Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MartinHeed

Färgad diesel/Gasoil

Rekommendera Poster

Funderade över en sak idag när jag tankade båten. På flera mackar, bland annat min närmaste, så finns det en färgad diesel (Gasoil). Denna kostar ca 15kr mot 20kr för vanliga dieseln. Vad är skillnaden? Förstått att det är någon skattelättnad på den färgade för yrkestrafik? Men det är väl inga problem att slå i den istället? 
Är vi bara laglydiga eller hur kommer det sig att inte privatpersoner tankar det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev MartinHeed:

Funderade över en sak idag när jag tankade båten. På flera mackar, bland annat min närmaste, så finns det en färgad diesel (Gasoil). Denna kostar ca 15kr mot 20kr för vanliga dieseln. Vad är skillnaden? Förstått att det är någon skattelättnad på den färgade för yrkestrafik? Men det är väl inga problem att slå i den istället? 
Är vi bara laglydiga eller hur kommer det sig att inte privatpersoner tankar det? 

Du får lov att tanka den dieseln, men du får inte använda den, om du inte är företagare och har båten registrerad som yrkesfartyg. I annat fall begår du ett skattebrott. Men visst är det frestande...!?

Jo, det är nog många som tankar grönt, och jag har bara hört talas om att KBV gjort provtagning när man bordat en båt i samband med ett annat brott. Men KBV kanske är på hugget ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du får lov att tanka den dieseln, men du får inte använda den, om du inte är företagare och har båten registrerad som yrkesfartyg. I annat fall begår du ett skattebrott. Men visst är det frestande...!?

Jo, det är nog många som tankar grönt, och jag har bara hört talas om att KBV gjort provtagning när man bordat en båt i samband med ett annat brott. Men KBV kanske är på hugget ibland?

Jo visst är det frestande men tror inte man vågar 😊 Antar att det blir väldigt dyrt om man blir påkommen.. Skattebrott är väl bland det värsta man kan göra..

Men det är samma diesel iaf då alltså?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev MartinHeed:

Jo visst är det frestande men tror inte man vågar 😊 Antar att det blir väldigt dyrt om man blir påkommen.. Skattebrott är väl bland det värsta man kan göra..

Men det är samma diesel iaf då alltså?

Jag vet inte vad straffskalan är, om det är arkebusering i gryningen eller dagsböter, straffrabatten vill ju vissa partier avskaffa, så det är väl bäst att fortsätta tanka blankdiesel.

Det där gröna färgämnet lär ju vara svårt att få bort, och om man väl tankat grönt en gång och sedan fyller på med ofärgad diesel lär det gröna vara kvar länge, sägs det.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev MartinHeed:

Jo visst är det frestande men tror inte man vågar 😊 Antar att det blir väldigt dyrt om man blir påkommen.. Skattebrott är väl bland det värsta man kan göra..

Men det är samma diesel iaf då alltså?

Såhär står det hos Skatteverket:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.2/323473.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela rätt är straffet något åt detta hållet:

1. Om det är i stor omfattning ger det upp till två års fängelse om inte annat brott som utdöms ger högre straff.

2. Det påförs straffskatt på den mängd bränsle man antas ha använt. Hur hög denna är vet jag inte.

3. Det påförs en extra avgift som på landfordon baseras på skattevikten. För bilar upp till 3500 kg är denna 10.000:- . För båtar tas en avgift om 10.000:- ut, om jag förstått det hela rätt.

Den extra avgiften ökar med en halv avgift om brottet upptäcks ytterligare en gång inom ett år. 

@No_jah hann före

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kollega som bestämt hävdar att det är mer energi i den gröna dieseln. Han påstår sig tydligt märka att hans båt blir piggare med den i tanken. 

Men vad jag förstår så ska det bara vara priset och färgen som skiljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MartinHeed:

Jo visst är det frestande men tror inte man vågar 😊 Antar att det blir väldigt dyrt om man blir påkommen.. Skattebrott är väl bland det värsta man kan göra..

Men det är samma diesel iaf då alltså?

Nej det är olika produkter, blank diesel är MK1 och kan även förekomma som färgad, Gasoil som säljs vid pumparna är vad jag vet alltid färgad och finns i E10 för sommar bruk och E32 för vinterbruk. Gasoil luktar mer enligt mina erfarenheter men jag kan inte säga att den ger mer effekt, men det kanske den gör?

GasOil Marin - Produktblad.pdf Diesel MK1 Ofargad.pdf

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Nej det är olika produkter, blank diesel är MK1 och kan även förekomma som färgad, Gasoil som säljs vid pumparna är vad jag vet alltid färgad och finns i E10 för sommar bruk och E32 för vinterbruk. Gasoil luktar mer enligt mina erfarenheter men jag kan inte säga att den ger mer effekt, men det kanske den gör?

GasOil Marin - Produktblad.pdf 638 kB · 3 downloads Diesel MK1 Ofargad.pdf 158 kB · 2 downloads

Jag tolkar det så att det finns Diesel MK1 färgad (grön) och Diesel MK1 ofärgad (B0) och att det är samma produkt förutom den gröna färgen, enligt denna länk https://svenskaoljebolaget.se/diesel/.

Förutom dessa finns det ju naturligtvis den ”vanliga” land-dieseln som vi inte vill ha i våra båtar.

Av dessa har land-dieseln lägre energiinnehåll och de övriga lite högre, och samma, energiinnehåll.

Där nämns dock inte Gasoil som väl är ett produktnamn för OKQ8 och där verkar det vara den vanliga ”gröna” dieseln som avses.

Men det kanske var just vad du skrev @Makro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Nej det är olika produkter, blank diesel är MK1 och kan även förekomma som färgad, Gasoil som säljs vid pumparna är vad jag vet alltid färgad och finns i E10 för sommar bruk och E32 för vinterbruk. Gasoil luktar mer enligt mina erfarenheter men jag kan inte säga att den ger mer effekt, men det kanske den gör?

GasOil Marin - Produktblad.pdf 638 kB · 3 downloads Diesel MK1 Ofargad.pdf 158 kB · 2 downloads

Jag kan bekräfta detta då jag kör tankbil i jobbet. Blank Mk1 kan tankas på flera sjömackar, dock ligger den ungefär en krona högre i pris och är just blank (helt färglös).

CE6AD2C1-2703-445F-BDB9-38BE79D0F3DA.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag tolkar det så att det finns Diesel MK1 färgad (grön) och Diesel MK1 ofärgad (B0) och att det är samma produkt förutom den gröna färgen, enligt denna länk https://svenskaoljebolaget.se/diesel/.

Förutom dessa finns det ju naturligtvis den ”vanliga” land-dieseln som vi inte vill ha i våra båtar.

Av dessa har land-dieseln lägre energiinnehåll och de övriga lite högre, och samma, energiinnehåll.

Där nämns dock inte Gasoil som väl är ett produktnamn för OKQ8 och där verkar det vara den vanliga ”gröna” dieseln som avses.

Men det kanske var just vad du skrev @Makro?

Nja, jag är inte så insatt i petroleumbranchen men även Preem brukar använda namnet Gasoil.
Men annars är väl E10 handelsnamnet men E10 tror jag även används för eldningsolja och  det är väl en annan produkt?

Fast där kan kanske @pseudonym reda ut begreppen? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Makro:

Nja, jag är inte så insatt i petroleumbranchen men även Preem brukar använda namnet Gasoil.
Men annars är väl E10 handelsnamnet men E10 tror jag även används för eldningsolja och  det är väl en annan produkt?

Fast där kan kanske @pseudonym reda ut begreppen? 🙂

Eldningsoljan heter eo10 eller eo32, men benämns oftast bara E10/E32. https://www.preem.se/contentassets/f4636089af39448a83b5314f8a7bf8a9/eldningsolja-1-e32.pdf

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...