Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Janne_G

Penta drev, hackar

Rekommendera Poster

Hej

Har precis plockat av drevet på min båt, ett Volvo Penta SP-A1.

Det lät illa när jag körde rent och vinterkonserverade motorn så jag plockade av det.

När man vrider på drivaxeln så hackar det varje halvvarv. Knutarna är helt OK.

Pratade med grannen som trodde att nån kugg hade gått i överhuset.

Drevet är 2:15-1 i utv. Satt tidigare parat med en 4 cyl motor som bytts till V6 under åren (Före mig).

 

Hade loss drevet och fick det renoverat för ca 5 år sedan till en magiskt kostnad (20')

Då var det växel fram som inte ville gå i.

Nån som vågar sig på en "mellan tummen pch pekfingret" gissning på kostnad för att fixa ?

 

Funderar på att köpa ett beg drev (DP) istället då båten är fruktansvärt slingrig i låg fart. Maxi 680 DC.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan tummen och pekfingret säkerligen minst i klass med din förra renovering. Tänker att om det inte är någon känd skitgrej som är busenkel att fixa så måste drevet plockas isär för felsökning och utbyte/justering av saker och ting och det var väl vad de gjorde förra gången oxå. Känns inte som att ett hackande drev är mindre krävande och därmed billigare att fixa än en kärvande växel. Kärvande växel kan ofta vara ganska enkla saker att fixa.

 

Är du någorlunda mekaniskt kunnig så finns mycket bra filmer om isärplockning och renovering av drev på youtube. De är normalt inte så jättekomplicerade att plocka isär själv för att kunna se eventuella uppenbara fel. Jag renoverade mitt backslag i vintras (MS3 som slirade på växel framåt) och det var inte så komplicerat förutom ett specialverktyg som man fick hitta en alternativ lösning för. 
Sen är ju såklart frågan oxå om man har möjligheter, plats och tid till det, förutom känslan av om man tror man kan klara det eller inte.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det låter som att ett beg DP är en vettig investering m a o 😉

OM det är OK.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, som alltid när man köper begagnat. 
Det kan ju kanske ändå vara värt att hitta någon kunnig som kanske kan göra en enkel felsökning och om nödvändigt plocka isär det för att avgöra vad felet är och få en kvalificerad gissning på kostnad. Det kan ju vara ett enkelt fel, även om det sällan brukar vara det.

 

och jag är glad amatör och gissar bara att det låter dyrt när det hackar. Mitt egenrenoverade  backslag (glidhylsa renoverad) fungerade i alla fall mycket bra den här sommaren, dock var oljan inte så fin (grå och smutsig) nu när jag bytte för en vecka sedan. Det är inte vattenläckage.  Förhoppningsvis var det bara skit från renoveringen och nytt slitage (inkörning) som var anledningen till det. Det märker jag nästa sommar och hur den nya ser ut efter några timmars körning. Håller tummarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...