Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders89

SX-drev avgasbelg fråga

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

jag antar att detta är avgasbelgen. Märkte när jag varmkörde så kom det ut lite vatten från den så där är nog en liten spricka, eller ska det vara så?

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

8 minuter sedan skrev Anders89:

Hejsan!

 

jag antar att detta är avgasbelgen. Märkte när jag varmkörde så kom det ut lite vatten från den så där är nog en liten spricka, eller ska det vara så?

MVH Anders

Jag hann inte se så noga det panorerades snabbt.

Men den övre bälgen sitter runt drivknuten, den undre är avgasbälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:


 

Jag hann inte se så noga det panorerades snabbt.

Men den övre bälgen sitter runt drivknuten, den undre är avgasbälgen.

Det är den undre för det är från den det kommer vatten med va? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Anders89:

Det är den undre för det är från den det kommer vatten med va? 

Ja det är avgasbälgen. Om det kommer vatten ur den övre är det väldigt fel, då kan man förvänta sig en dyr renovering. Men om det läcker litet i den undre är det ingen fara, inuti denna skall det ju finnas vatten och avgaser. 
Men det är lätt att tro att båda dina bälgar är jämngamla, så du skall ta ned drevet och byta båda!

Glöm inte att även byta kylvattenslangen som går mellan drevets framkant och skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är avgasbälgen. Om det kommer vatten ur den övre är det väldigt fel, då kan man förvänta sig en dyr renovering. Men om det läcker litet i den undre är det ingen fara, inuti denna skall det ju finnas vatten och avgaser. 
Men det är lätt att tro att båda dina bälgar är jämngamla, så du skall ta ned drevet och byta båda!

Glöm inte att även byta kylvattenslangen som går mellan drevets framkant och skölden.

Hej!

jag hade inte tänkt o riva av drevet om det inte behövs det läcker lite granna precis innan slangklämman :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Anders89:

Hej!

jag hade inte tänkt o riva av drevet om det inte behövs det läcker lite granna precis innan slangklämman :)

Det går ju förvisso bra att byta bara avgasbälgen, dessutom utan att ta av drevet, du behöver bara tilta upp det så mycket det går, och sedan säkra det på något vis med en planka eller liknande så att det inte fälls ned när du är där och skruvar. Men tänk om nu även den andra bälgen har torrsprickor eller liknande, som brister och tar in vatten nästa säsong?

Låt inte snålheten bedra visheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det går ju förvisso bra att byta bara avgasbälgen, dessutom utan att ta av drevet, du behöver bara tilta upp det så mycket det går, och sedan säkra det på något vis med en planka eller liknande så att det inte fälls ned när du är där och skruvar. Men tänk om nu även den andra bälgen har torrsprickor eller liknande, som brister och tar in vatten nästa säsong?

Låt inte snålheten bedra visheten.

Det har du rätt i har aldrig gjort det innan så vet inte om jag reder ut det men ser inte jätte svårt ut :) men förövrigt gör det inget om de kommer lite vatten ur avgasbelgen? jag har tyvärr inga papper på om den e bytad innan, drevet e från 2014

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D497E442-4AD5-4F00-8754-A6FCF6E34A02.jpeg.9b36d4c4c3b105e5b245b2df298bd907.jpeg

 

Det är inte speciellt svårt att ta ned drevet, men litet knixigare att få dit det igen. Bra om man har någon typ av hjälpmedel. Jag fick hjälp att tillverka en höj- och sänkbar vagn, den på bilden. Nu klarar jag av detta jobb ensam.

 

Nej det gör ingenting om det den nedre bälgen läcker som den gör i nuläget , men om den gör det skall den absolut bytas. En liten spricka blir snabbt större. Om om den blir det kan under vissa omständigheter vatten läcka in i större volymer som kan fylla upp motorn bakvägen.

Det kan ju vara så att slangklämmorma inte är åtdragna ordentligt också? Till dessa behöver du en flexibel slangklämmeskruvmejsel.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

D497E442-4AD5-4F00-8754-A6FCF6E34A02.jpeg.9b36d4c4c3b105e5b245b2df298bd907.jpeg

 

Det är inge speciellt svårt att ta ned drevet, men litet knixigare att få dit det igen. Bra om man har någon typ av hjälpmedel. Jag fick hjälp att tillverka en höj- och sänkbar vagn, den på bilden. Nu klarar jag av detta jobb ensam.

 

Nej det gör ingenting om det den nedre bälgen läcker, men om den gör det skall den absolut bytas. En liten spricka blir snabbt större. Om om den blir det kan under vissa omständigheter vatten läcka in i större volymer som kan fylla upp motorn bakvägen.

Det kan ju vara så att slangklämmorma inte är åtdragna ordentligt också? Till dessa behöver du en flexibel slangklämmeskruvmejsel.

81CA6CF8-2C7B-4CCE-9774-3786EC984F9E.webp 1 kB · 0 downloads

ahh vad trevlig kärra. japp okej men då får jag byta den iaf! ska känna på den andre om den e mjuk eller hård e den hård antar jag att den e körd snart

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Anders89:

ahh vad trevlig kärra. japp okej men då får jag byta den iaf! ska känna på den andre om den e mjuk eller hård e den hård antar jag att den e körd snart

Vad bra! Jag redigerade mitt förra inlägg efter det att du läst det, kolla igen!

Men jag anser ju då att det är lika bra att byta båta bälgarna samt kylvattenslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra! Jag redigerade mitt förra inlägg efter det att du läst det, kolla igen!

Men jag anser ju då att det är lika bra att byta båta bälgarna samt kylvattenslangen.

Hej! japp okej det får bli ett projekt till våren :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Anders89:

Hej! japp okej det får bli ett projekt till våren :D

Varför skjuta upp det, lika bra att då det gjort nu, då har du gott om rid på dig om något går snett.

Till våren är det ju en massa andra saker som måste göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på filmen vilken bälg du filmar. Avgasbälgen har ofta hål eller slitsar från fabrik (min nya var mer hål än bälg på undersidan), så det gör inget om det läcker vatten där. 
 

Drivknutsbälgen är däremot viktig och katastrof för drevet om den läcker. Minns inte bytesintervall, men var 2-3 år är sannolikt lämpligt. Man bör då passa på att känna på stödlager och knutar när man är där och rotar.

 

Det går att byta bälgarna utan att ta bort pivothuset på SX och systerdrevet DP-SM om man pillar lite.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev snoy:

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

ahhh okej, det är nog där det sprutar ut vatten då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev snoy:

det ska vara ett dräneringshål i avgasbälgen på undersidan närmast skölden,

För om ,

man tar upp båten med drevet uppfällt så står det vatten i avgasröret som kan frysa om det

Blir kallt

Perra.

 

34 minuter sedan skrev Anders89:

ahhh okej, det är nog där det sprutar ut vatten då :)

Jag har inga sådana hål i min, men det beror väl på vad det är för modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SX-drev har hål i avgasbälgen för dränering.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

avgasbälg, finns även med klaffar som bromsar mot vatteninträngning. någon som vet när en sån är lämplig kan tipsa .det var länge sedan jag har haft sx . men frisk knutbälg viktigt byt om inte datumet är känt  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så vitt jag vet bara en avgasbälg med klaff, det.nr 876633. Den ska normalt bara användas till 280-drevet då det saknar klaff vid avgasutsläppet på drevet. Om gummiklaffen är borta på 250,270,290 o.s.v. kan det vara lämpligt att använda den även där.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-09 vid 16:34 skrev Georg_Ohm:

 

Jag har inga sådana hål i min, men det beror väl på vad det är för modell.

Även herr Ohm ska ha dräneringshål i avgasbälgen om original har använts, samt monterats riktigt. Bälg märkt engineside samt märket up så finns litet dräneringshål för dränering av kylvatten när drevet är upptiltat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkarens rekommenderade bytesintervall bälgar är på Penta drev 2 år och Alpha & Bravo 4 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev kossor:

Även herr Ohm ska ha dräneringshål i avgasbälgen om original har använts, samt monterats riktigt. Bälg märkt engineside samt märket up så finns litet dräneringshål för dränering av kylvatten när drevet är upptiltat.

Det blev inte original senast. Men jag letade efter pilar eller andra markeringar förgäves.

Det är möjligt att jag demonterar drevet även denna vinter, men har ännu inte bestämt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...