Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erickeckelbeck

Mastfoten åkt av

Rekommendera Poster

Skulle masta av båten för säsongen då jag glömt dra av tampen som drar upp storseglet från ett fäste i mastfoten.

Detta gjorde att hela mastfoten hängde med när jag hissade upp masten. Bultarna till mastfoten verkar ju inte ha suttit i några muttrar, då de hade hängt med när jag hissade masten.

Istället verkade det som att bultarna bara satt fast direkt i skrovet och mastfoten fastlimmad med epoxi eller något.

Är detta säkert?

 

För att sätta fast den igen kan jag göra på samma vis?

Bara skriva in bultarna direkt i glasfiber skrovet och limma lite med epoxi. Räcker detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att vara helt säker på att grejer håller, så jag hade nog monterat med genomgående skruv med rejäla brickor samt mutter på undersidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter bäst. Men är det meningen att mastfoten ska sitta fast i röret som går rakt genom båten till kölet eller räcker det att man fäster det på skrovet, sen sköter tyngdkraften resten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Erickeckelbeck:

Men är det meningen att mastfoten ska sitta fast i röret som går rakt genom båten till kölet eller räcker det att man fäster det på skrovet, sen sköter tyngdkraften resten?

Du får nog ge lite mer info för att få ett bra svar. Lösningar varierar på olika båttyper. 
Vilken båt, har du bilder..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En super daimio. Har inga bra bilder på det just nu då det sitter rätt gömd i min båt.

 

Men det går ju alltid ett rör rakt igenom båten centrerad till där masten sitter, och jag tänker att mastfoten ska sitta fastskruvad till den på något sätt, eller om det räcker att man fäster mastfoten till skrovet på ett bra sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Erickeckelbeck:

En super daimio. Har inga bra bilder på det just nu då det sitter rätt gömd i min båt.

 

Men det går ju alltid ett rör rakt igenom båten centrerad till där masten sitter, och jag tänker att mastfoten ska sitta fastskruvad till den på något sätt, eller om det räcker att man fäster mastfoten till skrovet på ett bra sätt

Aldrig hört tals om modellen. 
 

Det du beskriver är en maststötta, och det räcker om den sitter fixerad i däcket under masten, och att mastfoten sedan sitter i samma däck. Man vill också att däcket består av massiv plast under mastfoten så det inte är sandwich, som komprimeras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...