Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
lagomroligkille

Engine flush vinterkonservering sötvattenkyld

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har forskat och läst och frågat men får inget säkert svar, så jag provar att fråga här:

 

På Volvo Penta 4.3 gxi -03 finns ju en blå "engine flush" - anslutning för vattenslang. 

I år så provade jag för första gången att konservera den vägen. Jag skippade spolmuffen. Motorn på tomgång. Körde först slang med kranvatten i några minuter, sedan fick den suga i sig 10 liter glykolblandning. Har jag tabbat mig?

 

Har fått svaret att det är ok men att jag skulle ha tömt block och knän genom dräneringspluggarna först. Men måste jag det på en sötvattenkyld? Fick inget mer svar.. Har också läst om amerikaner som gjort som jag men dränerat först.. på salt/sjövattenkylda!

 

Om det kom ut glykolblandning genom avgasröret är det nog lugnt skrev någon. Mitt glykolvatten rann nog lite ur avgasröret när jag körde men mest kom ut under skölden vid "högtalarna" (dp-sm) tror jag (var svårt att se uppifrån båten).

 

Någon här som har stenkoll på vattnets väg på en sötvattenkyld motor med engine flush?

 

Hälsningar Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte tömma motorn på vatten/glykol när den har färskvattenkylning/sötvattenkylning. Värmeväxlaren skiljer ju motorsidan från sjövattensidan. Och det som behöver vintersäkras är ju sjövattensidan.

När glykolen börjar komma ut ur drevet så låter man motorn gå några sekunder till sedan är det klart.

Att det mesta kommer på sidan via bypass utsläppen är helt normalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Gelis:

Du ska inte tömma motorn på vatten/glykol när den har färskvattenkylning/sötvattenkylning. Värmeväxlaren skiljer ju motorsidan från sjövattensidan. Och det som behöver vintersäkras är ju sjövattensidan.

När glykolen börjar komma ut ur drevet så låter man motorn gå några sekunder till sedan är det klart.

Att det mesta kommer på sidan via bypass utsläppen är helt normalt.

 

Tack för svaret! Då vet jag det iaf, att det inte ska tömmas ur först som någon påstod! 

Då kvarstår bara frågan om engine flush - anslutningen duger till vinterkonservering eller om någon del av motorn inte blir skyddad då. Vill vara säker! Vore ju trevligt om den inte frös sönder. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man möjligen kan tänka sig är att tappa ur sjövattensidan, så det är tomt i alla skrymslen och vrår i värmeväxlarna, innan man kör i glykolblandningen. Vet inte hur det ser ut på din motor, men på Yanmars motsvarande finns avtappningar för båda sidor av växlaren.

 

Vet att jag t.o.m. läst i en Yanmarmanual att man skall tappa ur sjövattnet via dessa innan man vinterkonservera, men det slutade jag med efter ett par år, det gick precis lika bra. Och rent krasst  så blaskar det ju runt med sådan mängd och kraft på sjövattensidan att det är helt osannolikt att det inte skulle trycka bort/ut kvarvarande sjövatten.

 

Kanske var detta som den du pratat med tänkte på eller hade hört/läst ?

 

Men OM det mot all förmodan inte trycker undan exakt allt kvarvarande sjövatten så blir ju bara glykolblandningen en liiiiten aning mera utspädd, vilket är utan betydelse.

 

Edit: Angående Engine Flush-anslutningen: Nu har jag inte sett den på din motor, men det som är före den punkten får ju ingen glykolblandning/vinterkonservering.

Antingen får du se till att det är tomt, eller om det går att få det att rinna "baklänges" ut den vägen. Om du har kran på sjövattenintaget (låter inte så om du har kört med muff innan) så stäng det när det rinner tillbaka glykol förbi, och låt det sedan vara stängt så stannar den kvar där.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...