Jump to content
Thursday 09 December 2021
Anders89

SX-drev avgasbelg fråga

Recommended Posts

Hejsan!

 

jag antar att detta är avgasbelgen. Märkte när jag varmkörde så kom det ut lite vatten från den så där är nog en liten spricka, eller ska det vara så?

MVH Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites


 

8 minuter sedan skrev Anders89:

Hejsan!

 

jag antar att detta är avgasbelgen. Märkte när jag varmkörde så kom det ut lite vatten från den så där är nog en liten spricka, eller ska det vara så?

MVH Anders

Jag hann inte se så noga det panorerades snabbt.

Men den övre bälgen sitter runt drivknuten, den undre är avgasbälgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:


 

Jag hann inte se så noga det panorerades snabbt.

Men den övre bälgen sitter runt drivknuten, den undre är avgasbälgen.

Det är den undre för det är från den det kommer vatten med va? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Anders89:

Det är den undre för det är från den det kommer vatten med va? 

Ja det är avgasbälgen. Om det kommer vatten ur den övre är det väldigt fel, då kan man förvänta sig en dyr renovering. Men om det läcker litet i den undre är det ingen fara, inuti denna skall det ju finnas vatten och avgaser. 
Men det är lätt att tro att båda dina bälgar är jämngamla, så du skall ta ned drevet och byta båda!

Glöm inte att även byta kylvattenslangen som går mellan drevets framkant och skölden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är avgasbälgen. Om det kommer vatten ur den övre är det väldigt fel, då kan man förvänta sig en dyr renovering. Men om det läcker litet i den undre är det ingen fara, inuti denna skall det ju finnas vatten och avgaser. 
Men det är lätt att tro att båda dina bälgar är jämngamla, så du skall ta ned drevet och byta båda!

Glöm inte att även byta kylvattenslangen som går mellan drevets framkant och skölden.

Hej!

jag hade inte tänkt o riva av drevet om det inte behövs det läcker lite granna precis innan slangklämman :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Anders89:

Hej!

jag hade inte tänkt o riva av drevet om det inte behövs det läcker lite granna precis innan slangklämman :)

Det går ju förvisso bra att byta bara avgasbälgen, dessutom utan att ta av drevet, du behöver bara tilta upp det så mycket det går, och sedan säkra det på något vis med en planka eller liknande så att det inte fälls ned när du är där och skruvar. Men tänk om nu även den andra bälgen har torrsprickor eller liknande, som brister och tar in vatten nästa säsong?

Låt inte snålheten bedra visheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det går ju förvisso bra att byta bara avgasbälgen, dessutom utan att ta av drevet, du behöver bara tilta upp det så mycket det går, och sedan säkra det på något vis med en planka eller liknande så att det inte fälls ned när du är där och skruvar. Men tänk om nu även den andra bälgen har torrsprickor eller liknande, som brister och tar in vatten nästa säsong?

Låt inte snålheten bedra visheten.

Det har du rätt i har aldrig gjort det innan så vet inte om jag reder ut det men ser inte jätte svårt ut :) men förövrigt gör det inget om de kommer lite vatten ur avgasbelgen? jag har tyvärr inga papper på om den e bytad innan, drevet e från 2014

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

D497E442-4AD5-4F00-8754-A6FCF6E34A02.jpeg.9b36d4c4c3b105e5b245b2df298bd907.jpeg

 

Det är inte speciellt svårt att ta ned drevet, men litet knixigare att få dit det igen. Bra om man har någon typ av hjälpmedel. Jag fick hjälp att tillverka en höj- och sänkbar vagn, den på bilden. Nu klarar jag av detta jobb ensam.

 

Nej det gör ingenting om det den nedre bälgen läcker som den gör i nuläget , men om den gör det skall den absolut bytas. En liten spricka blir snabbt större. Om om den blir det kan under vissa omständigheter vatten läcka in i större volymer som kan fylla upp motorn bakvägen.

Det kan ju vara så att slangklämmorma inte är åtdragna ordentligt också? Till dessa behöver du en flexibel slangklämmeskruvmejsel.

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

D497E442-4AD5-4F00-8754-A6FCF6E34A02.jpeg.9b36d4c4c3b105e5b245b2df298bd907.jpeg

 

Det är inge speciellt svårt att ta ned drevet, men litet knixigare att få dit det igen. Bra om man har någon typ av hjälpmedel. Jag fick hjälp att tillverka en höj- och sänkbar vagn, den på bilden. Nu klarar jag av detta jobb ensam.

 

Nej det gör ingenting om det den nedre bälgen läcker, men om den gör det skall den absolut bytas. En liten spricka blir snabbt större. Om om den blir det kan under vissa omständigheter vatten läcka in i större volymer som kan fylla upp motorn bakvägen.

Det kan ju vara så att slangklämmorma inte är åtdragna ordentligt också? Till dessa behöver du en flexibel slangklämmeskruvmejsel.

81CA6CF8-2C7B-4CCE-9774-3786EC984F9E.webp 1 kB · 0 downloads

ahh vad trevlig kärra. japp okej men då får jag byta den iaf! ska känna på den andre om den e mjuk eller hård e den hård antar jag att den e körd snart

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Anders89:

ahh vad trevlig kärra. japp okej men då får jag byta den iaf! ska känna på den andre om den e mjuk eller hård e den hård antar jag att den e körd snart

Vad bra! Jag redigerade mitt förra inlägg efter det att du läst det, kolla igen!

Men jag anser ju då att det är lika bra att byta båta bälgarna samt kylvattenslangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra! Jag redigerade mitt förra inlägg efter det att du läst det, kolla igen!

Men jag anser ju då att det är lika bra att byta båta bälgarna samt kylvattenslangen.

Hej! japp okej det får bli ett projekt till våren :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Anders89:

Hej! japp okej det får bli ett projekt till våren :D

Varför skjuta upp det, lika bra att då det gjort nu, då har du gott om rid på dig om något går snett.

Till våren är det ju en massa andra saker som måste göras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att se på filmen vilken bälg du filmar. Avgasbälgen har ofta hål eller slitsar från fabrik (min nya var mer hål än bälg på undersidan), så det gör inget om det läcker vatten där. 
 

Drivknutsbälgen är däremot viktig och katastrof för drevet om den läcker. Minns inte bytesintervall, men var 2-3 år är sannolikt lämpligt. Man bör då passa på att känna på stödlager och knutar när man är där och rotar.

 

Det går att byta bälgarna utan att ta bort pivothuset på SX och systerdrevet DP-SM om man pillar lite.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev snoy:

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

ahhh okej, det är nog där det sprutar ut vatten då :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev snoy:

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

 

34 minuter sedan skrev Anders89:

ahhh okej, det är nog där det sprutar ut vatten då :)

Jag har inga sådana hål i min, men det beror väl på vad det är för modell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SX-drev har hål i avgasbälgen för dränering.

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

avgasbälg, finns även med klaffar som bromsar mot vatteninträngning. någon som vet när en sån är lämplig kan tipsa .det var länge sedan jag har haft sx . men frisk knutbälg viktigt byt om inte datumet är känt  B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns så vitt jag vet bara en avgasbälg med klaff, det.nr 876633. Den ska normalt bara användas till 280-drevet då det saknar klaff vid avgasutsläppet på drevet. Om gummiklaffen är borta på 250,270,290 o.s.v. kan det vara lämpligt att använda den även där.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-09 vid 16:34 skrev Georg_Ohm:

 

Jag har inga sådana hål i min, men det beror väl på vad det är för modell.

Även herr Ohm ska ha dräneringshål i avgasbälgen om original har använts, samt monterats riktigt. Bälg märkt engineside samt märket up så finns litet dräneringshål för dränering av kylvatten när drevet är upptiltat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillverkarens rekommenderade bytesintervall bälgar är på Penta drev 2 år och Alpha & Bravo 4 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev kossor:

Även herr Ohm ska ha dräneringshål i avgasbälgen om original har använts, samt monterats riktigt. Bälg märkt engineside samt märket up så finns litet dräneringshål för dränering av kylvatten när drevet är upptiltat.

Det blev inte original senast. Men jag letade efter pilar eller andra markeringar förgäves.

Det är möjligt att jag demonterar drevet även denna vinter, men har ännu inte bestämt mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy