elände under de ytmonterade komponenterna så det går aldrig att få ordning på det det. Tyvärr...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fuktig hade telefonen blivit? Bara lite fukt på fel ställe kan ställa till det ordentligt. 

 

Sim-kortshållaren tror jag inte det är fel på. Det är ju bara en plastbit som korten sitter i. 

 

Om ditt sim-kort funkar bra i en annan telefon så är det definitivt din telefon som är problemet. 

 

Har den varit fuktig och inte blir bättre på några dagar så är det tyvärr bara att gå vidare till en ny lur. 

Redigerad av Brorzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Fel på simkortet eller simkortshållaren.

Prova med ett annat simkort i hållaren. Fungerar inte det heller så är felet med största sannolikhet i simkortshållaren.

 

Det kan så klart ha letat sig in vatten/fukt längre in i telefonen.

 

Om det kommit in vatten bland elektroniken så brukar det bli krypströmmar o elände under de ytmonterade komponenterna så det går aldrig att få ordning på det det. Tyvärr...

Skall testa det.

Men undrar hur det kommer sig att jag kan telefonera när jag är uppkopplad till ett nätverk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Skall testa det.

Men undrar hur det kommer sig att jag kan telefonera när jag är uppkopplad till ett nätverk?

Om du med nätverk menar ett wifi så har din operatör förmodligen stöd för VoWIFI (voice over WiFi) där det enkelt förklarat transporteras klassiska telefonitjänster via wifi istället för mobilnätet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brorzan:

Hur fuktig hade telefonen blivit? Bara lite fukt på fel ställe kan ställa till det ordentligt. 

 

Sim-kortshållaren tror jag inte det är fel på. Det är ju bara en plastbit som korten sitter i. 

 

Om ditt sim-kort funkar bra i en annan telefon så är det definitivt din telefon som är problemet. 

 

Har den varit fuktig och inte blir bättre på några dagar så är det tyvärr bara att gå vidare till en ny lur. 

Inte speciellt fuktig, låg i en fick i arbetsbyxor vid trädgårdsarbete i lätt regn.

Det är en sådan där korthållare i sidan som man måste ha ett verktyg, ett gem eller linkande för att öppna. Så jag vet ju inte hur kontaktytorna ser ut inne telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inte speciellt fuktig

Lägg telefonen i en påse med ris över natten.

Kompisen tappade telefonen i toaletten och fick tipset att lägga luren i en påse med ris. På morgonen var riset fuktigt och telefonen torr och fungerande.

Om det hjälper din "Lur-O-Matic" vet jag inte men det skadar ju inte att testa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in den o se om de där proffsen kan rädda den?

Redigerad av Paul_Schtek
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-09 vid 14:49 skrev Lintott:

Fel på simkortet eller simkortshållaren.

Prova med ett annat simkort i hållaren. Fungerar inte det heller så är felet med största sannolikhet i simkortshållaren.

 

Det kan så klart ha letat sig in vatten/fukt längre in i telefonen.

 

Om det kommit in vatten bland elektroniken så brukar det bli krypströmmar o elände under de ytmonterade komponenterna så det går aldrig att få ordning på det det. Tyvärr...

Jag bytte simkort mellan min och fruns telefoner i går, båda telefonerna fungerade med resp. simkort i.

Så bytte jag tillbaka, då fungerade båda telefonerna, men efter en stund återkom problemet i min telefon. Då det även är glapp i uttaget till laddning och att batteriet börjar kännas litet dåligt blir det idag en tur till "telefonaffären". Bara stor suck då jag måste flytta över allting, bilder, lösenord, och sådant. jag har förvisso ett "moln" någonstans. Så bara mecket med mobilt bank id och sådan saker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag bytte simkort mellan min och fruns telefoner i går, båda telefonerna fungerade med resp. simkort i.

Så bytte jag tillbaka, då fungerade båda telefonerna, men efter en stund återkom problemet i min telefon. Då det även är glapp i uttaget till laddning och att batteriet börjar kännas litet dåligt blir det idag en tur till "telefonaffären". Bara stor suck då jag måste flytta över allting, bilder, lösenord, och sådant. jag har förvisso ett "moln" någonstans. Så bara mecket med mobilt bank id och sådan saker...

Samma här, jag hatar dessa mobilbyten (det är likadant med datorn) med allt meck att återställa alla funktioner, nätverk, lösenord mm.

 

Senast när jag bytte mobil (Samsung till Samsung) så fanns det en funktion vid uppstarten att koppla samman mobilerna med en sladd och så flyttades hela konfiguration, filer, mm, mm.

Det var imponerande hur väl det fungerade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Samma här, jag hatar dessa mobilbyten (det är likadant med datorn) med allt meck att återställa alla funktioner, nätverk, lösenord mm.

 

Senast när jag bytte mobil (Samsung till Samsung) så fanns det en funktion vid uppstarten att koppla samman mobilerna med en sladd och så flyttades hela konfiguration, filer, mm, mm.

Det var imponerande hur väl det fungerade.

Sladd? Är inte det lite omodernt med dagens teknik. En Apple IPhone lägger man bredvid den gamla och trycker på en knapp att den ska föra över hela sin själ och strax därefter är det gjort. Nä sladd är för gammalt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock måste man alltid gå den långa vägen med Bank-ID. Och det bör man göra på en gång efter mobilbytet, annars står man där i skarpt läge och skäms. Det har hänt mig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev pseudonym:

Sladd? Är inte det lite omodernt med dagens teknik. En Apple IPhone lägger man bredvid den gamla och trycker på en knapp att den ska föra över hela sin själ och strax därefter är det gjort. Nä sladd är för gammalt.

Apple har den lösningen för att man behöver göra det så ofta >:-)

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev LuminaL:

Apple har den lösningen för att man behöver göra det så ofta >:-)

 

 

Inte enligt min erfarenhet, du kanske bara har haft otur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo Georg!

Kan bara "trösta" dig med att min telefon har badat 2 ggr. Ena gången i vår egen brunn hemma. Man skall inte ha den i bröstfickan å luta sig över kanten.

Tog ut batteri å allt som gick att "ta bort" å sen i solen. Funkade bra. Men när jag flög ner till sydliga nejder så kom felet tilbaka, ny solbad å så funkade den igen.

 

Kan bara tala om att det är en gammal telefon, liten å ser ut som en leksak. Liten display för SMS å så knappar, ingen touchskärm. Men det är allt jag behöver så det "funkar för mig"

😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Samma här, jag hatar dessa mobilbyten (det är likadant med datorn) med allt meck att återställa alla funktioner, nätverk, lösenord mm.

 

Senast när jag bytte mobil (Samsung till Samsung) så fanns det en funktion vid uppstarten att koppla samman mobilerna med en sladd och så flyttades hela konfiguration, filer, mm, mm.

Det var imponerande hur väl det fungerade.

Det blev en Samsung för mig också

Men det vara bara att ladda ned en app i gamla och nya telefonen och så fick Harald Blåtand se till att en massa filer, några appar och telefonummer kopieras över till nya telefonen.

3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hallo Georg!

Kan bara "trösta" dig med att min telefon har badat 2 ggr. Ena gången i vår egen brunn hemma. Man skall inte ha den i bröstfickan å luta sig över kanten.

Tog ut batteri å allt som gick att "ta bort" å sen i solen. Funkade bra. Men när jag flög ner till sydliga nejder så kom felet tilbaka, ny solbad å så funkade den igen.

 

Kan bara tala om att det är en gammal telefon, liten å ser ut som en leksak. Liten display för SMS å så knappar, ingen touchskärm. Men det är allt jag behöver så det "funkar för mig"

😉

 

Jag hade en jobbtelefonen i bakfickan, den föll ned i toan, tack och lov innan jag satt mig och uträttat ”något” den fiskades snabbt upp och funkade.

Nyare telefoner har ju inte längre något bakstycke man kan ta bort för att ta ur batteriet eller byta simkort, för kännedom för er som inte vet. Dessvärre kan man ju inte heller själv byta batteri.

7 timmar sedan skrev FinaKillen:

Dock måste man alltid gå den långa vägen med Bank-ID. Och det bör man göra på en gång efter mobilbytet, annars står man där i skarpt läge och skäms. Det har hänt mig. 

Ja just det, Bank-id, hemmalarmets app, båtlarmets app, Tradera, Blocket, Swish, Göteborgs-Posten,  Ssrs väderapp, Viva och några till…. Men nu tror jag att det är klart. 
Det var besvärligare förr.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Senast när jag bytte mobil (Samsung till Samsung) så fanns det en funktion vid uppstarten att koppla samman mobilerna med en sladd och så flyttades hela konfiguration, filer, mm, mm.

Det var imponerande hur väl det fungerade.

Funkar även om man byter från något annat fabrikat till Samsung även om inte lika mycket kommar över, men förvånansvärt mycket. Funkar även utan sladd med bluetoth.

 

Samsung har väldigt lite kinesiska delar och tillverkas inte i Kina vilket är två stort plus.

 

Vi använder My Phone Explorer för att kopiera telefoninnehållet till datorn vilket funkar helt okej. Man kan även säkerhetskopiera hela telefonen och göra en massa annat.

Skönt att slippa moln när man är ute på soliga hav utan mobiltäckning.

 

Tillägg: Nu ser jag att jag var sent ute, men det kanske beror på tidsskillnaden mellan Sverige och Portugal??

My Phone Explorer kan jag fortfarande rekommendera.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tycker det är meckigt att byta telefon så skulle ni prova att byta en "uppkopplad" bil. En telefon är bara barnleken i jämförelse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

00123.jpg.71eab1cfdd89288abf1faab6998f2e41.jpg

 

Kanske var det inte bättre förr, men kanske enklare.

Stringhyllor, serieböcker att bläddra i.

Kobratelefon att ringa till Anna Anaconda med, hon som bor i Lerum, med ett badkar fullt av serum (vad hon nu skall med det till?)

kapten Stofil kommunicerade trådlöst på en bärande våg. eller möjligen, om det inte var för modernt med frekvensmodulering.

Dåtidens globala bestånd av datorer värda namnet kunde räknas in på ena handens fingrar, och då hade dom kanske sämre prestanda än de processorer som sitter i dagens medelmåttiga mobiltelefoner.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey!

Är jag ute å seglar om jag tror att du är ute å seglar i Portugal just nu?

Vicken hamn? Cascais? Eller La Corona? Väg söderut? Vart? Behöver gast?

Undrar...

Den Ruskiga Pricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...